Tips om snel meer bespiering op mijn pony te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaylah

Tips om snel meer bespiering op mijn pony te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 20:38

Het gaat om onze 4 jarige grote toch wel slungelige welhs merrie van 1.48.
Ze is al bijna 1,5 jaar onder zadel maar wij hebben haar pas een paar maanden.
Persoonlijk vind ik haar erg slap mbt het achterbeen gebruik ze is erg onbespiert en wordt momenteel weinig gereden.
wel 2 x per gelongeerd niet te lang.
Ze krijgt meer dan voldoende kuil en een klein schepje pony brok met een handje muesli zonder melasse.

Wat ik graag van jullie bokkers wil weten is wat kan ik doen om haar sterker te maken zodat ze minder struikelt en meer body krijgt.
Ik snap best dat ze meer gereden moet worden maar ik als volwassene zal niet te vaak er op stappen want daar heeft ze moeit mee.
...snappen jullie me nog :D Binnenkort stappen de kids er weer op.

Misschien is ze wel mega in de groei...is goed zichtbaar sinds we haar hebben is ze groter geworden, heeft wel een beetje een kuilbuikje :D
maar verder zo'n lange slunger wat nog lekker slingert en zwabbert :j tijdens het rijden.

Ik hoor het graag bokkers!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:22

Goed voer en veel beweging (vooral vrije beweging) doet heel veel voor bespiering, maar spieren bouwen is sowieso geen "snel" proces. Gewoon een keer of 4 in de week aan de longe of in de roundpen mee werken, eventueel voor de coordinatie hier en daar wat balkjes neerleggen zodat ze moeten opletten wat ze doen (hoeft niet als "drafbalkjes", kan ook gewoon kriskras neergelegd). Let bij het longeren goed op achterhand gebruik, dus lekker overgangen maken.
Belangrijkste hierbij is dat je het leuk houdt voor het paard, dus lekker enthousiast aanmoedigen, veel belonen en "foutjes" negeren. Bij jonge paarden is het belangrijkste wat ze moeten leren dat het LEUK is om iets samen met de baas te doen.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:25

Bedankt voor je tips maar wat is roundpen?

freeride

Re: Tips om snel meer bespiering op mijn pony te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:29

Een roundpen is een afgezette longeercirkel waarin een paard veilig los gewerkt kan worden ,zonder halster e.d. denk dat je pony voldoende rust en vrije beweging nodig heeft, is al 1,5 jaar mee gewerkt terwijl ie pas 4 jaar is, groeien kost veel energie dus niet teveel aan prutsen, gewoon goed voeren, en veel beweging geven :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:32

dat struikelen lijkt me een kwestie van balans,die is er nog niet en komt wel door bezig te zij n met rechtrichten tijdens het rijden
met veel stappen maak je ze sterker.
lekker buitenritjes maken,en geduld hebben...overvragen leid juist tot blessures :j

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:33

Als je het graag snel hebt dan is het gewoon trekken aan die teugel en stampen met die voeten. Op een duur geeft hij zich wel. Maar hou er dan ook rekening mee dat je binnen de paar maanden een geforceerd en chagerijnig paard hebt.
4 jaar en al 1,5jaar onder het zadel vind ik sowieso al not done. Dat ie nu nog niet goed kan, kom alleen maar omdat ie zelf nu na 1,5 jaar nog niet klaar is voor het zadel. Het paard geeft aan dat ie zichzelf niet kan dragen, laat staan met jou erop.
Ik zou dus helemaal niet opteren voor meer rijden en meer longeren. Dit is niet alleen zeer belastend, maar ook nog eens mega saai voor je jonge dier. Jij geeft 1 van je kids toch ook geen zak paardenvoer in de rug en zegt toch ook nie 'nou ga maar eens 20 rondjes lopen'. Plak de mond van je kind ook maar toe, dan kan die ook niks zeggen, en je hebt binnenkort ook een kids dat geforceerd is.
Wil je toch wat doen met je paard dan kan ik alleen maar aanraden om gymnastiekoefeningen van op de grond, met een kaptoom te doen. Dit geeft je paard lenigheid en zo zal hij eerst met zijn eigen gewicht meer kracht ontwikkelen.
Maar doe het alsjeblief iets rustiger, want krachttraining is geen snel proces.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:54

