Alanda bitloos aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Alanda bitloos aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 16:29

Weer een tijdje geleden. De laatste keer dat ik rijfoto's van Alanda plaatste was in ons eerste HAW topic, Alanda tweede keer bitloos. Vandaag ging het niet helemaal fantastisch, maar ik was toch benieuwd of het beter is vergeleken met eerst. Inmiddels zijn we weer een tijdje verder sinds het vorige topic en zoals altijd gaat het rijden met ups en downs. Ze begint lekker voorwaarts te worden en vindt het erg leuk om lekker hard te galopperen en om te versnellen in draf. Anderzijds hangt ze nu wat meer in de linkerteugel, dus ik probeer haar nu weer wat meer op eigen benen te krijgen. We zijn er nog lang niet, maar stiekem vind ik dat het best lekker gaat en we hebben er allebei lol in :) Iedere twee weken hebben we een uur les samen en ik rij haar ongeveer 4x per week.

Verbeterpunten die ik zelf ook weet:
- houding is al stukken verbeterd (ik zit ook een stuk lekkerder en mijn onderbeen hangt niet in haar neus), maar moet wel rechtop blijven zitten. Zit ik meestal wel, maar Alanda blijft toch mooi om naar te kijken ;)
- handen!! Ben ik wel bewust mee bezig ook, maar gaat toch nog wel eens verkeerd.
- Alanda kruipt nog wel eens achter de loodlijn en hing vandaag nogal op de linkerteugel (dat is weer iets nieuws).
- Achterhand goed actief houden. We rijden al veel tempowisselingen, dus het zal wel snel verbeteren nu.
- Ik zit nog te twijfelen over de ligging van het zadel.. ligt al een stuk verder naar achteren in vergelijking met het vorige topic en als ik er naast sta dan ligt het schouderblad vrij, maar nu ik de foto's zie ga ik toch twijfelen of hij niet nog verder naar achteren moet. Zaterdag ook maar eens de instructrice naar laten kijken. Hij is pas nog opgevuld etc. door de zadelmaker, dus hij zou wel goed moeten liggen (maar dan moet ik hem zelf ook wel goed neerleggen natuurlijk :') )

Maar ik ben wel benieuwd of er nog wat meer dingen opvallen die ik zelf niet heb gezien of gemerkt, dus positieve kritiek is welkom!

Ik rij nog altijd met een kaakgekruist hoofdstel van FRA. Alanda is een merrie van Gribaldi x Blazflug, 6 jaar oud.

1. Instappen
Afbeelding

2. Draf, proberen om haar op links wat los te doen laten.
Afbeelding

3. Galop! Ze heeft ontdekt dat dat leuk en ontspannend is, en met name leuk als je op de lange zijde wat meer gas mag geven :) Haar galop is ontzettend verbeterd, ze houdt hem nu langer vol en komt uit haar schulp.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Voeten even uit de beugels om mijn zit weer wat beter te vinden. ("Ohhhh wat een mooi paard.... kijkuh!!!")
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Vanaf hier ben ik minder druk op de teugels gaan nemen om te proberen haar meer op eigen benen te krijgen. Op deze foto valt ze dus wat uit elkaar en is de achterhand minder actief.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. ... wordt al wat beter. Vanaf hier heb ik ook nagenoeg geen druk meer in mijn handen. Zeker niet in vergelijking met aan het begin van de oefening.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Nog even lekker uitstappen over de weg. Moet ze ook nog allemaal goed leren, dus een auto die van achteren nadert is ook weer goede oefening!
Afbeelding

Morgenavond gaan we weer aan de gang, weer proberen haar meer op eigen benen te krijgen en los van mijn handen. Alanda vindt dat nog erg moeilijk, die zoekt echt haar steun in de teugels maar neemt dan niet de goede aanleuning, ze gaat dan meer verstoppen. En dat in vergelijking met haar vriendin Zelano, die aan een losse teugel keurig in de krul loopt met een actief achterbeen :) We komen er wel!

