Rechter galop erg lastig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

For_TheRain

Rechter galop erg lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:30

Ik hoop op misschien wat tips;

Ik rij nu bijna 6 jaar, en heb nu bijna een jaar Orion.
Het probleem is dat hij heel lastig in de rechtergalop gaat, en daarop ook heel stijf is.
Ik rij hem altijd goed los, aan beide kanten, want links rijd hij echt super.
Is dit nu gewoon zijn moeilijke kant, of kan er ik wel iets aan doen?
Orion is nog jong, misschien ligt het daaraan?

ik weet niet zeker wat ik hier aan kan doen, of wat niet, want bij mijn vorige pony(s) had ik dit niet.

X

Anoniem

Re: Rechter galop erg lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:08

Hij galopeert moeilijk aan? Of is hij gewoon stijf aan die kant?
En is dat in de andere gangen ook zo, of echt enkel in galop?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:16

Ik denk dat je bedoelt dat hij moeilijk naar rechts buigt, want met gebrek aan rechter lengtebuiging kan hij bij gevolg wat moeilijker in de rechtergalop aan springen. En in feite is hij dan stijf aan de linkerkant, want daar willen de spieren niet verlengen.

Als je aanspringt in de rechtergalop, kun je hem helpen door goed je buitenteugel er bij te houden, beide handen naar buiten brengen, binnenhand dus tegen de schouder, maar wel stelling achter de oren net iets naar binnen. Hiermee breng je het gewicht van zijn voorhand wat naar buiten toe, waardoor hij wat meer tijd krijgt om zijn binnen voorbeen wat naar voren te brengen, en moet hij door zijn gewicht zijn buiten voorbeen wat sneller neerzetten. Gevolg: hij springt aan in de rechter galop.

En uiteraard moet je dit probleem voornamelijk oplossen door leren je paard recht te richten. Door recht te richten breng je je paard in balans. Door balans wordt hij nageeflijk en vanuit die nageeflijkheid kun je proberen te werken aan de lengtebuiging naar rechts.

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:03

op een volte aangaloperen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:03

Horse4life10 schreef:

Dan maak je het hem enkel moeilijker ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:33

Bizzybijtje schreef:
Horse4life10 schreef:

Dan maak je het hem enkel moeilijker ;)

Dat is waar. Als het paard nu goed naar rechts kon buigen, dan zou het goed aanspringen maar waarschijnlijk kan hij dat niet omdat hij links dus wat stijf is, en ook omdat hij links misschien onvoldoende aanleuning heeft in het bit. En omdat hij dus niet kan buigen, blijft hij recht, en valt hij op het rechter voorbeen. Dat voorbeen moet hij dus snel neerzetten omdat hij anders uit balans gaat. Daarom krijgt hij niet de tijd om er meer mee naar voren te reiken en belandt hij dus in de linker galop.
Daarom gewicht naar links brengen.
- eigen gewicht (dus druk aannemen op de linkerbeugel)
- gewicht van voorhand van paard (dus beide handen naar links brengen, daarmee begrens je de rechter schouder van het paard)
- en daarbij de meeste druk aannemen met de buitenteugel. Je mag daarbij je binnenhand iets op tillen zodat hij net achter de oren toch iets stelling naar rechts krijgt.

Maar aan deze drie dingen moet je denken en dan krijg je de rechter galop wel voor elkaar. Pas als het paard nageeft kun je proberen of je hem even naar rechts kunt buigen.

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:42

ik lees even mee, heb hier ook last van..

For_TheRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 11:00

Bedankt allemaal!Ik heb Langcaras tips gebruikt en het werkt echt!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:03

For_TheRain schreef:
Bedankt allemaal!Ik heb Langcaras tips gebruikt en het werkt echt!

Fijn! Blij dat ik je heb kunnen helpen. Ik heb het zelf ook zo geleerd omdat ik ooit tegen hetzelfde probleem aan liep. En later ook nog vaak op jonge onervaren paarden gereden waar dit probleem geregeld voorkwam.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:09

Ik ga dit even volgen..