linker/rechter galop, waarom eigenlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

man73

linker/rechter galop, waarom eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:08

Ik was op een verjaardag en een man vertelde dat hij aan het kijken was bij zijn dochter en dat ze "in de verkeerde galop zat" waar hij niets van begreep. Ik hem natuurlijik eerst uitgelachen ;) totdat hij vroeg: waarom is dat eigenlijk. Toen moest ik tot mijn schaamte toch wel even nadenken :o . Ik dacht, omdat het paard in galop op het buitenachterbeen steunt en daar afzet voor de galopsprong. Maar toen dacht ik: met draf is het anders, want dan komt het gewicht van het paard op het binnenachterbeen, daarom rijd je licht op het buitenvoorbeen. Toen vond ik het ineens niet meer zo logisch. Want als je een volte rijdt in de galop komt het gewicht volgens mij ook op het binnenachterbeen. Of ben ik nu heel dom :D ?

Equimotion

Re: linker/rechter galop, waarom eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:18

Omdat je dan makkelijker de bocht om kan. Kijk maar eens hoe een hond rent, die doet hetzelfde. En net als paarden hebben die ook een voorkeurskant.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:16

TS, Paard steunt idd op binnenachterbeen in de bocht. Dat is in de linker galop links en in de rechtergalop rechts, het zet daar ook echt mee af, het andere been wordt eerder opgenomen,
dus ik zie de onlogica niet?

Afbeelding

In de "verkeerde galop" krijg je een onbalans die de bocht om gaan lastig kan maken.
Je kunt dit voor mensen die geen verstand hebben van paarden uitleggen als motorrijden of fietsen en meegaan met de bocht of tegensturen.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:15

Het verschil met het tussen de draf en de galop waar je verwarring vandaan komt is dat draf altijd de zelfde beenzetting heeft, er is geen linker- of rechterdraf, alleen de keuze van de ruiter wanneer te gaan staan en wanneer te gaan zitten (bij het lichtrijden). Bij de galop heeft de linker- en de rechtergalop daadwerkelijk een andere beenzetting. Linker- en rechtergalop zijn dus strikt genomen twee verschillende gangen.

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:56

om makkelijker en vooral veiliger de bocht door te komen hij zet met een ander achterbeen af!

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:07

Het is vooral balans van het paard.
In de bochten gaat hij zijn rug anders verkeerd gebruiken, omdat het evenwicht dan stukken moeilijker is voor hem.

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:49

Juist, de balans.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:24

Buiten het feit dat het binnen achterbeen dragend is en hij daarop draait, zijn de voorbenen ook belangrijk. Het binnen voorbeen zal minder ver naar voren komen dan het buiten voorbeen, dit om niet over zijn eigen pootjes te struikelen in de bocht... Het buiten voorbeen wordt in de bocht 'om' het binnen voorbeen gezet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:17

@ kala: ik denk dat jij nog eens goed naar de juiste beenzetting in galop moet kijken. Het binnenvoorbeen grijpt nl bij de juiste galop ook het verst naar voren, net als het binnenachterbeen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:35

Marije_jiplover schreef:
@ kala: ik denk dat jij nog eens goed naar de juiste beenzetting in galop moet kijken. Het binnenvoorbeen grijpt nl bij de juiste galop ook het verst naar voren, net als het binnenachterbeen.

Je hebt volledig gelijk! Komt ervan als je er meer op zit dan ernaast loopt. :P

Evengoed is het om te voorkomen dat ze niet over hun eigen poten struikelen.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:37

Evenwicht in de bochten, Als het paard in de verkeerde galop zit, verliest hij sneller zijn evenwicht en zou hij kunnen vallen