is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prestige___

is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 04:08

tjeeeeeeeezes, wat merk ik dit zo ontzettend veel op bokt!
Iemand rijd met een slof, word die persoon meteen aangevallen of gevraagd waarom ze er mee rijden!
Iemand rijd met een pelhalm, big drama! Topics met 10 pagina's.. ik snap dit echt niet.
Ik lees overal reacties die zo overdreven zijn.. want iedereen is hier zo pro natuurlijk.. _O- :')
Van waar haalt iedereen die onzin? Als je het juist gebruikt is dit toch geen probleem?
Op den duur durf je gewoon geen topic meer te openen in HAW als je met bijzetteugels rijdt..of je moet je helemaal gaan verklaren en vragen dat er geen commentaar op word gegeven.
Ik ben een voorstander!

Sandra_v_B

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 04:12

Ik ook wel.. mits op de juiste manier gebruikt uiteraard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 04:57

Probleem hier op bokt is dat de mensen die foto's met hulpteugels/zware bitten plaatsen ze vaak of op de verkeerde manier gebruiken of voor de verkeerde dingen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 05:55

Ik gebruik ook geen hulpteugels, het gaat goed zonder.
Maar als iemand ze nodig heeft, en weet hoe te gebruiken, waarom niet.
Idd op bokt lijkt het wel, alsof iedereen er op tegen is.
Maar in het werkelijke leven, zie je het vaak genoeg.
Die mensen zullen wel niet op bokt zitten, of geen foto's meer plaatsen. :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 06:09

Ben ook niet anti, op juiste manier levert t veel voordelen op. Rij er met enige regelmaat (dressuurmatig mee) niet dagelijks ivm dat je met slof niet/moeilijk in volledige oprichting kam rijden. Maar om beter over de rug te laten/leren lopen is het prima :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 06:26

als het niet nodig is gebruik ik het liever niet. maar als het nodig is en je weet hoe je er mee om moet gaan vind ik het geen enkel probleem.

ook vind ik de reacties op dat soort topics te overdreven. mensen zien een foto en reageren of hun leven er van af hangt. maar er is niemand die weet wat er aan vooraf is gegaan waardoor een scherper bit of hulpteugel gebruikt word.
ik heb mijn paard een paar maanden met Pelhalm gereden. op dat moment was ze niet te rijden met een gewoon bit. ze reageerde met een gewoon bit niet snel genoeg op mijn hulpen waardoor ze steeds de kans kreeg om te gaan stijgeren of weg te rennen. ik heb toen tijdelijk met een pelhalm gereden. toen dat weer goed ging heb ik mijn gewone bitje er weer in gedaan. wat nu super gaat.
de foto's hier met pelhalm werden niet gewardeerd. maar ik laat me zelf of het paard niet verongelukken als het op deze manier op te lossen is.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 06:39

Hier nog iemand die niet tegen hulpteugels is. Rij mijn paard ook af en toe met slof, dan hangt ie los dus heeft bijna geen inwerking. Eerste paar keer met les begeleiding gehad en slof wordt dus op een correcte manier gebruikt waardoor je je voordeel er zeker uit kunt halen!

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:13

Ik snap je wel. Als hij de hele tijd strak gespannen staan dan is t logisch dat er op gereageerd wordt, maar vaak genoeg hangt hij op de fotos de hele tijd ontspannen, dan gaan ze allemaal in die topics vragen waarom hij er omheen hangt, want hij is zo toch helemaal niet nodig. Ja dan denk ik ook... Wat willen jullie nou zien?

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:18

met de juiste kennis is er niks aan de hand, en soms word een paard gewoon net even beter als je het een korte periode gebruikt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:30

Ik zeg er alleen wat van als ik zie dat hij verkeerd gebruikt wordt. Of als ik een tip heb betreft de slof (vastmaken oid) Ik ben geen voorstander van slof, thiedeman en etc. Ik heb er wel 1 maar ik rijd er eigenlijk nooit mee. (heb er in 14 jaar max. 5x mee gereden) Bij sommige paarden kunje er mits goed gebruikt profijt van hebben.. en bij sommigen heb je er gewoonweg helemaal niets aan.

