Trainingsschema, hoe begon jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Trainingsschema, hoe begon jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 10:19

Hoe begon jij, toen je je (verzorg)paard/pony kreeg, met het trainen?
Of te wel: Hoe zag jouw trainingsschema er uit, vanaf het eerste begin?
En hoevaak heb je jezelf moeten afvragen: Past dit bij ons, is het niet te veel, als ik het nou anders aanpak etc.?

Ik ben nu 3 maand eigenaresse van een leuke, jonge Haflinger (4.5 jaar).
Hij werd bij de vorige eigenaresse 6x per week bereden, op het moment dat ik hem kocht.
Vanaf het moment dat ie van mij was, begonnen we met 3x in de week rijden (bakwerk), 1x buitenrit, 3x vrijwerken/longeren.
Omdat ik later merkte dat dit voor hem vrij intensief was, ben ik eens gaan kijken: hoe kan ik dit veranderen, zodat mijn pony zich beter voelt?
Nu, na kijken, voelen, ervaren en uren denken:
2x in de week bakwerk.
1x in de week buitenrit.
1x in de week longeren/vrijwerken.
1x in de week "vrijheidsdressuur"(basis).
1x in de week een hele dag vrij. (tutdagje)

En mijn pony word veel vrolijker, snapt mijn manier van werken veel meer, en onze band word ook zoveel sterker.
Natuurlijk, in de toekomst zal de trainingsschema nog veranderen, maar dit schema past ons beide enorm goed.

Nu is mijn vraag aan jullie:
Hoe begonnen jullie, en hoe trainen jullie nu? (en hoeveel tijd ging er overheen?)

Ik ben enorm benieuwd! :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:34

he hoi!!!

Zoe is nu 3,5 jaar en heb haar beleerd toen ze 3 was
het haar toen 2 keer per week gepakt 10 tot 15 min
eerste maandje in de buitenbak en langzamerhand naar buiten toen opgebouwd naar 3 keer per week en buitenritten van 1 uur
ging zo goed dat ik toch gekozen heb haar in september weer op rust te zetten omdat ze nog zo jong is.
ben nu (dec) haar 2 keer per week aan het longeren en wil ik volhouden tot begin maart en dan rustig weer onder het zadel en weer naar buiten toe werken

als ze juni 4 jaar wordt is dit mijn schema:
(wordt kwa tijd langzaam opgebouwd)

3 keer per week buitenrit van 1 uur tot 2 uur
veel stapwerk af en toe een klein drafje en klein galopje
luister naar haar wat ze kwa conditie en lekker recht uit rijden en overgangen rijden.
de rest van de dagen mag ze lekker nog vrij wezen en zien we als ze 5 is wel weer verder.

aikon

Re: Trainingsschema, hoe begon jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:50

Ik heb 2 pony's (8 en 5) die ik elk 2x per week rij, soms 3x per week. Of in de bak intensief 30 tot 60 min. of een buiten rit van ongeveer 2 uur, 90% stap werk, en 2x longeer ik ze per week. Verder lopen ze elke dag een uur of 4 buiten als het weer het toe laat. Er zijn weken bij dat ik weinig doe, dus niet rij, dit heeft te maken met mijn handicap.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:47

Jinja is dit jaar 5 geworden en we hebben altijd rustig aan gedaan :)
vanaf 3,5 tot 4 (ongeveer) is ze 2x per week "gereden" en 2x per week loswerken/grondwerken. +/- 20 min.
Toen is ze 3 maanden lang 3x per week bereden en 1x loswerken/grondwerken +/- 30 min.
En vanaf toen mocht ik haar ook rijden :) En ik rijd 2x, de eigenaar ook 2x (beide 1x met en 1x zonder bit) en ik loswerk/grondwerk nog 1 a 2 keer met haar per week. Tussen 30 en 50 minuten in :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:33

Ik heb nooit een specifiek schema voor de training van m'n paard. Meestal ga ik rijden. Vooral in de bak de laatste tijd. Als het weer het toelaat (geen storm en nog licht buiten) dan ga ik ook wel eens op buitenrit. Zo af en toe doe ik alleen losgooienronslingeren of helemaal niks. En sommige dagen doe ik VD/NH, vrijspringen of longeren met dubbele longe of pessoa.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:01

OPG -> RT-D

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:17

Ik rij zelf meestal 4 of 5 keer in de week de andere dag longeer ik of ga lekker met haar buiten wandelen, wel dat ze de beweging heeft dat ze nodig heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:26

