mooie volte rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

mooie volte rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 12:03

hallo,
ik rij al 8 jaar, recreatief, nu op mezelf zonder les. en ik heb een probleem. als ik mijn paard op een volte rij dan loopt hij wat te recht en daarmee bedoel ik dat hij niet goed mee draait maar eerder stukken rechtdoor loopt in plaats van een volte. hoe moet ik dit oplossen?
ik heb ook moeite met de hoeken mooi uit te rijden.
o te sturen had ik eerst altijd geleerd om enkel je binnenteugel te openen maar iemand zei me dat ik met mijn beide teugels moet sturen dus met mijn beide handen bv. naar links gaan, maar niet over zijn hals gaan.klopt dit?
mijn paard is wel een beetje lui maar goed opgeleerd dus hij kent veel van dressuur, alleen ik niet.

996981

Re: mooie volte rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:04

Ik zou zeggen neem les :)
Niemand kan zonder les. Iniedergeval niet als je wil blijven verbeteren.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:13

Tja dit is erg moeilijk uit te leggen aan de hand van een geschreven verhaal. Ik kan het inderdaad ook aanbevelen om les te nemen.

Het komt er op neer dat je de volte moet inrijden door de vragen met de binnenhand en te begrensen met je buitenhand. Je binnenbeen blijft op de singel en ''duwt'' het paard als het waren op de volte, omdat de binnenteugel ligtjes om stelling vraagt. Je buitenbeen hou je net achter de singel om de achterhand te begrensen zodat deze niet uitzwaait.
Dit is misschien erg moeilijk te begrijpen van een beeldscherm, misschien dat een stalgenoot of kennis je een keer in het echt kan helpen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:54

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:01

vooral goeie stelling naar binnen hebben en dat begrenzen met je buiten hand en je met je binnenbeen zorgen dat hij niet naar binnen valt.
en zoals hierboven al staat de volte inrijden vanaf de hoefslag al goed de bocht insturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:13

Voltes zijn zo simpel nog niet :). Kijk maar eens om je heen in een willekeurige bak. Bij gewone grote voltes zie je iedereen in een redelijke lijn van de hoefslag afkomen, maar na de A-C lijn gaat het mis en komt er een hele rare uitzwaaiende bocht naar de hoefslag toe. In een volte moeten alle kwarten hetzelfde zijn want alleen dan is je volte rond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:07

Wat bij mij erg helpt is als ik denk in kwarten, dan heb je minder snel dat de laatste helft van de volte ervoor zorgt dat je een soort ei vorm hebt gemaakt. Dus heel bewust per kwart de volte rijden. Het is een samenspel tussen binnenbeen eraan, buitenteugel iets van de hals af en begrenzen met buitenteugel en buitenbeen. In principe moet je een volte ook alleen op je benen en zit kunnen rijden. Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het alsof je een probleem hebt met de juiste stelling en buiging. Probeer eens te wijken op de volte dus nog meer dan anders met je binnenbeen proberen je paard van de volte af te duwen, of ga de voltes verkleinen en vergroten dat zijn goede oefeningen om te doen.

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:30

Stelling is denk ik wel het belangrijkste,
Bereid je goed voor op de volte, kijk waar je naar toe wil gaan,
Breng je binnenhand van de hals af en je buitenhand ook een beetje houdt wel contact!, Je moet het neusje van het paard kunnen zien( dus niet de hele neus maar een klein stukje... ) ;)
Verder blijf met je binnenbeen 'duwen' (dus niet schoppen of dergelijke)
Als hij teveel uit de volte 'valt' corrigeer je dat weer met je buitenbeen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is?! :)

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:33

Les nemen...
Licht er ook aan hoe je paardje loopt.

Kijk eerst goed waar je heen wilt gaan, Als je op het punt bent om van de hoefslag aftegaan, Doe je je binnenteugel rustig opzei, En het voordurende halve rondje zegmaar hou je je binnen been eraan.

Suc6!

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:24

Kijk waar je naartoe wil, buitenbeen begrenzen, buiten teugel iets naar de hals toe brengen.

En ik zou ook aanraden les te nemen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:37

heb gisteren mijn eerste les gehad en het ging na een paar keer al veel beter. hij bleef mooi lopen waar ik hem wou. enkel op e rechterhand ging het iets minder maar hij loopt ook een beetje scheef en daar zijn we nu ook volop mee bezig om hem recht te krijgen, dan zou het nog veel beter moeten lukken.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:32

Les nemen, je paard rechtrichten en veel oefenen. Zelf recht blijven zitten. Stelling vragen met je binnenhand en binnenbeen. Begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen.

Wat mijn instructrice ook zeg: je paard met je binnenbeen naar je buitenhand toedrijven. Oftewel, buiging om het binnenbeen vragen, met je buitenteugel zorgen dat ie niet uitwijkt. Je binnenhand moet zachtjes blijven kneden op de teugel om de stelling naar binnen te vragen.

Kan trouwens een hele tijd duren hoor. Ik reed met mijn (toen nog 4-jarige) paard vooral vierkanten, eieren en zeshoeken. Later werden dat een soort van afgeronde vierkanten en na een heleboel rechtrichtoefeningen beginnen we nu echt voltes te rijden :P