Even voor de duidelijkheid ik stap er niet op omdat ik ook vind ze er niet aan toe is.
Snel bespiering krijgen wil ik niet door haar in de krul te trekken of er van alles aan te knopen.
De opmerking mbt mijn kinderen en zak biks op de rug doen...ik begrijp je opmerking niet ik wil juist dat ze sterker wordt maar wel op de juiste manier zonder te forceren.
Als je goed leest zie je dat ze niet overbelast wordt!
Laatst bijgewerkt door kaylah op 11-12-11 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:00

Maar dat je zegt 'ik snap best dat ze meer gereden moet worden' geeft mij een signaal dat je toch niet zo goed weet hoe de bouw en de groei van een jong paard verloopt. Snap me niet verkeerd. Onwetendheid is geen schande en vind ik het top van jou dat je hier op bokt om info komt vragen. Met dingen met elkaar te vergelijken probeer ik sommige signalen van paarden te verduidelijken. Meestal zit daar een nu-ben-ik-in-mijn-achterwerk-gebeten-reactie bij, maar dan is wel zo dat mijn mededeling goed is aangekomen. Want nee je moet inderdaad geen zak biks op je kind binden.
Maar kijk eens op de site van Marijke de Jong. Zij beantwoordt ook heel vaak vragen van mensen die ook een jong paard hebben en nog niet goed weten hoe te beginnen. Zij zal dan altijd het aspect rechtrichten vermelden en een aantal tips geven wat je kan doen. Op haar site kan je ook haar e-book kopen om thuis aan de slag te gaan of je kan daar ook gegevens vinden van cursisten die nu ook les geven in het rechtrichten.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:08

Ff een update...

Onze pony is bij de vorige eigenaar als 3 jarige beleerd en ook al op wedstrijden uitgebracht.
Persoonlijk vind ik haar nog te jong en te slap om vol op aan het werk te gaan dmv allerlei hulp teugels of dat ik er zelf op ga zitten.
Als de pony gereden wordt loopt ze wel makkelijk nagevelijk maar nog slingerend mede door de ruitertjes die misschien nog wel te on ervaren zijn.
Maar juist door de on ervarenheid van de kids en dat ik er niet op wil... zoek ik een oplossing zodat ik zelf de pony verder kan trainen om sterker te worden door middel longeren of grond oefeningen (hier weet ik niks van helaas tips? GRAAG!) of gewoon stappen aan de hand.

Ik streef ernaar om een paard van achter naar voor te rijden en niet anders om :j

Uhh Quinta heb het ff overnieuw gelezen en ben het wel met je eens ik wil het zelfde :j misschien niet helemaal helder uitgelegd in het begin... :+

En inderdaad meer rijden strijkt er tegen in ik wil niet dat ze 6 keer per week een zware training krijgt, het moet voor haar ook leuk zijn.
Ik typ soms anders dan ik bedoel %)
Laatst bijgewerkt door kaylah op 11-12-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:12

Zoek instructie die je goed kan helpen met dubbele longewerk en eventueel werk aan de hand. In welke regio zit je?

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:15

Ze gaat 1 x per week naar pc les daar wordt ze niet het hele uur gereden omdat ik het niet reëel vind dat ze 1x per week wordt afgebeuld :P
Regio zuidwest drenthe

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:28

Neem eens contact op met Vanda Oosterhuis (www.gevoelvoorpaarden.nl). Zij heeft in de buurt van Meppel gezeten, is nu verhuisd naar verderop in Drenthe. Ik verwacht dat zij je wel verder kan helpen, mogelijk aan een instructeur die dichterbij zit dan zij, mogelijk dat ze je zelf op weg kan helpen.