Maar hoevaak gebeurd het wel niet dat paard opgeknoopt zit tussen zijn voorbenen en de slof strakker staat dan de gewone teugel? (met thiedeman idem dito) Op zo'n manier met slof rijden stomp je je paard af omdat er teveel druk op het bit staat en je het paard van voor naar achter rijd in plaats van andersom, paard maakt zich strak in het lichaam... Dan heb je dus meer nadelen van de slof. En omdat veel mensen NIET weten hoe ze ermee om moeten gaan.. zijn er ook veel mensen "tegen" gebruik van hulpteugels (denk ik).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:33

Ik ben niet anti slof, soms kan het best een fijn ding zijn.
Maar naar mijn mening wordt er te snel naar gegrepen en wordt die vaak fout gebruikt en daar ben ik wel op tegen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:56

ben niet tegen hulp teugels mits goed gebruik.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:25

de reden dat ik er vaak tegen ben is omdat ruiters het als compensatie voor hun eigen onkunde gebruiken

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:54

Ik ben op Bokt alleen topics tegengekomen waarin mensen er op aan aan gesproken werden bij verkeerd hulpteugel gebruik. Maar ook topics waar deze teugels op de manier werden gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn en dan werden ze juist gecomplimenteerd daar op. :j

Ik ben er persoonlijk helemaal tegen. := Maar dat komt meer omdat ik 9 vd 10 keer zie dat de hulpteugels geforceerd gebruikt worden.
De martingaal is de enige hulpteugel zo ongv die in mijn ogen wel oke is, en er zijn zelfs mensen die het presteren om dat ding verkeerd te gebruiken. :x

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:02

toen ik nog mn bijrijdpaard had heb ik ook een tijd met slof gereden. Ik kon hem daardoor makkelijker houden, hij was namelijk erg sterk (kon erg goed bokjes geven) en dan had ik geen stuur over hem.
voor mijn eigen vertrouwen heeft eigenaresse toen de tip gegeven om de slof te gebruiken, dit ging prima, en toen mn zelfvertrouwen groot genoeg was heb ik hem weer weggedaan, als ik er nu weer een keer heen ga stap ik er zo op, zonder slof, en ik weet nu hoe ik em wel onder controle kan houden... ik was er erg blij mee dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:04

Ben absoluut niet anti. Zie 'm echter regelmatig gebruikt worden door mensen die imo al met het halstertouw in de handen schade aanbrengen. Laat staan met (hulp-)teugels.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:08

Ik ben ook geen anti, maar ik gebruik 'm eerlijk gezegd zelden. Gewoon omdat het niet nodig is!
En ik heb 1 van mijn paarden op concours op een pelham rijden, puur omdat dit makkelijker voor mij is en hij let beter op dan een simpel bitje.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:15

Ik ben er niet op tegen alleen hier in de buurt ken ik mensen die hem zó verkeerd gebruiken dat je gewoon medelijden met het paard krijgt..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:23

Hier. Ik heb 'm altijd bij m'n pony om met buitenrijden, gewoon losjes, maar mocht ze echt fel worden kan ik 'm er eens bijpakken. Als ik alleen ga heb ik 'm niet om, alleen met z'n tweeen of meer.

En op les word ie hier af en toe ook gebruikt bij paard, maar dan is er wel iemand bij die er goed verstand van heeft.

Dus nee, mits normaal gebruikt ben ik er een voorstander van.
Alleen zie je veel mensen de slof gebruiken om het paard de krul in te trekken en daar te houden... :n

Heb liever een slof dan bijzetteugels/elastiek, mits je ermee om kan gaan, want dan kun je zelf bepalen.
En wbt pelham, ik krijg er eigs nooit commentaar op in m'n topics, en als ik wel doe leg ik het gewoon uit en dan is het ook altijd goed. :j

@Marloez, zijn idd zat mensen die nog met een martingaal het presteren dat ding verkeerd te gebruiken ja.. :+ Als ie goed word gebruikt echt een fijne hulpteugel en werkt verder ook niet in tenzij het echt moet.

