Jong paard dressuur aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CuteApplePie

Jong paard dressuur aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:00

Haaai bokkers.
Ik rijd nu een paardje van 11 bij, maar ik ga waarschijnlijk een 4 jarige bijrijden, extra erbij.
Ze is al ingereden als ik dit ga doen, (is ze trouwens nu al)
Maar ze kent nog niks van dressuur.
Hoe kan ik haar dit het beste aanleren?
ik ben van plan om met dit beestje als ze 5 is, in de B te gaan starten, en ik hoop ook een beetje hoog met haar te eindigen... -:)
Ik wil als ik haar vast ga bijrijden, beginnen met het aan de teugel, alle basis oefeningen e.d door te krijgen met haar, maar dit gaat mij opsich ook wel alleen af.
Maar verder wil ik na een tijdje ook beginnen aan het wijken, schouder binnewaards/buitenwaards, de verzamelde stap,draf,galop e.d
Iemand die mij tips kan geven?

Houd het alsjeblieft aardig, en ik heb dit topic niet geopend voor reacties als 'als je het niet weet moet je er niet aan beginnen' e.d.

groetjes! :wave:

Pumpkins

Re: Jong paard dressuur aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:06

Neem een instructrice of betrek iemand erbij die je wilt helpen. Daarnaast is het van belang om eerst te beginnen met de basis; overgang stap-draf-galop, figuren rijden met juiste aanleuning. Als je paard in goede balans loopt en je aanleuning hebt komt het nageven vanzelf. Om te vertellen wat je precies moet doen is zo afhankelijk van het type paard en niveau. Het beste is om les te nemen waarbij je zelf een goed gevoel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:12

Dressuur leer je niet aan, dat is gewoon een trainingsmethode op zich. Ik krijg het idee na het leze nvan jouw post dat je niet zo goed weet waar je mee bezig bent. Sowieso is 'aan de teugel' al een verkeerde insteek, een paard rijdt je niet even in de krul, een paard moet los in zijn lijf zijn en willen ontspannen en nagevelijk willen lopen, dat heeft nik met aan de teugel lopen te maken...

Dus les nemen, je weet duidelijk niet hoe je het aan moet pakken, dat is zonde van het paard en als je wedstrijden wilt gaan starten is les sowieso een must.

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:17

Weidebloem,
Ja kan, maar aangezien ik alleen een buitenbak tot beschikking heb en eerst lid moet gaan worden van een rijvereninging ernaast, en dus gaan in het eerste halfjaar lessen heel erg duur worden ivm het lid worden van deze vereninging en ik de carrousel op de manege zelf moet betalen (tot mei) en wil ik dus zelf al een beetje beginnen.

Joolien,
Ik weet wel degelijk waar ik het over heb, misschien zie jij mij als een meisje met een laag manegeniveau die geen idee heeft wat dressuur eigenlijk inhoud, maar dit is dus absoluut niet zo.
Ik snap dat het niet aanleren is, maar hoe moet ik het anders uitleggen?
& aan de teugel is gewoon dat ze aan je hand loopt, goed contact heb e.d, als ik echt rond wil hebben, dan vermeld ik dat er toch wel bij? :)
ik heb dit topic geopend voor tips waar ik wat aan heb. (:

& Lessen ga ik natuurlijk wel nemen, maar dit kan gewoon de eerste paar maanden nog niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:27

Dressuur is de basis van alles, dus neem aan dat het paard gezien deze ingereden is wel een basis heeft. Zo niet zul je aan de basis moeten werken. Wat kan het paard nu allemaal? Reageert die goed op de hulpen? Zo niet of sommige beter als andere, eerst daaraan werken. Pas als het bevestigd is kan je een stapje verder gaan.
Zie eerst maar eens de basis goed bevestigd te hebben en het paard licht aan de hulpen te hebben en dan pas kun je verder gaan denken over aanleren van oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts enz. Als je die wil gaan aanleren kun je beter les gaan nemen zeker als je hier zelf geen verdere ervaringen in hebt(met het aanleren dus).
Dus vraag jezelf dus de vragen die hier boven staan af. En kijk eerst wat er beter kan. Pas als dat klopt kun je verder.

alenaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:37

Het komt bij mij over dat je nog geen ervaring hebt met jonge paarden, is ook niet zo gek aangezien je leeftijd ;). Zoals hierboven is gezegd, wat kan het paard nu allemaal? Je zal stap voor stap te werk moeten gaan, maar hierbij zal lessen heel belangrijk zijn. Een instructeur ziet vaak veel meer dan je zelf door hebt en kan je helpen bij een goede basis. Veel succes.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:20

Je zal inderdaad echt moeten kijken wat het paard al kan en of de basis er goed in zit. Ga eerst lekker aan de slag met ontspanning, goed aan de hulpen, stelling en buiging en de achterhand activeren. Aan de teugel komt een stuk later wel, het paard moet eerst leren hoe hij zijn lijf op de juiste manier moet gebruiken zodat hij in balans kan lopen en na kan geven, want aan de teugel gaat absoluut niet alleen maar over contact met de paardenmond. Waarom kan je eigenlijk de eerste maanden niet lessen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:28