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:07

Je kunt ook stukken gaan wandelen met de pony als je er zelf niet op kan gaan zitten :) Daar krijgt ze conditie, bespiering en uithoudingsvermogen van. Let wel dat een pony van 4 jaar er "nog in moet groeien". Met de juiste training komt de bespiering ook beter op gang, maar het heeft zijn tijd nodig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:12

-> RT-P

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 16:13

@ Apple wat betekent dat?

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:54

Kijk eerst eens naar het zadel of die goed ligt, zo niet dan kan ze de juiste spieren niet gebruiken en blijft ze dus onbespierd op de goede plekken

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:58

Longeren met pessoa :) .
Zet ze haar achterhand meer onder haar lichaam.
En zal ze zichzelf dus meer gebruiken om te werken ;)

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:14

Ik heb een longeerhulp voor mijn paard gekocht, ideaal voor het longeren en ze komt mooi over de rug :) Kan je onder andere halen bij www.ej.nl :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:49

Met mijn 4.5 jarige rij ik 2 a 3 keer in de week en longeer ik 1x in de week.
Alle keren een galopje meenemen daar worden ze sterker van in de achterhand, en met goede intructie zorgen dat als je rijd de rug en dus ook buikspieren goed gebruikt worden. Als je na elke training/buiten rit een rustdagje doet kunnen de spieren, pezen en bandjes herstellen en sterker worden, en kan het koppie het ook allemaal verwerken ;) .
Ik rij en of longeer nog steeds een half uurtje dit is inclusief instappen.... uitstappen aan de hand.
Als je op de juiste manier rijd en regelmatig en niet te lang traint, zal er in de loop van de tijd een mooie bespiering komen en je pony staads sterker worden in zijn lijf-.
En de rust dagen lekker op de wei zodat ze in beweging blijven.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:10

Ik ben me meer gaan concentreren op het longeren, zonder hulpteugel.
Voorheen longeerde ik met hulpteugel maar ik heb geconstateerd dat ze genoeg moeite moet doen om de lijn rond te komen...
Ik laat haar nu echt balans zoeken...zelf op eigen benen laten lopen zonder toeters en bellen en dit gaat goed, ik zie een vooruitgang.
Ze wordt zeker niet overbelast en ook vaak dag rijden, dag rust, dag longeren, dag rust, enzz en af en toe lekker naar buiten heuveltje op en af dit vind ze prachtig.

Ik denk dat ik te snel een goed lopende pony wilde zien... althans dat het zo leek..dat ze leuk in de krul liep.
Ben een compleet andere weg ingeslagen en mezelf terecht gezet dat ze jong en onervaren is en dus ook de kans moet krijgen om zicht te kunnen ontwikkelen mbt de bespiering en de tact en ook de verwerking in d'r koppie.

Waar Bokt al niet goed voor is :D

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:12

veel longeren en een piaffe misschien gebruiken en longeersingel ;)

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:16

Ow ze loopt lekker de hele dag buiten in het land en komt aan het einde van de middag weer op stal.
Tenzij het echt van dat hondenweer is dan staan ze eerder binnen :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:17

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:20

Een goed een eerlijk trainingsschema maken, waarbij je rekening houdt met je paard.

Maar wat ikzelf goede trainingen vind, is heuveltjes rustig op en af stappen of door zwaar/mul zand stappen. Bedenk wel dat spieren er niet ineens zijn en dat dit een heel langdurend proces is, maar voor balans en evenwicht creeëren zijn de genoemde tips misschien wel iets. :) Ook kun je niet 'zomaar' door mul zand gaan stappen, dat vereist wel enige ervaring en opbouwen van sterke pezen en gewrichten.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:22

Nicky de link doet niet