Ik heb me nog nooit aan een schema gehouden met mijn paarden :D
Wel vind ik dat je met jonge paarden rustig aan moet doen, een driejarige 2 a 3 keer in de week aan het werk (longe, los, ohz, buiten wandelen) en een 4 jarige 3 a 4 keer in de week. De andere dagen alleen even een knuffel ofzo. Ze moeten ook de tijd hebben om dingen te verwerken.
Maar goed, mijn oude merrie rij ik niet eens zoveel vaker in de week, dat is ook vaak 3 a 4 keer in de week, maar dat is meer hoe het me uitkomt. Bij mijn oude merrie kan ik gerust 3 dagen achter elkaar rijden, bij een jonkie zit daar minimaal een dag tussen.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:09

Ik heb niet echt een schema maar meestal wordt mijn pony 3 a 4x in de week door mezelf bereden en 1x in de week heeft ze met iemand anders springles.
Ook heeft ze een dagje waar ze niks hoeft te doen en het andere dagje ga ik wandelen, buitenrijden, losgooien of iets anders.
Maar het ligt er echt per week aan. :)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:21

Heb ook niet echt een schema maar kijk naar wat het beste is voor mijn paard :)
Toen ze bijna vier was heb ik haar beleerd dus toen reed ik erg weinig zo'n 3 keer in de week (kwartier) en wandelde of deed een beetje grondwerk als ik niet ging rijden.
Toen ze 5 was reed ik vaak om de dag omdat ik mertke dat vaker toch te zwaar voor haar was.
Inmiddels is mijn babypaardje al weer 6 jaar oud en is dit ongeveer ons schema:
- 1 keer in de week dressuurles
- 1/2 keer in de week buiten/bosritje (staat niet vast)
- 2/3 keer per week zelf dressuur (staat niet vast)
- 1 keer per week longeren en wat VD
- en ze heeft altijd in dag in de week rust

Soms vervang ik 1 keer bakwerk door een keertje springen.

Dus ik rijd 5 keer in de week, en 1 keer in de week grondwerk.

Maar soms als we echt geen zin hebben gaan we even lol maken en rijden we zonder zadel of proberen we bitloos rijden uit.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:31

Paard is 5 jaar. Ik rijd haar op gewone schoolweken 2 keer in de week (dressuur). En de eigenaar rijd haar ook 2 dagen in de week (1 x dressuur, 1 x buitenrit). In de vakantie rijd ik haar bijna elke dag maar dit is wel afwisselend dressuren, longeren of buitenrijden.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:40

wel mijn eerste paard was in goede conditie als sportpaard toen ik haar kocht (M-niveau) ging met haar aan de slag zo'n 4 keer per week (3 keer dressuur en 1 keer springen/balkjes) dan nog 1 keer longeren per week en dan nog 2 daagjes rust (of 1 dag rust en 1 dag wedstrijd)

mijn bijrijdpaard nu is een fokmerrie die vroeger op hoog niveau gesprongen heeft maar dus omwille van de fok 3 jaar niet gereden is. met haar ben ik zo gestart:
driemaal per week 30 minuten rijden (veel stap en draf vnl naar ontspanning toe) en eenmaal per week dan nog eens longeren
nu (zo'n 2 maand verder):
rijd ik haar tweemaal per week intensief dressuur (dwz halfuurtje loswerken + halfuurtje oprichting in combinatie met aanleren van nieuwe dingen) we krijgen eenmaal per week 1 uurtje springles (30 min dressuur 30 min springen) eenmaal per week longeren (soms los soms met bijzetteugels) bij mooi weer/veel tijd wordt het longeren vervangen door een buitenrit. verder vaak nog een wedstrijd in het weekend zoniet dan wordt ze gewoon even opgepakt in de bak maar een halfuurtje dan (en niet zo intensief, gewoon wat voorwaarts-neerwaarts, onstpanning ed.)

maar ik zeg altijd kijk naar je paard, je ontdekt zelf wel wat past en wat je beter niet doet

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:18

Voorheen reed ik 5 dagen in de week, en 2 dagen rust. Op die dagen kwam ze wel een halve dag op wei.
i.v.m. een blessure die ik heb kan ik niet intensief rijden. Ik rij nu 3 dagen in de week. Ik zorg dat ze na elke dag dat ze heeft gereden, voldoende beweging krijgt om de spieren los te houden. 1 dag in de week heeft ze rust.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:19

Met mijn net ingereden paard rijd ik nu 3 keer per week een halfuurtje buiten en longeer ik éénmaal per week met de (dubbele) longe. Dit hoop ik de winterperiode vol te houden, neemt niet weg dat er tussendoor een enkele keer in de bak kan worden gewerkt.
Wordt Nevele sterk en recht van, in het voorjaar hoop ik het bakwerk meer op te pakken.