Paard op twee teugels, doe ik het goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Paard op twee teugels, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 16:41

En zo niet, tips graag :)

Hoi Bokkers,

omdat ik in de lessen vaak het gevoel heb dat het te snel gaat voor mij en mijn paardje, ben ik er even mee gestopt, en probeer ik sinds kort de basis te verbeteren.
Hét heikele punt? Mijn paard kan niet eens een rechte lijn stappen :)
Ik probeer nu zo veel mogelijk op de binnenhoefslag te rijden, rij ook figuren en rechte lijnen.
Ik probeer mijn paard 'op twee teugels' te krijgen, ze is immers erg linksgebogen.
Maar, doe ik dit wel goed?

Voorbeeld rechte lijn: ik hou mijn teugels matig lang, en probeer altijd op beide teugels evenveel contact te hebben, ook al betekent dit dat ik soms de ene teugel meer naar mezelf moet toehalen of even wat meer naar voor doen. Zwalpt mijn paard naar links, dan duw ik met mijn rechterbeen, zwalpt ze naar rechts, dan duw ik haar weer wat naar links. Loopt ze rechtuit, dan duw ik niet meer. Ik probeer ook dan het gelijke contact op mijn teugels te houden. Ik probeer dus niet teveel te knijpen in mijn mijn rechterteugel bij naar links zwalpen, en omgekeerd.

Is dit een goede manier? Hebben jullie tips of opmerkingen? Ik hoor het graag!

P.S.: over het stoppen met instructie, ik had soms het gevoel dat er erg veel 'moest' bij mijn oude lesgever. Dat werkt uiteindelijk bij mijn paardje verkeerd (ik ken haar afstamming en de bijhorende karakterkenmerken :j) en bij mij ook, ik raakte enorm gefrustreerd. Omdat we vooral fijn willen rijden, heb ik de instructeur opgezegd, en krijg normaal elke week 'les' van een vriendin van mij, geen officiële instructrice. Vandaar ook mijn vraag hier voor tips. Wij weten allebei wel wat, maar je bent nooit uitgeleerd :D

Edit: foutje in mijn tekst!
Laatst bijgewerkt door Oryani op 05-12-11 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky

Re: Paard op twee teugels, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:48

Je bedoelt zeker zo min mogelijk op de hoefslag? Zodat je zelf de lijnen moet rijden. In principe dus tussen 2 teugels en 2 benen. Persoonlijk zou ik met dit paardje meer op de volte aan de slag gaan waarbij je niet te veel stelling moet pakken naar de kant waar ze gemakkelijk buigt. Op de kant waar ze moeilijk inbuigt duw je haar dan met je binnenbeen naar de buitenteugel (waar ze dus geen contact op wil nemen) en probeer je zo daar het contact te herstellen. Een goede oefening is ook de volte verkleinen en vergroten of wijken voor het been, en dan vooral naar de kant waar ze aan de buitenteugel geen aanleuning wil nemen. Maar een probleem als dit is niet 1,2, 3 opgelost.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 16:53

Hoi blue_sky, dank je voor je uitleg :)
Ik weet ook wel dat het altijd onderdeel van de training is, en dat het niet snel zal gaan, maar ik heb tijd en wil graag leren :)
Nog een vraagje:
blue_sky schreef:
Op de kant waar ze moeilijk inbuigt duw je haar dan met je binnenbeen naar de buitenteugel (waar ze dus geen contact op wil nemen) en probeer je zo daar het contact te herstellen.

Wat kan ik verder dan nog met mijn teugels doen zonder aan de binnenteugel te 'trekken'?

