help!!! ik kan niet stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miriam2105

help!!! ik kan niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:49

hallo bokkers

ik heb een hele lieve draver merrie van 5 jaar(met echte merriestreken).

zij heeft in april haar laatste koers gelopen en in juni heb ik haar naar mijn stal gehaald
alles ging goed en ze pakte het rijden op alsof ze nog nooit anders heeft gedaan galopperen
gaat prima linksom en rechtsom springt ze goed en makkelijk aan alleen nu het probleem;

ze vind de galop zo leuk dat ze niks anders meer wil!! zodra ik aandrijf om te draven gaat ze meteen over in galop
ze is niet meer terug te rijden wat ik ook doe. help!!!!!!

ik heb al een ander bit geprobeerd echt van alles wat moet ik nu????

ik heb een draver die niet kan draven :)) :))

iemand nog ideeën????

Amiigo

Re: help!!! ik kan niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:46

Haha wat grappig zeg! :))
Les nemen? Of heb je al les? En hoe geef je been? Geef je kuit of 'hak'?
Ik heb ooit een draver gereden en die moest je ruimte geven om aan te draven, anders ging die ook galoperen :))

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:15

Ik denk dat het economischer voor haar is om te galopperen, gezien haar gemakkelijke galop. Probeer eens heel langzaam te draven vanuit de stap? En ga eens over cavalettibalkjes?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:28

heel veel overgangen, vooral overgangen terug! _/-\o_ van stap naar halt (stap-halt, stap-halt, stap-halt) en van draf-stap-halt etc. Probeer om de galop een poosje te vermijden totdat je dr rem beter onder controle hebt.

AnnaCameron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:31

hmmm lastig! ik ben het wel eens met Patrss_ !

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:31

Maar PAS OP dat je je hand wel heel veel ontspant. Want als je die te veel als rem gaat gebruiken, gaat je paard zonder rug galopperen en dan ben je nog verder van huis.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:47

Ik zou terug overstappen naar eerst veel meer grondwerk.
controle over richting
controle over de benen, achterhand verzetten (dit is eigenlijk ook de rem), voorhand verzetten
vraag het paard steeds recht naar jou toe, dus beide ogen, maar hou afstand
vraag voorwaarts, vraag achterwaarts
tempo overgangen.
Dan pas het reeds gekende ook aan de longe in beweging gaan vragen.
Neem er de tijd voor, doe het rustig aan , maar wees vooral consequent en duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:49

Het paard kan wel draven, blijkbaar ben jij niet duidelijk in je hulpen. Ga aan de slag met duidelijke hulpen en kijk waarin jij het paard stoort of verkeerde signalen geeft. Probeer anders een stemhulp te creeren met longeren, zodat je die onder het zadel kunt gebruiken.
verder moet je kijken of je haar niet in de weg zit, misschien haal je haar wel zo ver uit balans dat ze niet kan draven, dravers zijn gewend om hard te draven met trekkracht, langzaam draven met iemand op de rug is voor hun een heel andere belasting en vinden ze vaak moeilijk.

Ga dus te raden wat er bij jou fout gaat, een ander bit is hierin niet eerlijk, want jij maakt de fout niet het paard.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:53

Hoe gebruik je je rem? dravers die gekoerst hebben, zijn geleerd dat druk op de teugels harder betekend!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:01

Als ze te hard gaan kan je ze ook op de volte zetten. Als je die klein maakt kunnen ze niet snel en dus moeten ze wel rustig aan doen. Dit heeft bij mij geholpen met een hele drukke fries die alleen maar wou racen!

