Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SaBiNa_S schreef:Joanieke schreef:Bitloos is ook niet geheel 'pijnloos'.. De neusriem van een bitloos hoofdstel drukt namelijk heel erg tegen het neusbot wat hetzelfde voelt alsof iemand tegen je scheenbeen trapt.. #aldus een duitse dierenarts#
Een aansnoerneusriem dus ook niet?

Mieke_Cunna schreef:Alles kan pijnlijk zijn voor een paard als je er verkeerd mee omgaat, ik gebruik een stick met grondwerk maar dat is puur een verlenging van mijn arm. Een ander zal het zien als mooie harde zweep en slaat die stick kapot op een paard.
Als je continue in een bit loopt te trekken en hangen doet dat ook pijn, maar ligt het bit rustig in de mond op de juiste plek waar het zonder druk geen pijn doet dan heeft het paard er ook weinig last van.

Joanieke schreef:SaBiNa_S schreef:
Daarom zijn aansnoerneusriemen dus ook 'verboden' bij mij op stal
Edit: Moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf altijd bitloos heb willen rijden (tot ik dat hoorde dan)
Citaat:Bitloos is ook niet geheel 'pijnloos'.. De neusriem van een bitloos hoofdstel drukt namelijk heel erg tegen het neusbot wat hetzelfde voelt alsof iemand tegen je scheenbeen trapt.. #aldus een duitse dierenarts#
Cassidy schreef:Ik ben het niet eens met de openingspost: niet iedere snelle oplossing is makkelijk, en niet elke makkelijke oplossing is snel.
Een bit weglaten en helemaal bitloos rijden is idd een makkelijke oplossing. Het hele probleem maar uit de weg gaan. Moeilijker wordt het als je een zoektocht start naar een bit waar je paard wel goed op reageert, en de kijken wat jij met dat bit en de teugels doet waardoor het paard die vluchtreactie toont, of dat in de ogen van de ts "eigenwijze" gedrag....
SaBiNa_S schreef:Joanieke schreef:Bitloos is ook niet geheel 'pijnloos'.. De neusriem van een bitloos hoofdstel drukt namelijk heel erg tegen het neusbot wat hetzelfde voelt alsof iemand tegen je scheenbeen trapt.. #aldus een duitse dierenarts#