Anoniem

Re: Alanda bitloos aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:56

Als je haar los wilt krijgen haal dan niet je hand terug (wanneer je dat doet buigt het paard alleen maar in de hals en blokkeer je juist het achterbeen), stel haar juist om je binnenbeen heen door je binnenhand naar binnen te halen. Begrens je buitenhand en hou je buitenbeen aan, binnenhand op dezelfde hoogte als je buitenhand naar binnenhalen en je binnenbeen aandrukken. Op je binnenbeen en buitenteugel zal ze dan moeten nageven en zo het binnenachterbeen activeren, daardoor meer ondertreden en de binnenhand loslaten.
Probeer ook je hand te geven, als je voelt dat ze los gaat laten geef je je binnenhand mee en laat haar dan zakken daarin, ze moet dan echt je hand volgen. Op de buitenteugel houd je haar dan mooi rond.

Succes ermee :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:10

Joolien schreef:
Als je haar los wilt krijgen haal dan niet je hand terug (wanneer je dat doet buigt het paard alleen maar in de hals en blokkeer je juist het achterbeen), stel haar juist om je binnenbeen heen door je binnenhand naar binnen te halen. Begrens je buitenhand en hou je buitenbeen aan, binnenhand op dezelfde hoogte als je buitenhand naar binnenhalen en je binnenbeen aandrukken. Op je binnenbeen en buitenteugel zal ze dan moeten nageven en zo het binnenachterbeen activeren, daardoor meer ondertreden en de binnenhand loslaten.
Probeer ook je hand te geven, als je voelt dat ze los gaat laten geef je je binnenhand mee en laat haar dan zakken daarin, ze moet dan echt je hand volgen. Op de buitenteugel houd je haar dan mooi rond.

Bedankt voor je advies! Ik ben daar inderdaad mee bezig, het "van binnenbeen naar buitenteugel rijden" zoals ik het dan gemakshalve maar even noem. Vandaag wilde het alleen niet echt aanslaan, dan valt of het kwartje bij haar niet, of mijn timing is even verkeerd (ik zet mijn geld op het laatste). Op de voltes werkt het wel goed, dan is ze mooi los van mijn binnenhand en neemt licht de aanleuning op de buitenteugel. Op de rechte stukken pakt ze echter sinds een dag of twee de linkerteugel vast en ik besloot daardoor om eens te kijken wat er zou gebeuren als ik niets aanbood om in te gaan hangen maar haar wel actief hield. (He, wat is dat toch altijd lastig verwoorden in een post :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:15

Ik snap wat je bedoelt hoor maar meestal werkt het aanhouden niet. Je paard zal dat alleen maar fijn vinden en nog sterker worden in je hand. Blijkbaar vind ze dat gewoon moeilijk.
Vaak vinden paarden het makkelijker als je ze wat lager instelt. Laat haar eens lekker lang en rond, dan wordt ze losser in de rug en kun je mooi achtjes rijden om haar achter sterket te maken. Dit zou ik gewoon in stap doen in de eerste instantie.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:03

Ik hou de teugel ook niet aan, weet niet of dat uit de foto's zou blijken of dat ik dat ergens verkeerd gezegd heb. Ik werk gewoon met ophoudingen. Heb alleen op een gegeven moment gekeken wat ze zou doen als ik haar voor meer ruimte zou geven (in die zin nog meer los laten), of ze dan radeloos uit elkaar valt of dat ze dan meer op mijn been gaat zoeken en voldoende heeft aan hier en daar een kleine ophouding. Maar dat bedoel ik ook met dat het lastig te verwoorden is zo ;) Volgens mij bedoelen we namelijk zo ongeveer exact hetzelfde.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:25

Rijtechnisch commentaar: let op je handen, probeer deze op gelijke hoogte te houden met gelijke teugeldruk...Leuk om zo'n paard nog is terug te zien op bokt.. Alanda stond met haar voormalige eigenaar op de zelfde pensionstal als ik. Zo te zien gaat het goed met haar.. veel plezier nog met d'r !

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:39

Flevolander schreef:
Alanda stond met haar voormalige eigenaar op de zelfde pensionstal als ik. Zo te zien gaat het goed met haar.. veel plezier nog met d'r !

Hee, wat leuk om hier een oude bekende van haar tegen te komen!! Het gaat inderdaad goed met haar, ze heeft het reuze naar haar zin 24 uur per dag buiten. Ze begint nu ook echt praatjes te krijgen: ze kwam als een heel verlegen paardje, maar ze blijkt behoorlijk brutaal te zijn, haha! Voor Zelano heeft ze respect, en verder moet iedereen aan de kant voor prinses Alanda *\o/*

Mijn stalgenoten (en ik stiekem ook) noemen haar dan ook liefkozend "Alqaida" :') Ik ben wel blij dat ze nu voor zichzelf durft op te komen!

