Chonor-Z: eerste dressuurwedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Chonor-Z: eerste dressuurwedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:14

25 september heb ik mijn eerste dressuurwedstrijdje gedaan met Chonor. :)
Chonor is een springpaard, voor hem was het de eerste keer dressuur.
En voor mij was het mijn eerste echte wedstrijd.
Ik moet zeggen, ik was enorm zenuwachtig! :D
Jammer genoeg ben ik laatst geëindigd doordat Chonor takt fouten maakte doordat hij mankte aan zijn voorbeen.
De jury wees mij erop dat hij mankte, want had het zelf niet gezien. Ik heb de tweede proef dan ook niet meegereden.
Waarschijnlijk stond hij wat mank doordat hij zich bezeerd had door wild tekeer te gaan in de van. :p

Niveau: E-proef
Mijn werkpunten: constante aanleuning van mijn paard, mijn houding en impuls
Volgens de jury: meer impuls, meer aanleuning, meer kracht in de galopsprongen, rechte middenlijnen.
Waaraan moet ik volgens jullie werken?

Achja :) Hier zijn de foto's :D

1)Afbeelding
2) Afbeelding
3) Afbeelding
4) Afbeelding
5) Afbeelding
6) Afbeelding
7) Afbeelding
8) Afbeelding
9) Afbeelding
10) Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coby op 12-12-11 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Openingspost aangepast om te voldoen aan de eisen van HAW

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:54

Jawel.
Erg jammer, dat je paard kreupel ging in de proef.
Probeer je paard niet te overstellen in de buiging (foto 1,2,3 6 en 7). Verder tenen naar binnen en hakken laag.
Leuk paard en succes op wedstrijd :D

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:55

Mooi paard,,
Let wel op dat hij niet zijn hoofd kanteld.

Mag ik vragen van welk merk jou hoofdstel is??

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 19:57

setteke schreef:
Jawel.
Erg jammer, dat je paard kreupel ging in de proef.
Probeer je paard niet te overstellen in de buiging (foto 1,2,3 6 en 7). Verder tenen naar binnen en hakken laag.
Leuk paard en succes op wedstrijd :D

Bedankt voor de goede tips :)
Ik denk dat ik idd de neiging heb om hem heel hard te stellen in de buiging. Maar vaak heb ik het gevoel dat hij heel vast zit, en anders heel moeilijk buigt. :s

_Michelleee schreef:
Whisperke schreef:
Mooi paard,,
Let wel op dat hij niet zijn hoofd kanteld.

Mag ik vragen van welk merk jou hoofdstel is??

Oke, danku voor de tip :p
Sorry, ik weet het merk niet :) heb het in AVS-shop in Vorselaar gekocht (België)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-12-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samen gevoegd.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:00

Ik vind je op foto 2 erg sterk met je handen en probeer dan ook recht te blijven zitten aangezien je op sommige foto's scheef op je paard zit.. Verder zou ik ook geen foto's hebben geplaatst aangezien ze ook niet op zen best zullen zijn aangezien ze kreupel is..

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:02

Wat een knap dier zeg :D Echt een leukerd! En wat doet hij het goed in de dressuurring!
Ik vind dat je een nette houding hebt! Probeer wel je handen steeds op dezelfde hoogte te houden.
En niet steeds een andere hoogte, dan weer laag en dan weer wat hoger.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 20:03

Dustinlover schreef:
Ik vind je op foto 2 erg sterk met je handen en probeer dan ook recht te blijven zitten aangezien je op sommige foto's scheef op je paard zit.. Verder zou ik ook geen foto's hebben geplaatst aangezien ze ook niet op zen best zullen zijn aangezien ze kreupel is..

Scheef, bedoel je te ver naar voor of naar links/rechts scheef?

Astor schreef:
Wat een knap dier zeg :D Echt een leukerd! En wat doet hij het goed in de dressuurring!
Ik vind dat je een nette houding hebt! Probeer wel je handen steeds op dezelfde hoogte te houden.
En niet steeds een andere hoogte, dan weer laag en dan weer wat hoger.

