wel of geen slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ed_Pin

wel of geen slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:36

beste bokkers,

wie kan mij helpen?

mijn kwpn, die kan super lopen. alleen heeft ze afentoe de neiging om op de rechte stukken der hoofd ophoog te gooien,
en ook als je haar in gangen terug neemt (van draf naar stap) om der hoofd omhoog te gooien,

is het een oplossing om een paar x met slof, of regelmatig met slof te gaan rijden.
zodat ze der hoofd stil en laag houdt. en dus als het ware leert zo te lopen.

wie kan mij helpen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: wel of geen slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:38

Als je twijfelt wel of niet met slof rijden, niet doen.

Als ze alleen op de rechte stukken haar hoofd omhoog doet is dat vaak een kwestie van onbalans en kracht gemis. Je kan op de lange rechte zijde haar wel met stelling rijden (wisselend, dus links en dan rechts) en elke keer tussen het wisselen recht maken en dat ga je uit bouwen tot de hele lange rechte zijde.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:38

Paard zal er misschien een reden voor hebben? Beter is na denken wat de reden is van dit gedrag. Er een slof aanhangen is bestrijding van het symptoom niet van de oorzaak.

Jij denkt misschien als het paard aldoor met die kop omlaag blijft (dankzij de slof) het paard leert dat dat de bedoeling is.
Ik denk dat het paard door die slof leert dat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen, dus andere manieren gaat zoeken om pijn / ongewenste druk / ongenoegen te ontlopen. Want dat is meestal de oorzaak van de kop opgooien. Dan heb je naast je eerste probleem er gratis een tweede probleem bij.

Wat zegt je lesgever er van?
Laatst bijgewerkt door piezze op 11-12-11 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:40

Hoiii

Je hoort het vaak slof er maar aan? Op wedstrijden heb je ook geen slof.
Eerst beter misschien even verder kijken

Doe jij iets verkeerd of zit jij het paard in de weg?
Of heeft je paard ergens last van?
Overleg het met mensen of laat je paard eens nakijken

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:44

Is het het paard in je profiel? Die foto's laten zien dat hij zijn hoofd ook kantelt en het lijkt of je met je handen nogal terugwerkt. Dat kan de oorzaak wel eens zijn van het opgooien. Probeer meer met je zit te doen en zo min mogelijk met je teugels.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:44

Dit zijn dingen waar je geen hulpteugel voor nodig hebt, alleen wat geduld en een leuk intructiemens.
Het is voor een paard ook vreemd om oppeens de houding zo te veranderen, dat kost spierkracht die er misschien nog niet is, en een ruiter die dat ook nog niet helemaal kent.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:48

ik zou het niet doen.
als je paard op overgangen terug omhoog komt dan scheelt er ws iets aan de manier waarop je overgangen rijdt. meestal betekend het dat je onbewust teveel op je handen rijdt en dus teveel trekt om terug te komen. een overgang terug zou je eigenlijk op je zit moeten rijden, je benen houden het paard actief en zorgen dat het recht blijft. met je handen onderhou je de aanleuning en eventueel stelling en kan je begrenzen. en geeft eventueel een hele of halve ophouding als je paard niet op je zithulp reageert, maar dan draaf je weer aan en probeer je het opnieuw. :)

je paard is juist heel goed bezig! ze ( hij?) verteld je nu op een hele vriendelijke manier dat je iets verkeerd doet met je rijden. dit is hét moment om dus eens goed naar je rijden te kijken! :D als je nu die energie erin stopt kan je met een week dit probleem al niet meer hebben! :D
ik heb zelf ook een hele tijd dit probleem gehad, ik heb net nog wel eens en altijd ligt het aan mijn handen. ik rij dan te sterk op m'n handen, zodra ik daar weer op let, ga zitten en goed op benen en zit rijd is het probleem over! ;)

wat je doet met een slof is dat je je paard tegen het bit aan laat stoten als ze omhoog komt, dat doet pijn en dus zal ze op een gegeven moment niet meer tegen je hand willen komen. dan is het probleem dus niet opgelost, maar durft je paard het je niet meer te vertellen. :)

kijk eens of je je paard met lange teugels terug kan brengen naar stap vanuit draf. maakt niet uit of ze haar hoofd omhoog doet of niet daarbij, maar kijk eens of ze wel weet hoe ze moet reageren op een zithulp om terug te komen. zo niet, dan moet je haar dat eerst aanleren. dan is het dus ook niet zo raar dat je naar de teugels grijpt. als ze het wel snapt, dan weet je dat je dus niet op je teugels hoeft te stoppen, je hebt een andere optie. ;)

veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:30

Als ik naar je profiel kijk zie ik een paard die alleen op de hand wordt gereden en behoorlijk wordt tegengewerkt met de hand.
Je paard moet je hand op gaan zoeken, jij moet vanuit been gaan rijden, pas dan kan je paard gaan ontspannen in de rug, de achterhand gaan gebruiken en sterker worden.

Nagevelijk rijden heeft niks te maken met je paard in de mond zitten maar je paard moet nageven in het lijf.

Een slof gaat je niet helpen, je forceert alleen maar meer om je paard 'in de krul' te laten lopen, dat moet je niet willen.

Ga eerst eens leren hoe je een paard nagevelijk moet laten lopen en wat het nut ervan is, pas dan kun je verder met je paard.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:32

Geen slof!
Ik ga met Joolien mee.

