L’Espoir (18) terug in training!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

L’Espoir (18) terug in training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 11:58

Wij hebben L’Espoir (Flemmingh x Le Val Blanc xx) nu bijna 5 jaar. Het was een paard met de nodige ervaring waar ik veel van kon leren, het is een heel pittig en lief paard. De eerste jaren ben ik helaas heel erg bang voor haar geweest omdat zij toch wat gevoeliger reageert. Nu ben ik eindelijk 100 % over mijn angst heen en zijn L’Espoirtje en ik een heel team aan het worden.
Wij hebben net een wedstrijd in het M1 gereden, ging redelijk goed, 174 en 175 punten en 4e plaats. Nu trainen we lekker door tot de nagevelijkheid bevestigd is (waar ik de afgelopen jaren niks mee heb gedaan)
Op het moment zijn we bezig met het rechtrichten, ze pakt links graag vast dus ik rijd haar nu eerst door rechts, en als ze dan recht is, pak ik het over op links en dat werkt heel goed en dan laat ze ook los in haar lichaam. (het is wel een wat ouder paard dus ik begin natuurlijk wel rustig aan).
Wees lief voor ons O:)

1, hier ben ik haar iets ronder aan het maken als reserve voor het aandraven
Afbeelding

2, drafje, vind dat ze haar achterbeen mooi eronder zet :)
Afbeelding

3, hier was ze net iets achter het been (en ik val naar voren)
Afbeelding

4, geen idee wat ik hier doe… zo te zien stel ik haar hier iets naar rechts
Afbeelding

5, galopje
Afbeelding

6
Afbeelding

7, galopje, iets door rechts gesteld (kantelt helaas)
Afbeelding

8, rechter maken
Afbeelding

9, drafje
Afbeelding

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:05

Wat een leuk paard, volgens mij een echte lieverd :j

Rijden ziet er goed uit, maar ik vind je nogal grof in je handhulpen.. (zie bijv foto 6, daar maak je een flinke ophouding met rechts)
Let erop dat je je handen netjes rechtop houdt en bij elkaar en dat je niet grover vraagt dan nodig is. Ga dus eens na of je met subtielere, fijnere hulpen hetzelfde kunt bereiken en kijk ook of het kantelen dan vermindert. Ik heb namelijk het idee dat ze kantelt omdat je te rigoreus bent met je buitenhand

Let er ook op dat je vooruit blijft kijken :) ik snap dat het verleidelijk is om naar haar te kijken, maar dit doet het plaatje afbreuk :)

Succes!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:06

Ik weet niet, omdat je paard nu 18 jaar is, of je er nog fanatiek mee aan de slag wil. In dat geval heb ik nog wel wat tips.
Ik zie eigenlijk een paard wat best scheef is: hoofd kantelen, een streng inwerkende hand maar weinig reactie daarop van je paard, horizontaal scheef, weinig ondertredend achterbeen.
Ik denk dat als je je paard meer gymnastiseerd zowel links als rechts en goed oefent op goede schouderbinnenwaartsen en travers, dat ie dan straks wel soepeler in de hand zal voelen en mee gaat zakken in zijn kruis.
Verder kan ik je zeker de site van Marijke Dejong aanraden. Zij heeft een heleboel meer te vertellen dan ik over scheefheid. Ik wil je hiermee niet aanzetten tot het bekeren tot Marijke Dejong. Maar ik denk wel dat zij jou een aantal tips voor het trainen kan aanreiken.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:07

Probeer iets meer op je zit te letten, je knikt in als je wendt (doe ik zelfs soms ook :) ) En je paard lijkt vrij snel te kantelen maar gelukkig ben je dat al aan het oplossen lees ik :) Leuk paard heb je! En nog veel plezier ;)

guppekop

Re: L’Espoir (18) terug in training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 12:16

