Ik kom niet verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dromen

Ik kom niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:10

Heel frustrerend probleem.
Ik kom niet verder.
Mijn rijervaring is nu al ruim 8 jaar maar volgens mij stopte mijn ervaring bij 2/3 jaar.
Zolang ik voor mezelf bezig ben gaat het simpele rijden me nog goed af.
Een paar bokken kan ik uitzitten, een rare draai ook.

Maar zodra er iemand kijkt klap ik dicht, ik zie er nog erger uit als een beginner.
Ik rij op het verkeerde been licht, druk mijn hakken niet uit en zit niet recht.
Daarom kan ik ook geen les vragen.
Ik weet zeker dat ik deze dingen wel goed doe als er niemand kijkt.
(dit probleem dat niemand kan kijken komt waarschijnlijk door 1 afschuwelijke wedstrijd die ik zo graag mogelijk uit mijn geheugen wil bannen en jaren lang gepest te zijn)

Ik heb echt hulp nodig, iemand die even zegt wat ik moet doen. Wat ik fout doe, hoe ik verder kan komen.
Iemand die genoeg rijervaring heeft en af en toe even een filmpje kan beoordelen

Sorry als dit in de verkeerde rubriek staat

RenWaBl

Re: Ik kom niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:13

Ik denk dat je toch les moet gaan zoeken. En dan in de zin van iemand die je vertrouwd en waarvan je zeker weet dat die persoon je neemt zoals je bent. :)
Of kun je niet iemand vragen die je vertrouwt (ouders / vriendin?) om te kijken, zodat je oefent dat er iemandt kijkt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:41

Idd, niemand kan het met les. Zo leer je juist dat meekijkers niet eng zijn. Ik ken wel wat je bedoelt hoor, ik klap ook helemaal dicht als er mensen kijken die ik ken. Maar ik had het alleen met wedstrijden.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:44

Zoek een fijne en geduldige instrukteur. Zelf heb ik dat probleem ook wel een beetje en het heeft denk ik veel met zelfvertrouwen te maken. Maar geduldige instructie is volgens mij heel belangrijk. Een wat ouder iemand kan een goede keuze zijn.
Succes!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:36

Kies je momenten dat je weet dat het rustig is op stal en zoek een goede instructeur. Juist tijdens je les kan die je zekerder maken omdat je dan vaak dingen sneller opgelost krijgt dan als je alleen aan de slag gaat. Op die manier leer je zelf ook dingen oplossen op het moment dat er geen instructeur in de buurt is en er mensen staan te kijken.
En heel bot gezegd: schijt an, dat er mensen staan te kijken...De beste stuurlui staan toch altijd aan wal....
Je zal merken dat je zelfvertrouwen groeit zodra je dingen opgelost krijgt die je tijdens je les hebt geleerd.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:48

Ik snap heel goed wat je bedoeld. Ik heb ook een tijdje les gehad, waarbij alles niet wou en ik alles fout deed, terwijl ik het gevoel had, dat als ik alleen was, het dan veel beter ging en dat ik het goed deed.
Toen ik dit op film zette, bleek dat ik dezelfde fouten maakte als anders, maar dat ik zelf rustiger was. Dus het kan lijken of je het goed doet zonder iemand erbij, maar dat kan ook zo zijn omdat je zelf rustiger bent!

Het is logisch dat ze zenuwachtig bent, maar de grootste stap die je dus moet maken is idd les nemen, hoe moeilijk het ook is. Die kunnen je precies vertellen wat je moet doen. Of begin met iemand anders, je beste vriendin of vriend, misschien je ouders. Dat die eerst een paar keer komen kijken, waarna je vervolgens ook les kan nemen. Het is maar net wat jij nodig hebt. Maar toch denk ik dat lessen verstandig blijft! ;)

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:17

Ik snap heel goed wat je bedoeld. Ik hebt dat ook altijd wil ik even laten zien dat we verder zijn gekomen en dan wil het niet meer. Maar ga toch op les. Dat helpt echt een heel stuk. De eerste lessen misschien niet maar na een tijdje zul je merken dat het wel meevalt. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:23

Trainen is niet alles goed doen, trainen is alles verbeteren wat niet goed gaat.

