Iedere twee weken hebben we een uur les samen en ik rij haar ongeveer 4x per week. Verbeterpunten die ik zelf ook weet:
- houding is al stukken verbeterd (ik zit ook een stuk lekkerder en mijn onderbeen hangt niet in haar neus), maar moet wel rechtop blijven zitten. Zit ik meestal wel, maar Alanda blijft toch mooi om naar te kijken

- handen!! Ben ik wel bewust mee bezig ook, maar gaat toch nog wel eens verkeerd.
- Alanda kruipt nog wel eens achter de loodlijn en hing vandaag nogal op de linkerteugel (dat is weer iets nieuws).
- Achterhand goed actief houden. We rijden al veel tempowisselingen, dus het zal wel snel verbeteren nu.
- Ik zit nog te twijfelen over de ligging van het zadel.. ligt al een stuk verder naar achteren in vergelijking met het vorige topic en als ik er naast sta dan ligt het schouderblad vrij, maar nu ik de foto's zie ga ik toch twijfelen of hij niet nog verder naar achteren moet. Zaterdag ook maar eens de instructrice naar laten kijken. Hij is pas nog opgevuld etc. door de zadelmaker, dus hij zou wel goed moeten liggen (maar dan moet ik hem zelf ook wel goed neerleggen natuurlijk
)Maar ik ben wel benieuwd of er nog wat meer dingen opvallen die ik zelf niet heb gezien of gemerkt, dus positieve kritiek is welkom!
Ik rij nog altijd met een kaakgekruist hoofdstel van FRA. Alanda is een merrie van Gribaldi x Blazflug, 6 jaar oud.
1. Instappen

2. Draf, proberen om haar op links wat los te doen laten.

3. Galop! Ze heeft ontdekt dat dat leuk en ontspannend is, en met name leuk als je op de lange zijde wat meer gas mag geven
Haar galop is ontzettend verbeterd, ze houdt hem nu langer vol en komt uit haar schulp. 
4.

5.

6. Voeten even uit de beugels om mijn zit weer wat beter te vinden. ("Ohhhh wat een mooi paard.... kijkuh!!!")

7.

8. Vanaf hier ben ik minder druk op de teugels gaan nemen om te proberen haar meer op eigen benen te krijgen. Op deze foto valt ze dus wat uit elkaar en is de achterhand minder actief.

9.

10. ... wordt al wat beter. Vanaf hier heb ik ook nagenoeg geen druk meer in mijn handen. Zeker niet in vergelijking met aan het begin van de oefening.

11.

12.

13.

14. Nog even lekker uitstappen over de weg. Moet ze ook nog allemaal goed leren, dus een auto die van achteren nadert is ook weer goede oefening!

Morgenavond gaan we weer aan de gang, weer proberen haar meer op eigen benen te krijgen en los van mijn handen. Alanda vindt dat nog erg moeilijk, die zoekt echt haar steun in de teugels maar neemt dan niet de goede aanleuning, ze gaat dan meer verstoppen. En dat in vergelijking met haar vriendin Zelano, die aan een losse teugel keurig in de krul loopt met een actief achterbeen
We komen er wel!