Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Johnie schreef:@chee Ik heb voordat ik op hem kon rijden ook heel vaak met hem buiten gelopen. Hij gaat er niet vandoor omdat hij bang is, maar juist omdat hij het leuk vind om zo onwijs hard te galoperen. De oortjes gaat erop en hij is weg
aeolusnr1 schreef:Je bekijkt het gewoon verkeerd, je paard is jouw voertuig, en jouw fiets mag ook niet zomaar uit zichzelf vertrekken toch.
Jij moet de leider zijn , en de leider bepaald ; wat waar en hoe, dit klinkt mssn een beetje truttig maar het is wel waar, als paardlief zelf zo'n dingen mag meebeslissen tja dan kom je zeker af en toe in gevaarlijke momenten, dit kan en mag echt niet gebeuren.
controle over het paard, en vooral over zijn benen, waar en hoe hij die neerzet, en ik bedoel hier echt milimetercontrole hoor, een halve stap verder is dus een hele stap te veel.
Die controle heeft te maken met respect en dominantie, maar echt niet enkel dat, het paard moet leren wat jij hem wil laten doen, en op welke hulpen hij wel moet reageren.
altijd actie moet een reactie geven, dus dit wil zeggen in mensentaal, been is voorwaarts, eenzijdige druk en andere kant net iets losser is dan wijken voor de druk, opzij gaan dus, en zo leer je hem voorwaarts, stoppen, achterwaarts, opzij te gaan , door voorhand te verplaatsen, achterhand te verplaatsen, leren nageven in kaak-nek-hals, meer leren dragen, dus de achterhand er net iets meer onder rijden, ..... dit is allemaal basis dressuur, noem het basis controle, en die dingen moeten dus eerst vast in het geheugen zitten voor je ook maar mag denken aan te gaan buitenrijden in het verkeer of net iets moeilijkere toestanden.
Dus les nemen is hier echt de enige oplossing, jouw paard is braaf, jouw paard is vrij tam is zadelmak en ruitermak, maar jouw paard heeft nog bitter weinig geleerd, er is niet de noodzakelijke basis aangeleerd, en vergis je niet een trainer kan dit in enkele maanden helemaal instaleren, maar als je zo met je paard zelf blijft rijden dan kent hij nog de helft niet binnen 1,5 jaar.
Dus zoek een privé lesgever/trainer, wat je nu doet is echt gevaarlijk.
Chee schreef:Ik denk dat naar buiten gaan nog wat te vroeg is voor zo'n jong paard. Blijkbaar snapt hij nog niet helemaal wat de bedoeling is...Probeer eerst in de bak je paard helemaal onder controle te hebben voordat je de weg op gaat.

Surprise_ schreef:Huh rare tip van je instructrice! Nog nooit van gehoord, benieuwd of het zou werken..
Johnie schreef:naja koste wat het kost.. Ik vind het leuk om naar buiten te gaan maar zoals het nu gaat is het natuurlijk onverandwoordelijk. Galloperen doe ik sowieso niet meer op buitenrit, het wordt nu alleen uitstappen na het rijden
Succes er mee nog!