Zoek een goede instructrice die jou kan helpen.
100% goed bestaat niet in paardrijden, om goed te leren paardrijden is één mensen leven niet voldoende.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:50

Ik heb het ook hoor. Ben ik van plan lekker te rijden met alleen neckrope, komen er mensen kijken en dan maak ik er maar een beetje stom gehobbel van en kan het niet serieus doen. (Want ja, als je het dan serieus doet en het gaat niet goed, afgang!)

Bij les heb ik het dan weer niet. Als je alles goed zou doen zou je geen les nodig hebben hè;)

Ik zeg dus toch: les nemen! (En komen er mensen kijken, dan kan je instructrice je even een schop geven: op je paard letten, niet op de omgeving!)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:13

Je zegt dat je gepest bent geweest, misschien is het een tip om ook hier hulp voor te zoeken? Misschien helpt het ook op je zekerder van jezelf te maken. Niemand is perfect, de mensen die aan het kijken zijn zeker ook niet.
Ik zou als ik jou was gewoon zoeken naar een instucteur, die je verder wilt helpen op een rustige manier. Iemand die je rustig tips geeft en niet constant zegt wat je fout doet.
Succes!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:33

Zoals hierboven al is gezegd zou ik kalme instructeur zoeken die ook echt de tijd voor je neemt. Als je geen les neemt kom je sowieso niet verder. Leg het probleem uit aan die instructeur zodat hij/zij er ook rekening mee kan houden.

En misschien kan je inderdaad oefenen dat er iemand naar je kijkt dmv je ouders of een vriendin ofzo.

Coolio2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:49

Ik ben ook zo onzeker ingesteld, wanneer mensen kijken begin ik heel anders te rijden. Heb ik ook wanneer we met meerdere in de bak rijden. Ik heb mijn paardje nu 2 jaar. Ik heb 1 jaar gewoon wat door gesukkelt zonder les want ik wou eerst mijn houding verbeteren want ik schaamde mij ervoor. Nu ik les heb gaat het veel beter. En zo nu en filmt iemand het voor mij op zodat ik kan zien dat ik niet zo onzeker hoef te zijn-> makkelijker gezegd dan gedaan<- Maar ik moet zeggen dat het wel iets beter gaat. Heb 24 september een onderlinge gehad en ik was zo bang om af te gaan!!Had ik 5e prijs dus dat was zo slecht nog niet!Ik zou zeggen les nemen en af en toe je laten filmen zodat je kan zien wat goed gaat en wat niet..misschien kun je zo ook het verschil op sporen wanneer iemand kijkt die je vertrouwt of niet!Succes hoop dat je er een oplossing voor kan vinden want er is niks aan om zo onzeker te worden. Ik weet wat het is!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:56

heb je anders niet iemand die je goed kent, die totaal geen verstand heeft van paarden, vraag of deze meegaat om te kijken, weet hij of zei veel dat je het niet goed doet, mischien dat je zo stapje voor stapje met iemand anders erbij kan gaan rijden,

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:57

Heb je in het dagelijkse leven hier ook last van? (zónder paarden)
Het klinkt als faalangst, bang dat je iets verkeerd doet.
Er zijn faalangsttrainingen en evt. een psycholoog kan ook uitkomst bieden (en neee als je naar de psycholoog gaat, ben je niet ziek/gek/gestoord. Een psycholoog is er om je handvaten in het leven te geven en om je te helpen bij sociale problemen :) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 07:15

Het kan even zoeken zijn naar de goede instructeur, maar ook voor jou loopt er iemand rond die je het gevoel geeft dat je het wel kan, en waarbij je je vanzelf vrij gaat voelen om te rijden zoals je het kan!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:13

