Wijken bij een jong paard, hoe kan het beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiesiesisi

Wijken bij een jong paard, hoe kan het beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:22

hallo,

Mijn paard nog niet zo oud en heeft nog niet veel ervaring met wijken.
het probleem is dus dat de achterhand niet mooi mee gaat.
en hebben jullie misschien nog meer tips voor het wijken beter maken bij een jong paard?
ik wil bijv. ook een overgang(stap-draf) rijden in het wijken maar het lukt niet.

alvast bedankt,

groetjes wies

aeolusnr1

Re: Wijken bij een jong paard, hoe kan het beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:47

een overgang stap-draf en wijken zijn 2 taken oefen ze appart tot dat lukt en dan kan je gaan samenvoegen, als je te vlug samenvoegt is dat één hele warboel en kan het paard de hulpen niet meer uit elkaar houden, dus begrijpt dan niet wat je vraagt.
hou het simpel, en supper duidelijk.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:52

Volgens mij heb ik werkelijk nog nooit iemand een overgang stap-draf zien maken tijdens het wijken. Waarom zou je dat willen?

Ik vind voltes openen en sluiten altijd een erg mooie oefening om met wijken bezig te zijn. Dan wel echt openen en sluiten op je zit en been en niet op je teugels.

Vanaf daar op de lange zijde net op de binnenhoefslag rijden en dan terug drukken naar de hoefslag. Vooral jonge paarden lopen vaak erg graag op de hoefslag, omdat ze daar steun van de bakrand krijgen en gaan dan vaak wel makkelijk opzij op kuitdruk. Als dit goed lukt, kan je de ruimte tot de hoefslag steeds wat groter maken.

Als de ruimte wat groter is geworden kan je gaan oefenen om een stukje te wijken en dan weer bewust rechtuit te gaan voordat je op de hoefslag komt. Als dat eenmaal lukt kan je voortaan overal wijken waar je wilt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 06:48

Begin eens met wijken vanuit de wending en maak het daarna pas moeilijker met wijken na het rechtstellen (en dan eerst vanaf de driekwart lijn en erna pas vanaf de middellijn).
Opdelen in kleinere stapjes dus, niet gelijk proefgericht willen wijken :)

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 07:51

Ik zou inderdaad de overgangen en het wijken ook nog even apart doen omdat het een jong paard is moet alles goed duidelijk zijn. En niet te verwarrend.
Voor het wijken zelf als het alleen de achterhand is die niet goed mee gaat, misschien zweepje gebruiken om tijdens het wijken achter een beetje bij te tikken zodat ie achter ook opzij gaat. (Een zweep is niet om mee te slaan maar een verlengde van je been, dus gebruik het als hulpstuk en dan is er niks aan de hand).

Voltes openen en sluiten zie ik al geschreven staan, dat is ook een goede oefening voor een jong paard dat moet leren wijken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:50

Miss eerst de echte basis er in gaan krijgen , zeker voor ene jong paard niet onbelangrijk, kent hij het wijken voor druk vanaf de grond?
Hoe oud is het paard eigenlijk?

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 10:23

PriscaZ schreef:
Volgens mij heb ik werkelijk nog nooit iemand een overgang stap-draf zien maken tijdens het wijken. Waarom zou je dat willen?

Ik vind voltes openen en sluiten altijd een erg mooie oefening om met wijken bezig te zijn. Dan wel echt openen en sluiten op je zit en been en niet op je teugels.

Vanaf daar op de lange zijde net op de binnenhoefslag rijden en dan terug drukken naar de hoefslag. Vooral jonge paarden lopen vaak erg graag op de hoefslag, omdat ze daar steun van de bakrand krijgen en gaan dan vaak wel makkelijk opzij op kuitdruk. Als dit goed lukt, kan je de ruimte tot de hoefslag steeds wat groter maken.