Dank jullie voor de reacties :)
Ik ben inderdaad al bezig met het rechtrichten en dus ook kantelen verhaal, en ik heb een fijne instructrice die alles ziet dus ik heb er vertrouwen in dat het zeker goed gaat komen :)
Het is inderdaad een geweldig paard maar met een hele hoop levenservaring (Z op haar 10e) en een hoop truckjes, dus als je een fractie teveel naar rechts zit of wat dan ook, heb je daar gelijk een gevolg op :) rechtsom moet ik haar recht proberen te krijgen en dan gaat ze vaak beetje op de plaats springen, dit krijg ik nu onder controle maar nu word ze juist weer loperig. Maar het is wel een heel eerlijk paard dat als jij het goed doet, ze het altijd voor je zou doen :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:43

Wat een leuk paard!
Het ziet er allemaal goed uit hoor.
Je moet wel wat rekening houden met het kantelen en niet te streng zijn met je handen.
En natuurlijk je handen mooi op zijn plaats houden (kan ik ook niet hoor ;) )
Maar ik wens je nog heel veel plezier met je paard, en veel succes met het rechtrichten!

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:53

Leuk paard!

Rechtrichten is de sleutel tot succes! :D Let op het kantelen, ze doet het op de foto niet alleen in galop, maar ook in draf.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 16:04

Dankjewel!
Zoals ik al zei, met dat kantelen ben ik indd al mee bezig :)

Ja ik sta op de treekhoeve

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:09

Wat een leuk dier!
Probeer je schouders wat mee te draaien in de wendingen, probeer ze gelijk te houden
aan de schouders van het paard, je handen meer bijelkaar houden, maar verder echt niet heel slecht hoor ;)

Wat leuk de Treekhoeve, hier ben ik in mijn kindertijd nog op ponykamp geweest een paar keer :D
ik reed altijd op Jimmy en Poker en Banaan voor de voltige. Staat Milan er ook nog met zijn paard Truus?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:49

Het ziet er redelijk uit. Je lijkt me wel wat grof in je handen. Ook je handen iets hoger en bij elkaar houden. Je rug mag iets rechter, hoofd rechtop en hakken laten zakken. Verder ziet het er mooi uit. Je paard loopt ook goed nagefelijk en je lijkt ook redelijk ontspannen. Vraag niet meteen te veel van hem, bouw je training rustig op.
Ja, het lijkt nu veel kritiek, maar dat valt reuze mee.. Ik vind dat je wel goed rijd. Ga nu niet ineens al die punten die ik je gaf uitvoeren. Laat je paard aan je stijl wennen. Succes ermee.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:06

Hehe, je hebt mijn bericht op fb vast al gelezen dus je weet mijn intentie...

Hoewel ik nog steeds vind dat meerendeel al gezegd is (koppig, noemt men dat. Ik ontken)
Wanneer ik kijk naar jouw manier van rijden (als ik het zie, toevallig) dan valt mij op dat je heel constant ben in je hand en geen grove ophouding/rukken geeft. Ik denk dat het kantelen eerder ontstaat uit het niet loslaten op de goede momenten. Dit baseer ik tevens op eigen ervaringen, dan zijn mijn handen constant maar op het moment dat zij nageeft word ik te enthousiast en dat blijf ik het wat vasthouden. Maar ik denk persoonlijk dat je beter wat te 'constant' met je handen kan zijn als rukken geven. Het lijkt ook alsof ze zich door middel van het kantelen er wat uit wil drukken, weet ik niet zeker, kan het niet zo goed plaatsen. Ik vind het al heel knap dat je M1 met haar rijd en ik zie een hoop verbeteringen. Ik ben het daarom niet helemaal eens met bovenstaande commentaar. Hoewel ik hen dat niet kwalijk neem omdat het enkel een beeld is, daarom dwing ik je lichtelijk om een filmpje te maken zodat iedereen kan zien wat ik ook zie.

Ze lijkt steeds meer van achter te komen en over haar rug te gaan. En ik weet hoe moeilijk dat is met onze Flemmingh-vriendinnen! Als ik naar oudere foto's kijk, vind ik dit wat minder, ook goed hoor! Mijn paard zou nog een voorbeeld kunnen nemen aan Tante Sparkie! Je zal het vast zelf ook wel weten maar toch ga ik het lekker zeggen: wel veel overgangetjes maken hè Evy? Krijgt ze lekkere gespierde billetjes van!

en nu verder over je houding, is nog niet gezegd. Kan ik het naar hartelust onderbouwen! Ik denk, tenen iets meer naar binnen. Ik kan het op de foto niet zien, zodat je je spoortje misschien iets meer als reserve kunt behouden.
Verder geen opmerkingen wat betreft je handen, op de vierde foto lijk je streng in te komen met je linker hand (?) Maar ik denk dat er gewoon op dat moment een naar knikje in je pols zat waardoor het zou lijkt.