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:51

Snadrem schreef:
Joolien schreef:

Bedankt voor je advies! Ik ben daar inderdaad mee bezig, het "van binnenbeen naar buitenteugel rijden" zoals ik het dan gemakshalve maar even noem. Vandaag wilde het alleen niet echt aanslaan, dan valt of het kwartje bij haar niet, of mijn timing is even verkeerd (ik zet mijn geld op het laatste). Op de voltes werkt het wel goed, dan is ze mooi los van mijn binnenhand en neemt licht de aanleuning op de buitenteugel. Op de rechte stukken pakt ze echter sinds een dag of twee de linkerteugel vast en ik besloot daardoor om eens te kijken wat er zou gebeuren als ik niets aanbood om in te gaan hangen maar haar wel actief hield. (He, wat is dat toch altijd lastig verwoorden in een post :') )

Het grote verschil tussen een volte en recht uit is dat je je paard recht uit ook echt recht moet stellen :) dat betekent streven naar een gelijke druk op beide teugels. Op een rechte lijn kan je niet met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden, want je vraagt geen lengtebuiging :) Als je paard links sterk is, dan zul je je af moeten vragen of ze wel helemaal recht is. Een tip kan zijn om het buitenschouder goed te begrenzen (recht voor je te zetten) en eventueel wat stelling naar buiten vragen door je buitenhand iets opzij te zetten en daar te vragen.

Succes!

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:57

Je rijd haar lekker vriendelijk, ziet er goed uit meid!
Soms laat je het iets te los maar oefening baart kunst :P
En niet de heletijd naar je knappe paardje gapen haha,

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:39

Dank je wel!

Inmiddels hebben we weer twee lessen gehad, en ze loopt echt super! Lekker los, ze heeft niet meer de neiging om te gaan hangen nu. Ik zal binnenkort weer eens nieuwe foto's (laten) maken.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:08

Het ziet er mooi uit! Enige aandachtspuntje (dat nog niet is genoemd) is voor mij dat je je tenen meer naar binnen mag draaien en op sommige foto's mag je je hakken verder uitdrukken.

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:40

Wauw wat een ontzettend leuke combinatie zijn jullie!
En het ziet er heel fijn uit!
Ze zou denk ik nog wel iets meer voorwaarts mogen en in de galop iets meer sprong mogen maken.
Echt een gaaf paard is ze!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 12:52

Dankje AnneWezep! De galop vindt ze soms nog wat lastig, op de rechte stukken durft ze wel meer sprong te maken, maar in bochten en de op de volte vindt ze dat heel moeilijk. Galop doen we dus nog lekker veel rechtdoor en met tempowisselingen, zodat ze sterker kan worden en ook hier meer zelfvertrouwen in krijgt :) Ze is nogal geneigd om zich te verstoppen (kruipt echt weg achter de teugel) en begint nu hoe langer hoe meer te beseffen dat ze best veel kan en dat we best veel samen kunnen. Ik heb het idee dat Alanda heel veel baat heeft aan zekerheid, ze is al zo vaak verhuisd en van ruiter verwisseld en dat past absoluut niet bij haar karakter. Ik heb het idee dat ze nu pas een beetje haar eigen ik begint te ontdekken en te ontwikkelen, nu ze sinds het voorjaar op dezelfde plek staat met dezelfde ruiter. Ze wordt losser met rijden, ze durft meer, ze begint streken te krijgen... ik vind het geweldig om te zien, zo lekker als zij in haar vel zit :) Ze verandert van een verlegen dametje in een steeds stoerdere merrie!

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:32

over het rijden ben ik het met de andere bokkers eens. Wat betreft je zadel, ik zal hem niet verder naar achteren leggen, dan komt hij richting lendenpartij te liggen en dan blokkeer je daar je paard in zijn bewegingen... Succes ermee!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:10

Leuke foto's! Misschien wel handig op de beugels kruislings voor het zadel te leggen als je zonder beugels gaat rijden. Dan bungelen ze niet zo rond. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:33

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.