Daar heb je zeker gelijk in! :)
Moet ik voortaan op letten! :p
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-12-11 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samen gevoegd. Editknop gebruiken aub.

sannie275

Re: Chonor-Z: eerste dressuurwedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:41

Ik vind je echt heel sterk met je handen, je hangt met je hele zit aan je hand heb ik het idee. Ook op foto 2 en 7, ben je daar op een volte? Je binnenhand van de hals af en niet naar achter! Je kan in de training best even stukjes echt je schouders, armen en handen ontspannen en je paard de ruimte geven, niet je teugels losgooien, maar echt even rijden op je eigen zit en niet afhankelijk zijn van je handen, het paard hoeft niet altijd aan de teugel te lopen, dit is namelijk een erg goede oefening voor trainen en losrijden, heeft bij mij ook gewerkt. Verder erg leuk paard en leuke combinatie! :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 20:49

sannie275 schreef:
Ik vind je echt heel sterk met je handen, je hangt met je hele zit aan je hand heb ik het idee. Ook op foto 2 en 7, ben je daar op een volte? Je binnenhand van de hals af en niet naar achter! Je kan in de training best even stukjes echt je schouders, armen en handen ontspannen en je paard de ruimte geven, niet je teugels losgooien, maar echt even rijden op je eigen zit en niet afhankelijk zijn van je handen, het paard hoeft niet altijd aan de teugel te lopen, dit is namelijk een erg goede oefening voor trainen en losrijden, heeft bij mij ook gewerkt. Verder erg leuk paard en leuke combinatie! :)

Ik denk dat ik op foto 2 op een volte zat, en foto 7 een gebroken lijn. :)
En wat moet ik volgens jou specifiek doen in training? :p

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:38

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:11

Over het algemeen ziet het er wel netjes uit, maar niet echt ontspannen.
Bij jullie allebei is wat spanning. Probeer echt naar lekkere ontspanning te werken. Ook tussendoor in de training(natuurlijk niet in de proef :P) mag je best wel eens je paard lange teugel geven, dat hoeft niet alleen op het eind. Bij mijn paard laat ik haar vaak even lange teugel als we net een moeilijke oefening gedaan hebben. Daarna nog eens die oefening en dan weer lang.
Op dressuurwedstrijd geef ik lange teugel zo'n 10 minuten voor we de ring ingaan. Even lekker lang stappen, allebei goed in en uit ademen en dan rijden we de proef in. Mijn paard is intussen ook zo gewend aan het oppakken (ik laat de teugels altijd helemaal los, neusje gaat altijd over de grond :P) dat ze dan meteen weer actief en alert is. (Daarom zou ik dus in de training ook regelmatig loslaten).

Verder trek je met name je rechterhak op. Om dat te voorkomen zou ik heel bewust met de beenhouding spelen tijdens het rijden. Heel erg optrekken, overdreven uitdrukken enz. Je wordt dan heel bewust van je voeten en wat je ermee doet en hoe het voelt zoals het moet.
Denk erom dat je je handen op dezelfde hoogte houdt, soms trek je een hand een beetje op en die kantel je dan ook een beetje naar een pianohandje. Hiervoor dezelfde oefening als met de beentjes :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 22:23

BernetteO schreef:
Over het algemeen ziet het er wel netjes uit, maar niet echt ontspannen.
Bij jullie allebei is wat spanning. Probeer echt naar lekkere ontspanning te werken. Ook tussendoor in de training(natuurlijk niet in de proef :P) mag je best wel eens je paard lange teugel geven, dat hoeft niet alleen op het eind. Bij mijn paard laat ik haar vaak even lange teugel als we net een moeilijke oefening gedaan hebben. Daarna nog eens die oefening en dan weer lang.
Op dressuurwedstrijd geef ik lange teugel zo'n 10 minuten voor we de ring ingaan. Even lekker lang stappen, allebei goed in en uit ademen en dan rijden we de proef in. Mijn paard is intussen ook zo gewend aan het oppakken (ik laat de teugels altijd helemaal los, neusje gaat altijd over de grond :P) dat ze dan meteen weer actief en alert is. (Daarom zou ik dus in de training ook regelmatig loslaten).

