Naar 1 kant hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annepanne92

Naar 1 kant hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 21:20

Hallo!

Ik zit met een 'probleem', ik hang alsmaar naar rechts! Nou lijkt het antwoord simpel: Ga wat meer naar links hangen ookal hang je voor je gevoel veel te veel naar links, maar ik kan maar niet die balans vinden. Ook is het zo dat ik in de galop ook naar 1 kant ga hangen, omdat mijn pony vaak nogal scherpe bochten maakt en ik automatisch een soort van tegen ga hangen ofzo. Ik wil gaan proberen haar deze vakantie een keer zonder zadel te gaan rijden omdat ik dan misschien wat meer mijn balans kan vinden, maar ik was benieuwd of iemand dezelfde problemen heeft/had en of mensen nog andere tips hebben? En misschien kunnen zeggen of zonder zadel uberhaupt zal helpen :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:23

Zonder beugels rijden is ook effectief, als je dan naar één kant hangt ga je vanzelf glijden.
Het is wel prettig als je er dan begeleiding bij hebt, het is namelijk ook mogelijk om scheefhangen te compenseren door in te knikken in je heup, als je jezelf dat aanleert ben je nog verder van huis...

x_Quinta_x

Re: Naar 1 kant hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:27

Leg je zadel eens zo op je tenen dat de zit naar je schenen wijst, je lepel je knieen raakt en de zadelflappen van je weg steken. Je kan nu heel goed de onderkant van je zadel links en recht met elkaar vergelijken. Ik denk dat het ene kussen platter is dan het andere. Dit kan je laten opvullen door een zadelmaker, maar als je niet ook iets veranderd aan je training zal je blijven scheef zitten en blijven teruglopen naar de zadelmaker.
Ik zou zeggen: rechtrichten, goed gymnastiseren aan allebei de kanten, aan de hulpen, over de rug, ondertreden

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 21:33

Dankjewel voor de tips!
Ik denk niet dat het aan het zadel ligt! Leende namelijk tot voor kort iemand anders' zadel, was een vrij nieuw (duur!!!) dressuurzadel, en ik heb nu zelf een tweedehands, goed onderhouden zadel gekocht. Ook heb ik dit probleem al eerder gehad, maar toen heb ik het er op de een of andere manier uit gekregen. Ben daarna ongeveer 2 jaar gestopt met rijden, en nu zit het er weer in! We gaan binnenkort wel lessen en daar zal mijn houding natuurlijk ook aan bod komen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:42

Kijk het toch maar even na voor de zekerheid. Als je almaar scheef gaat zitten, dan zou het toch wel best kunnen dat het aan je zadel ligt. En een zadel past zich dan weer aan aan het paard waar die op ligt. Als die dan ook scheef is dan is de cirkel rond. Je paard is scheef, je zadel stelt zich hier scheef, jij zit scheef, je paard kan niet anders dan scheef lopen, Jij voelt je naar 1 kant gegooid :).
Wat ook kan: een paard is van nature naar links of naar rechts gebogen, alsof ie links- of rechtshandig is. Als je paard makkelijk rechtsom loopt, maakt hij zijn spieren aan die kan bol. Dit kan jou uit het middelpunt brengen. Linksom voelt ie dan weer stijf en stroef aan en heb je de indruk dat je recht zit.
Tot slot, wees ook voorzichtig met opstappen. Dit kan je zadel (en de paardenrug) best wel schade toebrengen. Het is maar iets van een paar seceonde dat je met je hele gewicht aan 1 kan van het zadel, in de beugel gaat hangen, maar je zadel trekt zich helemaal scheef en de linkerrughelft van je paard krijgt een flinke last te verduren.
Dus zadel toch even checken, altijd een trapje (laat je maar uitmaken voor stijve hark) en rechtrichten!

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 21:50

Het zou inderdaad een combinatie kunnen zijn! Mijn pony is namelijk heel duidelijk rechts inderdaad! :)Tja en met een trapje opstappen, ik weet dat het een goede tip is, heb er al veel over gehoord, ook al van mensen gehoord die ook wel eens rechts opstappen enz, maar ze word alleen door mij (jammer genoeg maar meestal 1x in de week, soms wat meer) onder de man gereden. Ook denk ik dat zodra ik op het trapje sta zij alweer een meter verder staat, mevrouw is op stal heel braaf maar zodra je op wil stappen word ze ongeduldig! Ook ben ik vrij lang en stap ik vrij gemakkelijk op.
Ik wil hiermee niet je tips aan de kant zetten, zal er zeker aan denken! Maar wil eerst eens kijken of ik het in mijn houding kan verbeteren!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:32

tja , als je pony 'plat'gaat in de bocht, kan je onmogelijk volledig meegaan met de beweging, anders heb je het gevoel te vallen.. dus ga je automatisch tegenzitten. Belangrijk is dus dat je pony buigt in zijn lichaam in wendingen. hier kan je op oefenen.