overal zijn makkelijke oplossingen voor..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesjepaarden

overal zijn makkelijke oplossingen voor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 16:58

mijn 8 jarige fjord heb ik altijd met bit gereden. hij brak regelmatig uit en was gewoon ondzettend eigenwijs.
ze adviseerde mij om een extra scherp bit te nemen want hij 'luisterd'niet naar het bit....
nu rij ik bitloos en hij doet het prima en gaat er nooit meer van door.

er zijn altijd makkelijke oplossingen om je paard goed te laten luisteren, 'mooi' te laten lopen en kunsjes te leren...
maar zijn deze makkelijk voor ons? of voor het paard....

Anoniem

Re: overal zijn makkelijke oplossingen voor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:13

Makkelijk voor ons natuurlijk. Als het via de 'normale' weg niet kan, gaan we langs de snelle weg en zijn we snel geneigd om er een ander bit of optoming aan te hangen omdat het probleem dan weg gaat. Alleen vergeten we vaak dat gedrag van paarden altijd een oorzaak heeft die altijd terug te leiden is. Maar dat uit zoeken kost tijd en tijd is geld, en dat vinden veel zonde dus dan maar de snelle weg die voor ons makkelijk is...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:14

Sowieso "trainen" de meeste mensen hun paard om truucjes te laten doen, niet om het paard te gymnastiseren.

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:28

inderdaad quir en daarbij denk ik dat het makkelijker is voor ons. paard vind kunstjes volgens mij niet altijd geweldig.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:17

Het is inderdaad het makkelijkste voor ons, als we echt naar het paard luisteren en kijken liggen er vaak minder pijnlijke oplossingen op de loer maar dat kost de ruiter/amazone wel meer energie en tijd.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:21

Bitloos is ook niet geheel 'pijnloos'.. De neusriem van een bitloos hoofdstel drukt namelijk heel erg tegen het neusbot wat hetzelfde voelt alsof iemand tegen je scheenbeen trapt.. #aldus een duitse dierenarts#

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:22

Joanieke schreef:
Bitloos is ook niet geheel 'pijnloos'.. De neusriem van een bitloos hoofdstel drukt namelijk heel erg tegen het neusbot wat hetzelfde voelt alsof iemand tegen je scheenbeen trapt.. #aldus een duitse dierenarts#

Een aansnoerneusriem dus ook niet? :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:23

SaBiNa_S schreef:
Joanieke schreef:

Daarom zijn aansnoerneusriemen dus ook 'verboden' bij mij op stal :Y)

Edit: Moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf altijd bitloos heb willen rijden (tot ik dat hoorde dan)

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:12

Alles kan pijnlijk zijn voor een paard als je er verkeerd mee omgaat, ik gebruik een stick met grondwerk maar dat is puur een verlenging van mijn arm. Een ander zal het zien als mooie harde zweep en slaat die stick kapot op een paard.
Als je continue in een bit loopt te trekken en hangen doet dat ook pijn, maar ligt het bit rustig in de mond op de juiste plek waar het zonder druk geen pijn doet dan heeft het paard er ook weinig last van.

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:54

tegenwoordig wordt er van alles in en aan het paard gehangen om het beest maar goed te laten lopen! Dus het is altijd ten behoeve van de ruiter het paard heeft weinig meer te willen. Wel merk je aan een paard wat ze het fijnst vinden en daar let ik altijd op of ze ontspannen erbij lopen en plezier hebben in het rijden met wat voor bit dan ook of juist bitloos! Zodra iets tijd en energie kost wordt er naar dingen gegrepen zonder na te denken of het aan de ruiter ligt. Gelukkig komt er wel steeds 'iets' meer besef bij de mensen..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:54

Mieke_Cunna schreef:
Alles kan pijnlijk zijn voor een paard als je er verkeerd mee omgaat, ik gebruik een stick met grondwerk maar dat is puur een verlenging van mijn arm. Een ander zal het zien als mooie harde zweep en slaat die stick kapot op een paard.
Als je continue in een bit loopt te trekken en hangen doet dat ook pijn, maar ligt het bit rustig in de mond op de juiste plek waar het zonder druk geen pijn doet dan heeft het paard er ook weinig last van.

Helemaal mee eens !

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:10

Floosch: Al gaat dat besef bij mensen mij te langzaam. Het dierenleed in nederland is hoog maar sommige zogenaamde goede ruiters doen naar net zo goed aan mee. De meesten hebben het zelf niet eens door, een zwiepende staart tijdens het rijden, tong uit de mond of over het bit. Zijn allemaal dingen die afgestraft worden met een tik of ander bit.
Ik vind het heel jammer dat mensen uit onzekerheid vasthouden aan hun oude gewoontes, je schiet jezelf gewoon te kort is mijn mening. Een paard kan je zo goed helpen in je persoonlijke ontwikkeling. Mijn merrie is wat dat betreft mijn personal coach.
Ik hoop dat er een dag komt dat alle mensen inzien hoe dankbaar wij als roofdier mogen wezen om op de rug van een prooidier te stappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:17

Ik ben het niet eens met de openingspost: niet iedere snelle oplossing is makkelijk, en niet elke makkelijke oplossing is snel.

Een bit weglaten en helemaal bitloos rijden is idd een makkelijke oplossing. Het hele probleem maar uit de weg gaan. Moeilijker wordt het als je een zoektocht start naar een bit waar je paard wel goed op reageert, en de kijken wat jij met dat bit en de teugels doet waardoor het paard die vluchtreactie toont, of dat in de ogen van de ts "eigenwijze" gedrag....