Verder trek je met name je rechterhak op. Om dat te voorkomen zou ik heel bewust met de beenhouding spelen tijdens het rijden. Heel erg optrekken, overdreven uitdrukken enz. Je wordt dan heel bewust van je voeten en wat je ermee doet en hoe het voelt zoals het moet.
Denk erom dat je je handen op dezelfde hoogte houdt, soms trek je een hand een beetje op en die kantel je dan ook een beetje naar een pianohandje. Hiervoor dezelfde oefening als met de beentjes :)

Super! Dank u wel :p
Aan deze reactie heb ik veel. Het zijn idd werkpuntjes. Die hielen optrekken heb ik idd ook al door. Maar dat is onbewust :s
Ik zal het eens proberen van hem soms wat langer te laten. Spanning is wel normaal op die foto's natuurlijk :p het was mijn eerste wedstrijd, ik was super zenuwachtig, moest hem constant ineens in halt zetten doordat mensen gewoon niet uitkijken :) datis allemaal wat wennen voor mij :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:27

Waar is dit?:)

Leuk paard! Ik vind je ook wel streng met je handen... Probeer je paard achter sterk te maken en dan komt dat hoofdje wel van zelf. Veel vw-nw rijden, wordt de rug lekker los van.
Succes nog!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 22:38

Ferdo schreef:
Waar is dit?:)

Leuk paard! Ik vind je ook wel streng met je handen... Probeer je paard achter sterk te maken en dan komt dat hoofdje wel van zelf. Veel vw-nw rijden, wordt de rug lekker los van.
Succes nog!

Dat probeer ik iedere keer te doen bij het inrijden :s maar dat lukt nooit. Chonor houdt zijn hoofd steeds omhoog! :s
heb je daarvoor tips?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:23

Ik ben begonnen met buig oefeningen, heel veel buig oefeningen. Beginnen in stap daarna pas in draf.
Slangevoltes, voltes van 10m, de grote volte verkleinen en dan terug vergroten. Belangrijk is wel dat je paard ook buigt in heel zijn lichaam en niet enkel zijn nek, want dat is fout, aangezien jij dan gewoon aan je teugel trekt. Been aanleggen en als hulpmiddel kan je je binnenteugel wel openen (niet richting je knie).
Stelling en contra stelling kunnen je ook helpen.
Hierdoor wordt je paard wat losser in zijn lichaam en zal zich ook wat laten zakken. In het begin moet je blij zijn met elk beetje dat hij zakt. Je moet hem dan ook goed belonen, ik doe dat dmv mijn stem (flink, goed,...) en ik geef na met mijn hand. Je moet niet je hele teugel weggeven, want dan is je paard je hand kwijt en dan gaat zijn hoofd de lucht in.
Ook zien dat hij actief blijft, dus doe tussendoor tempowisselingen, verruimen en verkorten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!:)

Heb je trouwens les? Want dit is de basis en dat zou toch elke lesgever moeten weten.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:42

_Michelleee schreef:
sannie275 schreef:

Ik denk dat ik op foto 2 op een volte zat, en foto 7 een gebroken lijn. :)
En wat moet ik volgens jou specifiek doen in training? :p

Oke, nee dan heb ik foto 7 wat verkeerd gezien ;) Ik kan het moeilijk uitleggen, zoiets moet je echt even voelen.. Even je schouders laten hangen, armen en handen ontspannen, even relaxt gaan zitten, je zal merken dat je paard ontspannender gaat lopen. Zo zul je uiteindelijk in de oefeningen ook wat lekkerder zitten en samen meer rust uitstralen, maar zoals ik al zei, zoiets moet je echt even voelen ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:05

Leuk paard!
Opzich ziet het er neit raar uit, je zit op de 1ste + 2de foto wel scheef op je paard.
Verder vind ik je wat streng met je handen

Foto 8 + 9 vind ik opzich wel een fijn beeld geven zorg dat jullie samen ontspannen gaan rijden.