Een paard doet zoiets niet voor niets, ga eerst is bij jezelf te raden wat je doet waarop zij zo reageert.
Wat je paard doet is een reactie op jouw (onbewuste/bewuste) hulpen.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 13:38

Dat op de foto's op mijn profiel erg op mijn handen rijd, is idd waar!
heb daar al een aantal keren les op gehad, en dat is al een grote verbetering op eerst! (foto's zijn van van de zomer)
Ze kantelt nog wel afentoe met der hoofd, maar het is wel al een stuk rustiger als dan van de zomer!

ben wel super blij met de reacties, want heb er heel veel aan.
en ik kan met overgangen rijden soms me zit nog niet helemaal vinden,
maar dit probleem komt door het zadel, omdat die me paardje breder maakt dan dat ze is, EN ik alle kanten op schuif!

ben dus al druk opzoek naar een nieuw zadel.
maar alsnog,
super bedankt voor de adviezen!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:50

Voordat je überhaupt met een slof begint, is het verstandig om even te laten checken of er verder niets aan de hand is met het paard. Ik lees dat je zadel niet goed ligt, als ik dat wist zou ik per direct stoppen met rijden totdat er wel een passend zadel gevonden is. Kijk eerst eens naar de reden erachter, sypmtomen bestrijden daar schiet niemand iets mee op. Zou zeggen kom eens op mijn paard zitten, daar kun je echt niet veel aan de mond zitten, dat leer je dan wel af :P

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 14:12

het zadel is wel reeds opgevuld.
dus het ligt niet meer pijnlijk.
en ze is wellis waar 8jaar, maar kwa rijden niet.
ze kan heel slecht wijken, en alleen rechtsom.
schouderbinnewaarts snapt ze ook nog niet, en achteruit lopen ook niet.
ze is eigenlijk nog een beginneling, en ik zelf ben ook niet een topruiter die z kan rijden.
dus samen komen we er wel,
en lot houd ook niet heel erg van het in der mond hoor, als je het te lang doet gaat ze bokken enzo.
dus ik heb het al aardig afgeleerd!

de slof is meer als hulpteugel, en dan niet de slof strak zetten. maar losjes erbij hangen als hulpje zodat ook beter me zit kan vinden.
maar na al deze adviezen, lijkt me dat geen goed plan.

het enige wat ik kan doen is, ANDER ZADEL!
en dat wordt geregeld,

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:01

Joolien schreef:
Als ik naar je profiel kijk zie ik een paard die alleen op de hand wordt gereden en behoorlijk wordt tegengewerkt met de hand.

Dat heb jij snel gezien op die 2 foto's....
TS misschien is het handiger om een filmpje te plaatsen,zowieso zeggen foto's niets!

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:06

filmpje heb ik niet echt, alleen van de oude eigenaarese erop.
en ze loopt heel anders tegenwoordig.

maar misschien komt dat binnekort wel!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:15

Als je paard omhoog komt in de overgang, zowel naar voren als terug (van draf naar stap) wil dat vooral zeggen dat je hem aan de voorkant terugrijdt. Je moet ook een overgang terug van achter naar voren rijden. De motor zit aan de achterkant, die moet draaien en dan vang je de voorwaartse beweging aan de voorkant weer op. Dit moet in verhouding zijn. Een paard gooit zijn hoofd omhoog als je van voren meer doet dan van achteren.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:17

bedankt voor deze uitleg.
ga het vanavond meteen maar even uit testen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:26

Ik denk eerlijk gezegd dat dit probleem meer ligt aan jouw handigheid van rijden, als aan haar. In principe kun je een paard continu nagevelijk rijden, als je daarvoor maar het juiste doet. Overgangen rijden en rechte stukken zijn inderdaad de 'moeilijkere' stukken. Heb je wel eerst gecontroleerd dat je op de voltes, je paard niet op je binnenteugel rijdt, maar op je buitenteugel? Anders is er ook geen mogelijkheid haar nagevelijk te houden op de rechte stukken. Wanneer je wel op een nette manier je paard nagevelijk rijdt, kun je bijvoorbeeld achtjes rijden door de bak. Dan stel je je paard beide kanten om en heb je veel wendingen en (halve) voltes waarin je je paard fijn nagevelijk kunt maken, om vervolgens weer een klein stukje rechtuit te rijden. Oefenen dus! :) Ik denk dat een instructeur jou hier ook prima bij kan helpen.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:47

Ben idd niet een grand prix ruiter!
Maar het probleem ligt bij zadel en mijn zit!
Na het weekend hb ik me andere zadel,
Dus zal het probleem verholpen zijn!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:59

Ik heb verder geen tips. Maar ik wil graag zeggen dat ik het top vindt dat je de tips aan neemt die gegeven worden en dat niet meteen in de aanval schiet. Echt toppie *\o/*

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:06

Ik kan natuurlijk wel in de aanval, maa daar heb ik niks aan en bereik ik ook niks mee!

Maar weet wel van mezelf dat er nog genoeg aan me te sleutelen valt!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:04

Dat is al heel wat, dat je je er bewust van bent. Velen hebben dat nog nieteens. Hoop dat het zadel het probleem oplost!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:09

TS, fijn dat je iig inziet dat je zelf ook niet perfect bent (wie is dat wel?) en het niet alleen aan je paard ligt :)

Misschien kan het helpen om de tanden van je paard na te laten kijken? Als ze haken op hun kiezen hebben, doen ze ook wel hun hoofd omhoog gooien en/of kantelen

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:20

Als het steeds de zelfde plek is waar ze het doet, zou je je misschien op kunnen voorberijden? Extra aandrijven, kneepjes in de teugel dat ze haar hoofd wel laag houdt,