Het punt is dat als je met bit rijdt, dat er altijd een soort sprake is van een "release". Dat komt eigenlijk neer op drukverschil. Jij neemt de druk weg op het moment dat het paard omhoog komt of nageeft of wat dan ook. Met dit hoofdstel zonder bit is er geen release. Het maakt niet wat je doet, hij voelt amper het verschil en als hij al verschil voelt, duurt het misschien te lang voordat het verschil optreedt waardoor het niet duidelijk is voor het paard waardoor dit verschil plaats vindt. Leermomenten vinden namelijk pas plaats als het lonende effect direct plaats vindt. Veel ruiters gaan met hun handen in nageeflijkheid bijvoorbeeld de fout in door te laat te ontspannen, waardoor een paard te veel aanleuning neemt, of stug wordt.
Je zou dus een speciaal bitloos hoofdstel moeten hebben, of met halster moeten rijden waar je een grote lus door de laagste ringen doet die je kunt aanspannen en ontspannen. Aan die lus zitten dan jouw teugels vast. Die lus moet glad zijn en soepel glijden door die ringen zodat het paard meteen voelt wanneer jij je hand ontspant. Zo kun je weer een ophouding maken op het moment dat je aandrijft, waarop hij omhoog komt en jij onmiddellijk weer je hand ontspant.
Het is een lastig probleem, ik herken het want ik heb zelf een paar keer bitloos gereden op een fries en die deed dat ook. Hij ging op mijn hand hangen, hoe ik ook aandreef, ik kreeg hem er niet van af. En dat lukte met bit wel. Misschien heeft iemand anders hier nog goede tips?