Je ziet wel aan de foto;s dat jij ook vasthoud in je lichaam en daar reageert hij natuurlijk op!
Ontspannen, ontspannen en ontspannen, dati s de tip die ik je wil meegeven haha :D
Jammer dat hij mankte..

Succes met hem!

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:22

Leuk paardje ;)
Iets meer ontspannen in je zit, handen meer dragen.
Wat jammer dat hij begon te manken en ook nog bij je eerste wedstrijd!
Mankt hij nog steeds(?) of is het alweer over? :)

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:42

Wat een onwijs mooi paard!!! Waar je wel op moet letten is dat hij niet over zijn buitenschouder wegvalt door je buitenteugel meer aan te nemen. En verder lijkt hij soms te hangen op je teugels, zie ik dat goed?

Die taktfouten komen er wel uit en verder echt een prachtig paard! Ik droom altijd over een langbenige vos ruin spring gefokt...

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 23:44

Romanoff schreef:
Leuk paard!
Opzich ziet het er neit raar uit, je zit op de 1ste + 2de foto wel scheef op je paard.
Verder vind ik je wat streng met je handen

Foto 8 + 9 vind ik opzich wel een fijn beeld geven zorg dat jullie samen ontspannen gaan rijden.

Je ziet wel aan de foto;s dat jij ook vasthoud in je lichaam en daar reageert hij natuurlijk op!
Ontspannen, ontspannen en ontspannen, dati s de tip die ik je wil meegeven haha :D
Jammer dat hij mankte..

Succes met hem!

Inderdaad, ik zie het dat ik scheef zit op de eerste foto :) goed dat je dat zegt
Het gespannen zijn was ook te danken aan de stress, toch betrap ik mij er wel vaker op :D
Dank je voor de tips :p

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 23:45

Past_Simple schreef:
Leuk paardje ;)
Iets meer ontspannen in je zit, handen meer dragen.
Wat jammer dat hij begon te manken en ook nog bij je eerste wedstrijd!
Mankt hij nog steeds(?) of is het alweer over? :)

Nee, het manken was de volgende dag over :)
had direct de dierenarts laten komen en die zag er niks aan..
Dank je voor de tip :p

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 23:46

MerelArfa schreef:
Wat een onwijs mooi paard!!! Waar je wel op moet letten is dat hij niet over zijn buitenschouder wegvalt door je buitenteugel meer aan te nemen. En verder lijkt hij soms te hangen op je teugels, zie ik dat goed?

Die taktfouten komen er wel uit en verder echt een prachtig paard! Ik droom altijd over een langbenige vos ruin spring gefokt...

Dat van die buitenschouder is inderdaad waar, daar probeer ik ook op te trainen.. :)
Soms durft hij wel harder worden ja :p
Ha, dan is Chonor inderdaad het paard van in jou droom :) jou beschrijving klopt volledig met chonor!

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:52

Je hebt een leuk paardje!
Het valt me op dat je je tenen erg naar buiten draait, probeer daar op te letten. Ook vind ik dat je op sommige foto's wat scheef zit, maar dat kan aan mij liggen :)
Sorry als dit al gezegd is, ik heb de reacties niet allemaal doorgelezen.
Succes!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:48

@ Proudhorse
Ja, dat heb ik ook opgemerkt.
Maar ik denk dat het komt omdat ik eigenlijk nood heb aan langere beugelriemen. Ik vind dat ik te kort zit, maar de beugelriemen zijn op het laatste gaatje :)