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:03

hm lastig die van mij heb ik geleerd om op stemhulpen terug te komen

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:10

Ja idd rclio, het paard wat ik nu heb reageerd ook heel goed op stemhulp. Was ik nog even vergeten te vermelden!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:21

stemhulpen kun je goed gebruiken om iets aan te leren, maar een paard moet gewoon goed reageren op alle soorten hulpen! stel ze hebben een dagje geen zin om te luisteren :x dan moet je wel gewoon hulpen kunnen geven.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:25

Dat is waar. Maar zo extreem dan helpt kleine volte`s maken misschien toch beter. En anders gewoon iemand vragen om het paard een paar maand goed te beleren en dan met les zelf weer aan de slag, dit ook om ongelukken te voorkomen.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:30

je zou eens kunnen proberen om te zorgen dat ze dr energie al kwijt is voordat je erop stapt. Dus eerst longeren/losgooien. Laat haar dan maar lekker even gek doen en rennen. Ik heb ook een paardje gehad (weliswaar geen draver) en die wilde alleen maar in galop en dan ook keihard, met geen mogenlijkheid trug te krijgen. Op een gegeven moment was ik het zo beu dat ik haar dan ook vol gas heb laten lopen, net zolang tot ze zelf tempo liet zakken, en dan juist aansporen. Als ze hard wil en alleen in galop dan zal ze hard en alleen in galop. Klinkt hard maar heeft erg geholpen voor mijn paardje toen.

De verdere tips zijn ook heel goed maar ik vermoed dat je paardje energie teveel heeft en dan werken "trug-oefeningen" juist averechts.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:31

het nadeel van draver op een kleine volte zetten is dat ze vaak moeite hebben met inbuigen, waardoor ze als een plank plat door de bocht gaan. zet je ze dan op een kleine volte dan is de kans groot dat ze onderuit gaan! en dat wil je zeker niet.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:37

donsje schreef:
je zou eens kunnen proberen om te zorgen dat ze dr energie al kwijt is voordat je erop stapt. Dus eerst longeren/losgooien. Laat haar dan maar lekker even gek doen en rennen. Ik heb ook een paardje gehad (weliswaar geen draver) en die wilde alleen maar in galop en dan ook keihard, met geen mogenlijkheid trug te krijgen. Op een gegeven moment was ik het zo beu dat ik haar dan ook vol gas heb laten lopen, net zolang tot ze zelf tempo liet zakken, en dan juist aansporen. Als ze hard wil en alleen in galop dan zal ze hard en alleen in galop. Klinkt hard maar heeft erg geholpen voor mijn paardje toen.

De verdere tips zijn ook heel goed maar ik vermoed dat je paardje energie teveel heeft en dan werken "trug-oefeningen" juist averechts.

dravers(zeker die gekoerst hebben) hebben heel veel energie, die krijg je niet zomaar moe, die gaan door tot ze erbij neervallen. en door toe te geven aan het galloperen is het meer een beloning! dit paardje moet nog leren hoe het is om een rijpaard te zijn. de aanhouder wint, blijf vooral rustig en word niet boos als ze het niet in 1 keer snapt.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:40

rox_en_wilvy schreef:
donsje schreef:

dravers(zeker die gekoerst hebben) hebben heel veel energie, die krijg je niet zomaar moe, die gaan door tot ze erbij neervallen. en door toe te geven aan het galloperen is het meer een beloning! dit paardje moet nog leren hoe het is om een rijpaard te zijn. de aanhouder wint, blijf vooral rustig en word niet boos als ze het niet in 1 keer snapt.

heb je gelijk ik bedoelde het toegeven aan de galop niet als een beloning maar meer in de zin van "als wil, dan zal je gaan ook en niet tot jij het genoeg vind maar dan nog wat langer" Moeilijk uit te leggen maar zeker niet als beloning bedoeld.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:04

dat snap ik, en bij de meeste paarden werkt het ook wel. maar een draver is daar net even iets anders in(super goede conditie, en gemaakt om hard te gaan) . het paard doet eigelijk niks fout( veel dravers hebben juist moeite met de gallop, dus als ze het zelf aanbieden is dat juist ook weer een pluspunt) en hoeft dus ook niet gestraft te worden, omdat het graag loopt. heb hetzelfde met mn eigen draver meegemaakt, heb altijd zoiets gehad van ik moet het niet als een nadeel zien maar als een voordeel. de ondergrond kan trouwens ook een groot verschil uitmaken, onze buitenbak is zwaarder dan onze binnenbak, en in de buitenbak springt die van mij ook liever aan in gallop dan dat ze draaft, ik blijf dan lichtrijden en met 2 passen is ze terug in draf.

