wiebelvoeten/enkels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wiebelvoeten/enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:52

Hoi,

wie heeft er tips om mijn voeten/enkels stiller te kunnen houden? Tijdens het rijden merk ik vaak dat mijn onderbenen wat ronddraaien en daardoor onrustig overkomen en ik onbedoeld teveel hulp geef. Bij snellere paarden kan ik al veel stiller zitten, maar vooral bij paarden die nog niet vlug genoeg aan het been zijn, merk ik dat ik teveel blijf aansporen. Oplossing hiervoor is natuurlijk het paard sneller aan het been te maken, maar als dat gelukt is, hoe kan ik dan mijn benen nog stiller houden?
Grootste probleem heb ik met doorzitten, lichtrijden en galop gaat eigenlijk nog redelijk.

Ik rijd afwisselend met stalschoenen/chaps, derby softriders en stugge petrilaarzen, en merk wel dat hoe stugger mijn laarzen zijn, hoe stiller mijn benen liggen, maar dan natuurlijk ook minder subtiel kan zijn in mijn hulp.

Tips voor goede lessen/instructeurs gericht hierop zijn ook welkom, regio Brabant

Equimotion

Re: wiebelvoeten/enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:34

Het probleem zit niet in je enkels/voeten maar in de manier waarop je je bovenbeen indraait.
Daar moet je het zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:35

Equimotion schreef:
Het probleem zit niet in je enkels/voeten maar in de manier waarop je je bovenbeen indraait.
Daar moet je het zoeken.

En hoe kan ik daar achter komen en dat verbeteren?

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:44

ik lees even mee...heb zelf ook het idee dat mijn voeten/enkels teveel bewegen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:47

Kan verschillende oorzaken hebben en hangt ook een beetje samen met hoe je fysiek in elkaar steekt. Bij de meeste mensen heeft te maken met de manier hoe ze hun bekken plaatsen ten opzichte van de rest van hun bovenlichaam. Dat bepaalt weer de wijze waarop je je bovenbeen indraait en dat heeft weer effect op je onderbenen. Acties als je voeten vastbinden helpen dus niet ;)

Om er echt iets zinnigs van te zeggen moet je gewoon iemand zoeken die jou live kan helpen en die kan bepalen waar de precieze oorzaak van je probleem vandaan komt. Zo van internet kan ik je alleen de grote lijnen geven. (Als je een duidelijk filmpje hebt wil ik wel kijken of ik je alvast een duwtje in de richting kan geven)

Anoniem

Re: wiebelvoeten/enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:52

Stuur je even een pb Equimotion met (oud) filmpje, erg fijn als je al wat tips wil geven!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:56

wat bij mij nog wel wil helpen, is op mijn kleine teen drukken... hiermee ben ik het blok in mijn enkels voorbij en draai ik mijn voeten automatisch recht.. Misschien heb je er iets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:02

ingeeusa schreef:
wat bij mij nog wel wil helpen, is op mijn kleine teen drukken... hiermee ben ik het blok in mijn enkels voorbij en draai ik mijn voeten automatisch recht.. Misschien heb je er iets aan.

Je bedoelt je kleine teen lager drukken als je grote teen? En komen je benen daardoor ook stiller, of alleen rechter, want over algemeen steekt mijn voeten niet af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:05

haike schreef:
ingeeusa schreef:

Je bedoelt je kleine teen lager drukken als je grote teen? En komen je benen daardoor ook stiller, of alleen rechter, want over algemeen steekt mijn voeten niet af.

heb het vandaag geprobeerd, merkte op 1ste paard dat echt heel moeilijk is om te doen zonder dat mn handen meedraaide, mijn grote tenen zich opkropte of ik alles verder vergat, maar gedurende de dag ging het steeds beter! Merk nog wel dat grote tenen verkrampen dan, maar al veel minder als vanmorgen. Morgen weer proberen, en dan aan einde van de week eens evalueren met de eigenaar of hij verbetering ziet!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:01

Heey leuk te horen dat het toch iets aan effect heeft.

euhm misschien kan ik het beter uitleggen, Met op je kleine teen drukken bedoel ik dat je denkt aan je kleien teen en die eigenlijk naar beneden tegen je beugel aan druk. hiermee verplaats je dus idd wat druk van de binnen kant van de bal van je voet naar de buitenkant daardoor wordt het vaak wat rechter.

lastig uit te leggen over internet;)

trouwens, op een gegevn moment is alleen denken aan je kleine teen al genoeg worden ze meteen minder wiebelig;)