Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Langcara schreef:Ik denk dat het paard nog niet goed nageeflijk is omdat hij nog niet goed in balans is. En dan is terugkomen op zithulpen moeilijk voor hem, want die voelt hij dan niet goed, die komen dan nog niet goed door. Ik lees uit jouw woorden ook wat vluchtgedrag: soms heftig reageren op het been. Dat moet niet. Voorwaarts zijn is niet vluchten voor het been, maar gedoseerd en vloeiend reageren. En dan reageert hij weer niet.... dan zou ik een spoortje aantrekken maar ik lees dat jij wat zitlessen neemt. Ik weet dus niet of jij je benen voldoende stil hebt, en of jouw voet mooi parallel loopt met het paard (dus niet je hak naar de buik steekt waardoor die spoor er steeds in prikt).
Als je naar voren gaat zitten, komt jouw gewicht op de voorhand van het paard, waarop toch al veel gewicht berust (want zo zijn paarden nu eenmaal gebouwd, daar zit immers ook hun hals en hoofd, en aan de achterhand hangt alleen een staart). Er moet meer gewicht naar de achterhand toe van het paard. Rij gewoon eens wat simpele overgangen rechte lijnen, diagonalen, A-C lijnen, en schakelen. Let wel bij het schakelen; niet weg willen stormen maar opbouwen. En niet een volle lengte vol houden, maar slechts een paar passen. HEt gaat namelijk over het vertrekken op jouw beenhulpen. Dit kost kracht en uithoudingsvermogen. En dat is belangrijk.
Zorg ervoor dat je hulpen altijd overkomen en laat je niet door het paard negeren. Eerst altijd normaal proberen, daarna gewoon zo hard als nodig is om door te dringen. Niet te lang soebatten want daar leert hij niets van.
Seven schreef:Mijn ruin doet het soms ook om onder de aanleuning uit te komen springt hij wat op met aan draven, hij gaat dan dus te diep en volgt mn hand niet goed ik vraag direct weer stap en maak als de aanleuning weer goed is nogmaals een draf overgang, draafd hij dan wel netjes op de hulp aan beloon ik en ga verder met andere oefeningen.
Wees hier duidelijk in je vraagt draf dan moet hij ook weg draven niet eerst huppelen, let er op dat je het dier recht steld en ook goed op beide teugels verbinding hebt
linnie050 schreef:Me been/voet houding is verder wel goed. Soms moet ik opletten dat ze niet teveel naar voren gaan bv met halthouden.
Abacab schreef:hoef niet. Een paard dat van nature stijf is moet je eerst wel de tijd geven om op te warmen en te strechen. Als ie dan voldoende los in het lijf is zal hij niet meer aanhuppelen
BettyBel schreef:Abacab schreef:hoef niet. Een paard dat van nature stijf is moet je eerst wel de tijd geven om op te warmen en te strechen. Als ie dan voldoende los in het lijf is zal hij niet meer aanhuppelen
Een paard dat nog niet zo lang onder het zadel is, en nu al stijf voor er begonnen wordt? Dan zou ik hem toch eens ernstig na laten checken.