Als de ruimte wat groter is geworden kan je gaan oefenen om een stukje te wijken en dan weer bewust rechtuit te gaan voordat je op de hoefslag komt. Als dat eenmaal lukt kan je voortaan overal wijken waar je wilt.

ik heb op de volte al heel veel geoefenend, en daar doet ze het heel goed dus het gaat mij nu alleen om het rechtstellen.

Overgangen in het wijken bestaan zeker wel hier door word het paard veel losser van.
Veel amazones gebruiken dit.

midgie schreef:
Miss eerst de echte basis er in gaan krijgen , zeker voor ene jong paard niet onbelangrijk, kent hij het wijken voor druk vanaf de grond?
Hoe oud is het paard eigenlijk?

het paard is 6.
ja, vanaf de grond zat ik ookal te denken, maarja het wijken op de volte gaat wel heel erg goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:27

6 is nog erg jong, welke basis heb je ?
Hoe wijk je op de volte ?
En idd wijken vanaf de grond aanleren is heel veel handiger en ook fijner voor het paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:31

Wijken op de volte, en overgangen tijdens het wijken.. begin eens bij het begin.. ;)
Dus naast de hoefslag gaan rijden, en hem zo terug zetten naar de hoefslag, waarbij je paard recht blijft in zijn lijf.
Niet over de schouder weg laten lopen, en niet de achterhand voorbij laten komen..

Als je dit eenmaal goed onder de knie hebt, kan je een stapje verder gaan.. maar zo te horen is dat nog lang niet aan de orde..

Marijke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:54

voltes openen en sluiten is een hele goede oefening

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 07:46

6 jaar vind ik NIET TE jong.
je kan eerst kijken of hij het in stap doet en dan een keer in het wijken gaan draven en verder gaan met wijken. begin met kleine stukjes.
succes!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:00

6jaar is zeker niet te jong voor een pasje wijken hoor!. Het paard word er alleen maar gehoorzamer en losser van.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:03

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:57

Wiesiesisi schreef:
Overgangen in het wijken bestaan zeker wel hier door word het paard veel losser van.

Voor of na het wijken overgangen wel ja, maar niet terwijl je wijkt. Hooguit wijken, stukje recht, overgang, stukje recht, weer wijken. Tijdens het opzij gaan hoor je volgens mij echt geen overgangen te maken en ik heb het dan ook nog nooit gezien (en ik heb toch al heel wat mensen zien wijken), op paarden die terug vallen in stap en dan niet meer wijken na natuurlijk :).

Learoh schreef:
kijk eens hier: http://www.dressuurinfo.nl
bij "dressuuroefeningen" staat het wijken uitgelegd met trainingstips.

Dat is een handige site! Heb hem naar mijn bijrijdster doorgestuurd. Die vraagt dat soort dingen ook regelmatig. :j

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:04

PriscaZ schreef:
Wiesiesisi schreef:

Voor of na het wijken overgangen wel ja, maar niet terwijl je wijkt. Hooguit wijken, stukje recht, overgang, stukje recht, weer wijken. Tijdens het opzij gaan hoor je volgens mij echt geen overgangen te maken en ik heb het dan ook nog nooit gezien (en ik heb toch al heel wat mensen zien wijken), op paarden die terug vallen in stap en dan niet meer wijken na natuurlijk :).

Dit kan wel degelijk een oefening zijn, van mijn instructrice moet ik dit ook wel eens doen en hier worden paarden erg los van

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:08

Davina21 schreef:
6jaar is zeker niet te jong voor een pasje wijken hoor!. Het paard word er alleen maar gehoorzamer en losser van.

Dankje! Ga nog beter op de volte wijken!
Tot dat je echt verschil ziet en dan door.
Iedereen bedankt voor jullie reacties.
Mijn paard is zeker ook niet jong maar gedraagt zich zo.
Is ook wat later in gereden dan het gemiddelde paard.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:04

Wijken op de volte vind ik een erg goede! Houd dus in dat de voorhand op de volte blijft en de achterhand erom draait! En dat goed begrenzen met je buitenhand.