Nat op de flanken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Nat op de flanken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 15:29

Ik heb niet echt een probleem maar zou wel graag willen weten wat het betekend als je paard aan de achterkant nat is op de flanken.
Haar hals is altijd wel nat, maar het viel me op dat ze de laatste keer ook op de flanken aardig nat was.

Graag hoor ik van jullie!

papagroom

Re: Nat op de flanken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:46

uhhhhhhh,dat hoort zo hoor....teken dat ie lekker aan t werk is geweest.

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:44

Het lijkt mij inderdaad ook dat je paard lekker aan het werk is geweest! Jij zweet toch ook overal als jij flink gesport hebt? Je ziet het meestal rond de hals/borst bij een paard maar het kan ook zeker op de flanken.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:52

papagroom en marjo_elise bedankt voor jullie antwoord! Betekend het dan ook dat ze haar achterhand meer gebruikt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:55

Meestal is dit een teken dat ze achteraan goed gewerkt hebben (actief ondertredend en dragend), maar in sommige gevallen kan het ook door pijn komen. Dit zou je echter wel gemerkt hebben.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:04

Ik heb niet gemerkt dat ze anders liep dan normaal. Wel op het harde dat ze een beetje kreupel leek maar dit kwam omdat ze net bekapt was die week. In het zand liep ze verder wel normaal.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:21

Misschien een domme vraag: Maar hoe merk je dan dat ze op een gegeven moment ondertreden en gaan dragen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:25

als je minder gewicht in je handen krijgt, maar toch een fijn contact kan bewaren, het doorzitten plots veel makkelijker gaat, wanneer je kan voelen dat de achterhand iets "zakt"/kantelt, je op kleine hulpen verruiming krijgt ipv louter versnelling, aansprongen in galop meer bergopwaarts gebeuren, stap-galop en galop-stap overgangen vlotter verlopen

een totaal pakket dus, wat je moet leren voelen/herkennen, vanop te grond te zien dat de ruglijn mooi horizontaal wordt of zelfs licht bergopwaarts (dus achterhand zakt iets tov voorhand) en dat de achterhoeven in of voorbij de afdruk van de voorhoeven landen

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 16:02

@petitparis, bedankt voor je duidelijke antwoord. Vanaf de grond haar zien werken wordt wat lastig. Longeren mag ik alleen als de eigenaresse er bij is, en die rijdt als ik er niet ben dus lopen we elkaar steeds mis. Ik heb niet echt vernomen dat ze van achteren iets zakte, heb er eigenlijk ook niet echt op gelet.
De overgang van stap-galop galop-stap lukt nog niet. Zit altijd nog een stukje draf tussen. Ben wel bezig om te kijken of het draven steeds iets minder lang kan.