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:54

juist wel zo veel mogelijk binnenhoefslag etc rijden :)

probeer eens een rechte lijn te rijden met op beide teugels evenveel contact, zelf NIET naar je paardje kijken maar naar het punt waar je heen wilt en sluit beide benen aan. Niet drijven of duwen maar dat ze wel contact voelt. Dan heb je haar letterlijk tussen je 2 benen, verder ben ik het eens met blue_sky

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:57

Ik zou zelf het paard niet teveel corrigeren, goed voorwaarts en laat haar op haar eigen benen lopen...
probeer gelijke contact te houden in de mond, handen mooi stil houden en met je benen er tegen aan gaan rijden!
het is natuurlijk makkelijk gezegd zo, het zou handiger zijn als je het beeld voor je hebt heb je geen filmpje van jou en je paard?

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:00

Wendy_Chewie schreef:
Hoi blue_sky, dank je voor je uitleg :)
Ik weet ook wel dat het altijd onderdeel van de training is, en dat het niet snel zal gaan, maar ik heb tijd en wil graag leren :)
Nog een vraagje:
blue_sky schreef:
Op de kant waar ze moeilijk inbuigt duw je haar dan met je binnenbeen naar de buitenteugel (waar ze dus geen contact op wil nemen) en probeer je zo daar het contact te herstellen.

Wat kan ik verder dan nog met mijn teugels doen zonder aan de binnenteugel te 'trekken'?

zet je binnenhand een beetje naar binnen, niet naar je toe alleen opzij. En zelf nooit 'vast houden', speel een beetje met de trens (ontspannen/aanspannen) en houd rustig contact.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 17:01

Daniella schreef:
Ik zou zelf het paard niet teveel corrigeren, goed voorwaarts en laat haar op haar eigen benen lopen...
probeer gelijke contact te houden in de mond, handen mooi stil houden en met je benen er tegen aan gaan rijden!
het is natuurlijk makkelijk gezegd zo, het zou handiger zijn als je het beeld voor je hebt heb je geen filmpje van jou en je paard?

Hoi,

maar als ik haar niet corrigeer gaat ze toch zwalpen? :o
Heb helaas geen filmpje, zou dat zelf heel handig vinden om mezelf te beoordelen, maar de binnenpiste is helaas een ramp qua belichting, foto's maken is ook een drama :( En ik heb ook nog eens niemand om het filmpje te maken :)

Pattyy_ schreef:
juist wel zo veel mogelijk binnenhoefslag etc rijden :)

probeer eens een rechte lijn te rijden met op beide teugels evenveel contact, zelf NIET naar je paardje kijken maar naar het punt waar je heen wilt en sluit beide benen aan. Niet drijven of duwen maar dat ze wel contact voelt. Dan heb je haar letterlijk tussen je 2 benen, verder ben ik het eens met blue_sky

Hoi,

bedoelde dus idd zoveel mogelijk van de hoefslag af :)
Ik ga je tip van niet naar mijn paard kijken zeker proberen :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 17:02

Pattyy_ schreef:
Wendy_Chewie schreef:

zet je binnenhand een beetje naar binnen, niet naar je toe alleen opzij. En zelf nooit 'vast houden', speel een beetje met de trens (ontspannen/aanspannen) en houd rustig contact.

Dat probeer ik door zacht te knijpen ja :)

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:05

als je haar genoeg voorwaarts hebt, en aan het werkt houd heeft ze eigenlijk geen tijd om te zwalpen;)
ik vind het persoonlijk moeilijk om via een paar regels te beoordelen...:)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:06

Miss bij iemand anders gaan lessen? Ik moest ook meteen alles in het begin van mijn oude instructeur, maar die ik nu heb gaat alles geleidelijk aan :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:11

Bij mijn bijrijdpaardje helpt het om tempowisselingen te rijden. En haar heeel goed aan het been te maken. Dus veel overgangen rijden. Verder niet zoveel doen met je handen. Trekken of terugtrekken is geen goed idee, laat haar op haar eigen benen lopen. Je kunt, als ze goed voorwaarts is, wel wat gaan spelen van voren, zodat ze je hand wat opzoekt. En kijk naar voren, niet naar je paard. Blijf corrigeren met je benen als ze zwalkt :)