wat naar links zitten, hoe oplossen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jojodenlai

wat naar links zitten, hoe oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 23:36

he hallo, ik heb sinds afgelopen zondag ineens een probleem die ik hiervoor nooit had, ik zit ineens wat naar links inclusief zadel. Dacht eerst dat het kwam omdat ik met het opstijgen het zadel niet genoeg aangesingeld had waardoor het iets is gaan glijden naar links. maar nu heb ik er vanavond met de les heel goed opgelet en via bokje opgestegen en bijna aan het eind van de les merkte ik dat ik weer wat naar links zat incl. zadel. Ik heb een wintec pro met caire zadel en heb de kussens gevoeld en die voelde aan beide kanten even hard aan.

Dus zijn er bokkers die enig idee hebben en tips??? ojah heb wel een tijdje terug mijn linkerstijgbeugel naar rechts gedaan wegens het uitrekken en nu is mijn rechterbeugel dus ietsjes lager als links maar absoluut nog geen gat verschil hoor.

Pentax

Re: wat naar links zitten, hoe oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:38

Ben jij links of rechts? Is je zadel goed op maat (moet misschien iets worden opgevuld?), Is je paard rechts of linksgebogen?
Kan allemaal een/de oorzaak zijn.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 23:40

ff nadenken, ik ben zelfs rechts, naar mijn idee worden wintec zadels nooit opgevuld toch?? en hoe bedoel je met rechts of linksgebogen, als je bedoelt wat is zijn makkelijke kant want dat is links.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:42

Scheef zitten kan vele oorzaken hebben:

1) Jij zit niet recht
2) je zadel is niet recht
3) je paard is niet recht
4) combinaties van deze 3.

Tja, niet zo makkelijk dus ;)

Misschien moet je je eens laten filmen. rechtsom, linksom en iemand die achter of voor je staat.
voel ook of je paard aan beide teugels meer druk geeft, dit wijst ook op scheefheid van je paard.

succes!

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 23:46

het rare is dat ik het pas sinds deze week heb en rij al bijna een jaar met dit zadel, en het gekke is dan ook dat ik en het zadel wat naar links zitten.

snap dat dit niet heel makkelijk op te lossen is. weet wel dat ik zoals vanavond op links meer druk heb als op rechts, is in de afgelopen maanden ook heel veel beter geworden. en zodra hij nageefelijk loopt (lees niet door druk te zetten maar door onstpanning in hem te brengen) loopt hij iets met zijn neusje naar rechts, dit komt omdat hij een dikke hengstennek heeft en heel gespannen was in zijn nek nu door heel veel te oefenen is dit heel veel beter geworden en heeft hij eindelijk losse spieren in zijn lijf

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:46

Heeft met de natuurlijke buiging van je paard te maken, het paard zet je op die zijde van de rug contra zijn buiging.
Oplossing je paard steeds die kant opsturen dat je recht op zijn rug komt te zitten, dus je paard verticaal rechtrichten.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 23:51

dus doordat ik misschien de laatste tijd me wat te veel op zijn moeilijke kant heb gericht is hij dit gaan doen, dus nu moet ik een balans gaan vinden in beide kanten. dus er goed op letten dat ik linksom ook goed meeneem waardoor hij in zijn rug zijn de rechtheid van het lopen weer terug vindt??

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:09

Alleen als je recht op zijn rug zit kan hij zijn rug ontspannen, dus je traint je paard steeds op die zijde dat hij je in de ontspanning recht op zijn rug laat zitten.
Dus als jij links op zijn rug zit zal je je paard moeten trainen in de rechterbuiging en hoe ver is de buiging?, zo ver dat de ruiter recht op de rug komt te zitten.
Maar let er op je paard moet zelf in de juiste buiging lopen en niet de ruiter moet het paard in de buiging houden.

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:35

Ik zou voor de zekerheid ook je zadel laten controleren. Wie weet dat het daar toch vandaan komt en dat is vanuit je zit niet te corrigeren :)

Een cair zadel heeft lucht in de kussens en geen wol. De boom zou dan eigenlijk scheef moeten zijn...

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:09

en kun je dat ook zo zelf zien of echt een zadelmaker naar laten kijken? Want het zadel is niet op de grond gevallen ofzo en er zit een ijzeren boom in.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:11

Ik heb dit ook gehad, bij mij lag het deels aan de pony. Pony zet linkerachterbeen niet goed onder de massa, waardoor ik eigenlijk een klein beetje scheef ben gaan zitten. Maar we zijn ook nog vooral bezig met het rechtrichten van de pony. (:

Het hoeft dus niet persé aan je zadel te liggen!

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 19:01

denk zelf dat het ook komt door hem zelf want zal morgen nog een keer het zadel checken maar die lag heel goed (wintec pro cair dressuur zadel) hij zet zelf zijn rechterachterbeen niet goed onder de massa dus hij loopt ook nog niet recht daar zijn we ook nog steeds mee bezig. en zelf ben ik in mijn linkerbeen iets minder sterk als in mijn rechter dus kan zijn dat ik me daardoor ook wat naar links druk

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:10

Ik heb wel gehad dat een paard mij steeds op rechts zette. Omdat ik dat normaal gesproken nooit doe, voelde ik dat ook en corrigeerde ik me steeds door terug op links te schuiven en met mijn linkervoet druk te nemen op de beugel. Het paard was zo extreem naar links geboren, dat hij rechts achter ook minder goed bij zetten en wat lager liep. Het probleem is inmiddels verholpen.

Laat je zadel checken of het helemaal recht is.