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:25

Nee hoor een slof en een pelham, s&t en wat dan ook vind ik prima, maar dan wel alleen als je er goed mee om kunt gaan.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:33

Prestige___ schreef:
want iedereen is hier zo pro natuurlijk.. _O- :')
Van waar haalt iedereen die onzin? en vragen dat er geen commentaar op word gegeven.
Ik ben een voorstander!

Dat vind ik zowiezo een probleem hier op bokt.

Jij neemt nu het voorbeeld slof, maar deze houding / invalshoek en manier van reageren komt op veel manieren terug op bokt.
En ik stoor me daar ook ontzettend aan.

Neem alleen al het pro natuurlijk:
Veelal zijn dit mensen met paarden die niet hoog in het bloed staan of enorm braaf zijn. Velen hebben weinig tot geen ervaring met hetere paarden en beseffen dan niet dat dit soort paarden om een hele andere aanpak vragen om er velig verantwoord en vooral technisch goed mee om te gaan wat rijden betreft.

Wordt het rijtechnisch wat moeilijker, en wordt een probleem voorgelegd, dan is het standaard antwoord: ga grondwerken, werk aan het leiderschap etc. En allemaal zo vriendelijk en zo lief mogelijk waarbij vooral geen gebruik mag worden gemaakt van een bit, sporen, zweep, slof of noem maar op.

Het erge vind ik dat dergelijke mensen hun eigen paard niet eens voor elkaar hebben, maar wel van de stellige mening overtuigd zijn dat dit wel zo is.
Dan heb ik het over los zijn, nageeflijk zijn, en tot dragen komen.

De cap is ook zo'n eindeloze discussie waar ik echt niet goed van word. Ook als er expliciet gezegd wordt dat iemand daar geen opmerkingen over wil, wordt daar gewoon aan voorbij gegaan en draait zo'n topic uit op een discussie over het wel of niet dragen van een cap.
Ik vind dat gewoonweg onbeschofd, want men verziekt daarmee een topic die niet meer gaat over waar deze om geopend is. Bah!

De slof valt daar ook onder, in het zelfde rijtje als zweep, sporen, bitten en welk ander hulpmiddel dan ook. Mits juist gebruikt en met de juiste intentie ingezet, moet dit gewoon kunnen.
En natuurlijk mogen daar vragen over worden gesteld, of mag daar een discussie over op gang komen, maar wel alleen als daar om gevraagd wordt.

Hier op bokt is er gewoon 1 groot manko bij een (groot) aantal gebruikers:
1. Dat men niet goed kan of wil lezen en daarmee oftopic gaat.
2. Eindeloos door blijven posten, zelfs wanneer gevraagd wordt daarmee op te houden.
3. ongevraagd oftopic hun mening of visie spuien en daarmee direct een oordeel vellen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:38

Ik ben er niet tegen, rijd er zelf ook mee :)
Maar het moet natuurlijk wel op de goede manier gebruikt worden!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:46

Ben er niet tegen rijd er zelf ook mee als het nodig is. Soms kan het flink schelen dat kleine beetje hulp dat ik gebruik als ik met slof rij!

Wel als mensen hem bij voorbaat al flink strak zetten ben ik er tegen.
Mensen ook die ik in RL ken die eerst mij commentaar gaan geven over de slof (terwijl die echt los hangt, maar alleen om het feit dat ik hem gebruik bij me oude hafje) en vervolgens een paar maanden later zelf gaan rijden met een veeeel te strakke slof op een hoger geklassificeerd paard (denk richting Z) die het eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten hebben... Ik zeg er niks van hou me er lekker buiten :)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:53

Neehoor ben niet aniti slof :') ffkes je titel aanpassen ;)
verder vind ik zo min mogelijk gebruik van hulpteugels, maargoed misschien makkelijk praten als recreatieruiter!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:04

Ik ben geen anti...mits goed gebruikt..en dat word het helaas zelden.