Heel vervelend als je zoiets hebt. Ik heb precies hetzelfde gehad.
Ik zou beginnen met zoeken naar een instructrice die jou vertrouwen kan geven en die alles met zeer veel rust doet, zodat jij niet dicht klapt.
Zodra je lessen goed gaan vraag je af en toe iemand om te komen kijken en zo bouw je langzaamaan aan je vertrouwen. Dit heeft natuurlijk wel tijd in, maar heb er vertrouwen in dat jij weer met plezier kunt gaan rijden als mensen kijken!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:48

Toch lessen gaan nemen! Zet jezelf eroverheen en je ziet dat na 4 of 5x je gevoel al heel anders is!
Heb er zelf nu nog steeds een hekel aan als mensen langs de kant staan te kijken.
Degene die mij les geeft heb ik helemaal geen problemen mee.

Ik pas een zitles genomen (binnenkort regelmatig) voelde me eerst ook erg onzeker bij degene die les geeft.
Tuurlijk je doet niet alles goed maar als er wel iets goed ging zei ze dat ook.
je moet je zelf vertrouwen weer opbouwen.
En misschien zijn zitlessen ook wel wat voor je.
Is goed voor iedereen op verschillende manieren.

En wat anderen ook zeggen je neemt toch les. Je wilt leren je wilt jezelf en je paard verbeteren.
Het is voor jou en je paard alleen maar een groot voordeel
Daar kan je alleen maar trots op zijn!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:49

Privéles bij 1 persoon, zonder omstanders.
En ach iedereen klungelt wel eens...

Marije71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:59

ik ben pas een paar maanden geleden op 39 jarige leeftijd begonnen met rijden en ik heb het grote geluk een instructrice te hebben die mij juist zelfvetrouwen geeft.
gisteren had ik een les; een drama, ik kon niet ontspannen, maakte er maar een potje van, kon zo een hele lijst maken van wat er allemaal niet ging maar zij zei" ja halllllllo, kunnen we nu ook even kijken naar wat er wel goed ging?! Uiteindelijk heb je je reactie direct van het paard en is het denk ik het belangrijkst te stoppen op iets dat wel goed gaat. Ik ben geeindigd met 3 rondjes waar ik de teugels (rijd zonder bit ) helemaal terug gaf aan het paard. Wat ik probeer te zeggen is dat het helemaal af hangt van de instructreur, het kan juist héél positief werken, voor mij hoort ze bij het paard en is het géén toeschouwster (dan bak ik er ook helemaal niets meer van) Je moet wel met "de billen bloot". Ik ben er van overtuigd dat de instructrice me inmiddels beter kent dan menig vriendin, je moet je kwetsbaar op kunnen stellen. Succes met het vinden, je moet een goed gevoel bij iemand hebben net als bij een psycholoog anders gaat het niet werken

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:30

Ik lees uit jouw berichtje dat jij bang bent om fouten te maken! Maar het maken van fouten zul je toch moeten accepteren, want dat hoort bij het leerproces. Ik ken jouw situatie niet. Heb je een eigen paard, of neem je les op de manege? Ik denk dat jij hoe dan ook behoefte hebt aan priveles, waarin jij veel uitleg krijgt en vooral "mental coaching", want vooral dat laatste heb jij behoefte aan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:58

misschien een tip om eens wat film te plaatsen hier bij HAW

NinaHeutink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:05

heee!

een goede vriendin die veel van paarden enzo weet? OF je ouders kennis'?

veel succes. en misschien een filmpje + foto's?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:55

Concentratie, Let op je pony en niet op de personen die daar staan te kijken.. Rustig blijven.
Succes.!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:58

Je hebt speciale mentalcoaches die met dit soort problemen werken, veel sporters hebben er ook last van om met publiek te presteren. Die voelen dan een soort druk waardoor alles helemaal misgaat.
Misschien een idee om naar zo iemand op zoek te gaan die je kan helpen je niet meer op die mensen te focussen en trucjes heeft zodat jouw concentratie bij je paard is?