Zou juist kiezen voor de eerste paar maanden wel les zodat je zeker weet dat de basis goed bevestigd is :-)

Zou beginnen met 'voorwaarts'. Been is gaan. Vervolgens balans in alle gangen, sturen, remmen en als dat allemaal er een beetje op zit kom je bij stelling, buiging, achterhand gebruiken en vervolgens daarvanuit bij 'aan de teugel'.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:30

Net ingereden paard, die moet je dus eerst nog bevestigingen wat betreft stap draf galop, en fatsoenlijk een volte kunnen rijden, van hand kunnen veranderen.

Nagevelijk is daarbij nog niet aan de orde, eerst de basis en ontspanning erin werken.
Je kan natuurlijk lekker met dubbele lijnen erbij trainen he.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:35

Een paard opleiden is een vak apart. Het is totaal niet te vergelijken met het rijden van een ouder, ervaren paard, en zelfs niet te vergelijken met het rijden van lastigere paarden. De grote moeilijkheid zit hem in het feit dat je iets maar één keer aan kan leren. Stel jezelf de vraag: Weet ik zeker dat ik dit paard in één keer netjes op kan leiden? Weet ik zeker dat ik niet onduidelijk zal zijn naar het paard? Weet ik zeker dat ik kan voelen wat het paard aan kan, lichamelijk en geestelijk? Enkel als je daarvan 100% zeker bent, mag je er aan beginnen. Gaat het namelijk eenmaal mis en moet je gaan corrigeren, ben je veel verder van huis. Het duurt dan langer en zal ook meer geld gaan kosten. Het is een leuk plan om van de zomer te gaan lessen, maar als je dan eerst een jaar bezig bent met correctie ben je uiteindelijk veel meer geld kwijt. Denk vooral niet 'dat gebeurt mij niet' want het gaat eenvoudig mis. Niet consequent zijn met je beenhulp, niet doorhebben dat je paard over de schouder valt in plaats van stelling neemt, niet doorhebben dat je paard kantelt, niet doorhebben dat je paard niet netjes rustig loopt maar gewoon finaal op de voorhand. Ik noem maar een paar dingen op waarvan ik zeker weet dat ze vaak misgaan, en er zijn er nog veel meer! En nu ga ik nog uit van een extreem braaf paard dat uit angst of onzekerheid geen rare dingen gaat doen....Kortom, weet je zeker dat je het kan, dan doen. Zo niet, hulp zoeken of laten doen.

MalibuxNikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:39

Ik zou een instructrice zoeken die je hier mee kan helpen. Les is heel belangrijk zeker als je voor het eerst een jong paard gaat rijden.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:47

_Esther_87_ schreef:
Een paard opleiden is een vak apart. Het is totaal niet te vergelijken met het rijden van een ouder, ervaren paard, en zelfs niet te vergelijken met het rijden van lastigere paarden. De grote moeilijkheid zit hem in het feit dat je iets maar één keer aan kan leren. Stel jezelf de vraag: Weet ik zeker dat ik dit paard in één keer netjes op kan leiden? Weet ik zeker dat ik niet onduidelijk zal zijn naar het paard? Weet ik zeker dat ik kan voelen wat het paard aan kan, lichamelijk en geestelijk? Enkel als je daarvan 100% zeker bent, mag je er aan beginnen. Gaat het namelijk eenmaal mis en moet je gaan corrigeren, ben je veel verder van huis. Het duurt dan langer en zal ook meer geld gaan kosten. Het is een leuk plan om van de zomer te gaan lessen, maar als je dan eerst een jaar bezig bent met correctie ben je uiteindelijk veel meer geld kwijt. Denk vooral niet 'dat gebeurt mij niet' want het gaat eenvoudig mis. Niet consequent zijn met je beenhulp, niet doorhebben dat je paard over de schouder valt in plaats van stelling neemt, niet doorhebben dat je paard kantelt, niet doorhebben dat je paard niet netjes rustig loopt maar gewoon finaal op de voorhand. Ik noem maar een paar dingen op waarvan ik zeker weet dat ze vaak misgaan, en er zijn er nog veel meer! En nu ga ik nog uit van een extreem braaf paard dat uit angst of onzekerheid geen rare dingen gaat doen....Kortom, weet je zeker dat je het kan, dan doen. Zo niet, hulp zoeken of laten doen.

Helemaal mee eens :j Als je de eerste paar maanden niet kan lessen, dan vraag ik me af of je er wel aan moet beginnen voor die tijd. Want juist als je er net mee begint, is goede begeleiding heel belangrijk om dingen die _Esther_87_ beschreef te voorkomen. Dat je het aangeboden krijgt, is natuurlijk heel leuk maar dat betekent niet dat je het ook aan moet nemen.