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:26

Ik kan mij aansluiten bij Cassidy, en toevoegen dat als je eenmaal het juiste hebt gevonden er een nieuwe wereld voor je opengaat!

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:32

Ben ik het ook mee eens, je moet samenwerken met je paard en als dat eenmaal goed gaat gaat er een wereld voor je open en wordt het je beste maatje en kun je er alles mee..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:09

Joanieke schreef:
SaBiNa_S schreef:

Edit: Moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf altijd bitloos heb willen rijden (tot ik dat hoorde dan)

En ik had nou juist een aansnoer neusriem omdat mijn paard een baard heeft en ik die met de aansnoer en niet uit trok als ik het gespje dicht wilde maken. Het is maar net hoe je het gebruikt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 07:35

Klopt, alleen je hebt ook mensen die aansnoerneusriemen ook aansnoeren, dus echt super strak doen, maar je kan m ook gewoon omdoen zonder getrek en alles en dat hij dan gewoon net zo strak/losjes zit als een normale neusriem..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 07:47

Citaat:

Dat ligt er maar net aan hoe je je hoofdstel bevestigd; ik geloof er eigenlijk niet zo in.
Het voelt voor mij als 'weer eens een zinloze kreet over bitloos'; heb je een duidelijkere bron?

Overigens ligt een bit op de lagen, dat zou dan toch minstens hetzelfde moeten voelen?
(En is een stuk ijzer tegenover een stuk leer...)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:22

Cassidy schreef:
Ik ben het niet eens met de openingspost: niet iedere snelle oplossing is makkelijk, en niet elke makkelijke oplossing is snel.

Een bit weglaten en helemaal bitloos rijden is idd een makkelijke oplossing. Het hele probleem maar uit de weg gaan. Moeilijker wordt het als je een zoektocht start naar een bit waar je paard wel goed op reageert, en de kijken wat jij met dat bit en de teugels doet waardoor het paard die vluchtreactie toont, of dat in de ogen van de ts "eigenwijze" gedrag....

Ben ik het helemaal mee eens!

Mijn paard heeft ook een tijdje heel heftig gereageerd op teugelhulpen. Ik TA erbij gehaald. Wat bleek, helemaal geen onwilligheid of prikkelbaar gedrag, maar gewoon scherpe haken op z'n kiezen.

En nu af en toe ook, dan pakt ie het bit vast en steekt z'n neus in de lucht. Van mijn instructrice mag ik dan geen gevecht aan gaan. Ik moet dan juist minder aan de mond zitten en kijken of ik het op kan lossen met m'n benen en zit. Moet ik er wel even bij vertellen dat mijn paard dit gedrag vertoont als hij een oefening moeilijk vind. Dan probeert ie het zo op te lossen. Voor ik m'n huidige instructrice had, ging ik dan ook heel stom het gevecht aan, om natuurlijk te verliezen want hij is toch sterker. Nu weet ik hoe ik in zo'n situatie moet handelen, maak ik m'n paard niet boos en kan ik veel fijner verder rijden.

Had natuurlijk ook gewoon met een scherp bit of hulpteugel z'n hoofd op z'n plaats kunnen houden, maar dat lost het probleem niet op.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:12

SaBiNa_S schreef:
Joanieke schreef:

Edit: Moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf altijd bitloos heb willen rijden (tot ik dat hoorde dan)[/quote]

Bitloos is niet harder of zachter dan een bit, hangt af van de hand van de ruiter, hierbij bedenk ik wel altijd dat velen denken een zachte hand te hebben....zonder dit ook echt te hebben.
Het is wel zo dat een bit voor sommige paarden lastig kan zijn en die doen het beter zonder bit, je kunt ook bedenken welk bit is lastig en welk voelt fijner voor een paard, maar meestal is het de ruiterhand die veel van de "problemen" veroorzaakt.

nog even aan de TS: Idd, waar de kunde van de ruiter stopt openen zich de deuren van de winkels met oplossingen voor de tekortkomingen van de ruiter, een scala aan hulpteugels en bitten en andere prularia staat uitgestalt, voor elk wat wils :)

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:31

ik denk dat ruiters in het algemeen zich eerst moeten verdiepen in hoe paarden leren en dus hoe je ze dingen aanleert voordat ze gewoon opstappen en domweg doen wat de instructeur/trice zegt omdat die weet wat je moet doen. Paarden zijn levende wezens!! Geen machines! Je kunt wel van alles aansnoeren, er in en aan hangen en weet ik veel wat voor toeters en bellen gebruiken, maar als je de basisprincipes van wat je aan het doen bent niet kent (dus niet snapt waarom een hulp een bepaald effect heeft en waarom het paard reageert zoals hij reageert) dan vind ik die toeters en bellen eigenlijk een vorm van onkunde en vreselijk voor het paard.
Oplossingen zijn er meestal wel, maar je moet eerst snappen wat er gebeurt en waarom het gebeurt op het moment dat het gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:39

Ik heb me dit weekend op een internationaal 2 sterren concours weer verbaasd over alle bitten die er in hingen. Ik wist van sommigen niet eens dat ze bestonden en da twil wat zeggen hoor :')
Ook daar vind ik dat er niet goed mee om wordt gegaan en dat er een slecht voorbeeld wordt gegeven.