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:52

miriam2105 schreef:
hallo bokkers

ik heb een hele lieve draver merrie van 5 jaar(met echte merriestreken).

zij heeft in april haar laatste koers gelopen en in juni heb ik haar naar mijn stal gehaald
alles ging goed en ze pakte het rijden op alsof ze nog nooit anders heeft gedaan galopperen
gaat prima linksom en rechtsom springt ze goed en makkelijk aan alleen nu het probleem;

ze vind de galop zo leuk dat ze niks anders meer wil!! zodra ik aandrijf om te draven gaat ze meteen over in galop
ze is niet meer terug te rijden wat ik ook doe. help!!!!!!

ik heb al een ander bit geprobeerd echt van alles wat moet ik nu????

ik heb een draver die niet kan draven :)) :))

iemand nog ideeën????

Ik kan je niet veel tips geven.
maar ik ga je toch proberen te helpen.
Goed zitten en ophoudingen maken .
En zoals mijn instructeur het zegt ;
bespelem met 'binnen,binnen-Buiten'
en die buiten goed doornemen als ze wil galloperen. :)

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:23

Ik heb ook een jonge draver die liever in galop zit dan dat hij draaft! Ik denk dat dit gewoon een comfortabele gang is voor hem. Beide gangen zijn wel aanwezig, maar ook bij mij switcht hij zo vanuit stap naar de galop. voordat ik aandraaf zorg ik dat ik goed contact met zijn mond heb, dat hij verzameld loopt en allert is.

Samen met mijn instructeur hebben we besloten om elke keer als hij aanspringt en ik dit niet van hem vraag, consequent terug te rijden naar de stap of draf waarmee ik bezig was. Dit vergt heel veel geduld. Is het nu zo dat hij wel aangalopeerd als ik draaf en hij wil terug, dan geef ik op dat moment been! als je wil galoperen dan zet ik je nu door. Hierdoor krijg je een paard dat reageert op jou hulpen i.p.v. iets verzinnen, paarden zijn slimmer dan dat je denkt.

Met je houding kan je ook heel erg veel om een paard terug te krijgen, ik zou de stemhulpen oefenen bij elke overgang die je maakt. Dit kan je ook heel erg mooi aan de longeerlijn oefenen!

Succes.

Ps. wat voor afstamming heeft ze, misschien is het wel familie van elkaar ;)

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:28

bedankt voor jullie reactie's

ik heb les en rij ook veel overgangen stap,draf,stap,stap figuren nu heeft mijn instructrice ook aangeraden eventjes nieet te galopperen.

het is niet dat ze niet kan draven tuurlijk wel alleen nadat ik heb gegaloppeerd is ze niet meer te houden rustig draven met galopsprongen erdoor dat is wat ze doet en als ik haar op stem en zit terugrij gooit ze dr kin tegen de borst en gaat ze over in galop. teugels los gooien werkt niet!!!

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:31

ja dat probleem had ik ook met een 5 jaarege paard

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:54

Je kunt wel proberen om een ander bitje te leggen, een zachter bitje nl. of zelfs geen bit, maar een sidepull, zodat je niet aan haar mond moet komen voor het remmen, rustig whoooooow zeggen met diepe stem en een klein beetje druk op de neus kan voor jouw draver genoeg zijn, als je aan de mond gaat zitten, zal ze terugtrekken....check ook even of je zadel wel lekker zit voor het paard, en jezelf je hakken goed uitdrukt en je benen lang genoeg houdt tijdens het terugrijden in tempo.

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 18:14

bedankt voor al jullie reactie's
hier kan ik weer even mee voort.

zal jullie laten weten hoe het afloopt met mijn toppertje