Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
PriscaZ schreef:Volgens mij heb ik werkelijk nog nooit iemand een overgang stap-draf zien maken tijdens het wijken. Waarom zou je dat willen?
Ik vind voltes openen en sluiten altijd een erg mooie oefening om met wijken bezig te zijn. Dan wel echt openen en sluiten op je zit en been en niet op je teugels.
Vanaf daar op de lange zijde net op de binnenhoefslag rijden en dan terug drukken naar de hoefslag. Vooral jonge paarden lopen vaak erg graag op de hoefslag, omdat ze daar steun van de bakrand krijgen en gaan dan vaak wel makkelijk opzij op kuitdruk. Als dit goed lukt, kan je de ruimte tot de hoefslag steeds wat groter maken.
Als de ruimte wat groter is geworden kan je gaan oefenen om een stukje te wijken en dan weer bewust rechtuit te gaan voordat je op de hoefslag komt. Als dat eenmaal lukt kan je voortaan overal wijken waar je wilt.
midgie schreef:Miss eerst de echte basis er in gaan krijgen , zeker voor ene jong paard niet onbelangrijk, kent hij het wijken voor druk vanaf de grond?
Hoe oud is het paard eigenlijk?
Wiesiesisi schreef:Overgangen in het wijken bestaan zeker wel hier door word het paard veel losser van.
Veel amazones gebruiken dit.
.Learoh schreef:kijk eens hier: http://www.dressuurinfo.nl
bij "dressuuroefeningen" staat het wijken uitgelegd met trainingstips.
PriscaZ schreef:Wiesiesisi schreef:Overgangen in het wijken bestaan zeker wel hier door word het paard veel losser van.
Veel amazones gebruiken dit.
Voor of na het wijken overgangen wel ja, maar niet terwijl je wijkt. Hooguit wijken, stukje recht, overgang, stukje recht, weer wijken. Tijdens het opzij gaan hoor je volgens mij echt geen overgangen te maken en ik heb het dan ook nog nooit gezien (en ik heb toch al heel wat mensen zien wijken), op paarden die terug vallen in stap en dan niet meer wijken na natuurlijk.
Davina21 schreef:6jaar is zeker niet te jong voor een pasje wijken hoor!. Het paard word er alleen maar gehoorzamer en losser van.