Oefeningen zónder paard voor de juiste houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Oefeningen zónder paard voor de juiste houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 12:29

De juiste houding is het belangrijkste voor paardrijden.
Maar welke oefeningen kun je hier allemaal voor gebruiken?
M.a.w. hoe kun je je houding verbeteren zónder dat je op het paard zit?
Bijvoorbeeld door steeds je buik (bij je navel) in te houden waardoor je de bekken kantelt en dan wordt de rug boller en onstapnnen de schouders.
Hebben jullie meerdere oefeningen die je bijvoorbeeld staand of zittend kunt doen?
Laat het hier achter!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:34

Koop het boek van Anne Muller: "Basis Rijkunst, Wat beweegt de ruiter" Dit boek staat boordevol tips hoe je je rijhouding kunt verbeteren, duwend achter een winkelwagentje (handhouding in de stap), in de auto, op de fiets, wandelend, zittend op de bank etc etc. Bovendien leest het boek ook nog eens lekker weg :D

LiVetime

Re: Oefeningen zónder paard voor de juiste houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:36

Die boeken van Anne Müller vind ik erg langdradig.
Als je een beetje goed bent in Duits dan kan ik je een super boek aanraden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:38

LiVetime schreef:
Die boeken van Anne Müller vind ik erg langdradig.
Als je een beetje goed bent in Duits dan kan ik je een super boek aanraden.

Lekker plaatjes kijken, is niks langdradig.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:43

Aan plaatjes kijken alleen heb je niet zoveel ;)
Juist de uitleg erbij maakt het een mogelijk nuttige oefening. Maar die mis ik alsnog in dit boek. Heb m net ook weer even door gebladerd.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:48

Ik zoek ook nog een boek met oefeningen voor een betere ruiterhouding welke ik ook zonder paard kan oefenen. Moet van mijn instuctrice ook oefeningen doen om zelf soepeler te worden, rekker strekken en buikspieroefeningen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:43

Ik heb niet een boek dat ik aan kan raden, maar wel 2 topics die misschien handig zijn: [RUI] Oefeningen voor de ruiter/amazone en [RT-D] Paardrijden bevorderen door andere sporten/oefeningen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf ook wel weer wat meer mee mag doen want het is al een tijdje geleden dat ik er echt goed mee bezig ben geweest :o Oh en wat ik de laatste wel wat vaker probeer te doen is roeien (op een roeiapparaat). Dat doe ik om de spieren bij m'n schouders en nek soepeler te houden en dat heeft ook weer een positief effect op mijn houding bij het paardrijden :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:46

De oefeningen zijn er niet echt.

Het enigste je bijvoorbeeld kan doen is je dagelijks wat te strekken om wat leniger te wroden.

Daarnaast wanneer je op een gewone stoel zit, let op je zit op de stoel.
Het is misschien wel wat anders maar de oplettendheid neemt je dan wel weer mee.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:29

Ga eens de dingen die je normaal met rechts doet, eens met links doen.
Klinkt misschien raar, maar hoe rechter jij bent/wordt hoe makkelijker je je paard kan rijden. Begin eens met simpele dingen: rechts opstappen, wat ook nog eens beter is voor je paard en je zadel.
Poets je paard eens met je andere hand, je zal merken dat het minder simpel is dan het lijkt. Zeker als je net zo snel wil gaan en net zo netjes.
Als jij links en rechts op de zelfde wijze iets kunt doen, dan wordt je "vanzelf" soepeler en rechter.
Je hoeft dan nog niet perse netter te gaan zitten, maar dan ben je wel beter in staat om rechter (boven je paard) te gaan zitten en gelijker je hulpen links rechts te kunnen geven.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:33

Yoga en pilates vind ik erg prettig werken. Zoek oefeningen niet direct voor het paardrijden uit, maar voor soepelheid. Gevoel rechtzitten en daarmee juiste houding krijg ik er gratis bij :D
Inderdaad is rechtsopstappen en met je andere hand poetsen ook goede oefening. Verder ga ik hardlopen om beetje conditie te hebben

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:47

Een goede oefening voor een onafhankelijke zit:
Neem een grote handdoek en vouw hem een paar keer dubbnel tot je een lange, smalle doek hebt.
Ga staan alsof je op een paard zit: voeten schouderbreedte en tenen naar voren, knieën licht gebogen en schouders naar achteren.
Leg de handdoek over je schouderbladen en pak hem voor je vast, ellebogen gebogen alsof je teugels vast hebt. Duw hard met je rug maar houd je handen op hun plaats. Houd dat ongeveer 30 seconden vast.
Leg de handdoek omlaag, halverwege je rug en herhaal de oefening.
Leg daarna de handdoek in je onderrug en herhaal de oefening.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:56

Kekavo: ik snap je niet helemaal. Waarom zou je daar een onafhankelijke zit van krijgen?

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:58

Ja, da's een goeie, dat vergeet ik erbij te zeten.
Door deze oefening wordt je je beter bewust van je houding. Ook train je je rug- en buikspieren, waardoor je minder je handen en je voeten nodig hebt om stabiel te blijven. Daardoor ben je beter in staat om met je romp en je ledenmaten de beweging van het paard te volgen.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:03

Er zijn ontzettend veel oefeningen die je kunt doen om je eigen gevoel voor balans en onafhankelijke zit te trainen!
Veel oefeningen op een grote bal, op de trampoline of de balansschijf. Ook zijn er oefeningen die je teugelvoering kunnen verbeteren.
In het boek 'centered riding' van Sally Swift staan er een aantal.
Yoga en Pilates is altijd goed natuurlijk.

Probeer bijvoorbeeld eens het volgende; ga op een minitrampoline staan en houd je gewicht gelijk verdeeld over je voeten. Veer dan rustig op en neer zonder dat je voeten van de trampo afkomen.
Span dan eens je onderrug aan. Wat gebeurt er met je vering?
Span dan eens je kaken. Wat gebeurt er?
Je kunt er ook achter komen dat je onbewust iets aanspant waardoor de trampoline niet goed veert.
Op die manier kun je jezelf dus trainen in je eigen lijf.

Het voordeel van werken met materiaal is dat het je een directe feedback geeft: als jij iets vasthoudt, veert je trampoline niet, als jij niet goed in balans zit, beweegt je gym-bal niet.
Door met materiaal te werken verbeter je je eigen balans en word je zelf 'rechter' in je lijf. Daar heeft je paard (en jij) weer profijt van als je erop stapt!

Volgend jaar organiseren wij een workshop over oefeningen voor de ruiter zonder paard, met al deze speelmaterialen.

Veel plezier!

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:50

Wij hebben op school zitles gehad met een grote fitnessbal. Daarbij moest je opstappen alsof je op een paard opstapt. Vervolgens moet je door middel van je zit je balans zien te houden. Bal moet dus wel groot genoeg zijn dat je niet met je voeten bij de grond kan. Wel een tip is, doe dit in het begin niet alleen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:03

Oefenen op de Flex Chair is ook een mogelijkheid.

ToCa10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:25

Oefeningen voor de core-stability zijn erg goed voor paardrijden (http://www.lichaamsoefeningen.nl/core-o ... straining/).
Ook werd mij pilatus aangeraden voor verbetering van de balans voor de romp en onafhankelijk aanspannen van spiergroepen wat een onafhankelijke, stille zit bevorderd.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:54

ik train graag aan de kinesis wall op een wake-board of balance board