En over de oortjes van je pony kijken, stel je voor dat je tegen de verkeerde aan botst omdat je niet op de rest lette..... ;) Daarnaast zijn je schouders ook wat meer opgericht dat, ziet er misschien voor het oog net iets netter uit. Hoewel ik wel altijd heb gevonden dat jij een nette zit van je zelf hebt.

Zo

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:16

Danique_G schreef:
Het lijkt ook alsof ze zich door middel van het kantelen er wat uit wil drukken, weet ik niet zeker, kan het niet zo goed plaatsen. Ik vind het al heel knap dat je M1 met haar rijd en ik zie een hoop verbeteringen. Ik ben het daarom niet helemaal eens met bovenstaande commentaar. Hoewel ik hen dat niet kwalijk neem omdat het enkel een beeld is, daarom dwing ik je lichtelijk om een filmpje te maken zodat iedereen kan zien wat ik ook zie.

Danique, dankje voor je reactie, het kantelen is denk ik ook omdat wij dit allebij moeilijk vinden, daardoor zoekt ze natuurlijk ook uitweggetjes, persoonlijk vind ik haar ook fijn lopen (daarom vond ik het ook tijd voor een nieuw topic :) )
filmpje heb ik ook wel ergens..

Overgangen zijn inderdaad wel goed voor l'espoir en mij, en voor mijn houding, mijn benen zijn een ramp daar moet ik echt aan werken, dat klopt.
Op de 4e foto zit ik breed ja, géén idee wat ik aan het doen ben.
Rechterop zitten heb je ook helemaal gelijk ni

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:27

rechterop vind ik nog wel meevallen, je ziet vooral dat als zij dieper en voorover gaat lopen, dat jij mee naar voren zakt. wat mij meer opvalt is dat je vrij strak in schouders en armen bent, en mi ook iets in je rug, wat naar mijn idee je aanleuning niet ten goede zal komen. probeer goed mee te veren in je elleboog en let erop dat je hand goed onafhankelijk blijft.
als je op de video een overgang terug maakt ga je erg zwaar en achter de beweging zitten en je paard 'breekt af'; let erop dat je de overgang ook van achteruit maakt en direct vlot doorstapt en meezit, of oefen op schijnovergangen.

leuke combi, jullie zijn goed op weg :)

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:32

Dankjewel :) klopt wat je zegt.. Ik heb ook wel problemen met het loslaten, het ene moment steek ik bijna mijn armen af als ik denk dat ze goed loopt, het andere moment houd ik juist vast, heb er nu wel les in maar had daar veel moeite mee :)

Over de video, ik rijd (zoals je waarschijnlijk ziet) altijd met spoortjes, deze had ik nu vergeten dus is ze niet fijn aan het been en maak ik de stomme fouten om mijn been naar achter te steken etc.
De overgang naar het halthouden was eigenlijk ook niet voorbereid omdat ik dacht dat ik een botsing kreeg met het bruine hengstje, waardoor ik ineens de noodrem erbij pakte en haar probeerde gelijk weer opwaarts te rijden (dus inderdaad ook niet afgemaakt)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:31

Te strenge handen vind ik erg meevallen.
Foto's zijn moment opnames.. Om goeie tips etc moet je deZe combi real life zien.

Op foto 6 is de ruiter het paard iets aan het doorpakken door rechts. Jammer dat dat net op de foto staat maja ook de minder goede dingen moeten laten zien worden vind ik.
Over het kantelen ben ik eens met de rest het paard kantelt iets zijn hoofd let daar op.

Wat een onzin om te denken dat je met een paard van 18 maar moet gaan nadenken of je het nog wel wilt. Er zijn genoeg paarden van 18 die nog volop op wedstrijd gereden worden.

Voor de rest vind ik dat je een leuk paard hebt je gaat nog ver komen!!!