Kan je met een ouder paard nog aan het werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Kan je met een ouder paard nog aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 21:12

Halloo!

Mijn verzorgpaardje is nu 21, lieve schat heeft heel lang op de manege gestaan en is sinds 3 jaar met pensioen waarvan ze 1 jaar gewoon aan dr lot is overgelaten, niks mee gedaan of wat doen ook.

Ze is wat hulpen kwijt, maar als je haar ermee helpt dan lukt het wel. Ik vroeg me af, of ik met een paard die al op zo'n leeftijd is nog een beetje conditie mee kan opbouwen? In het nieuwe jaar zat ik eraan te denken om mezelf weer lid te maken van de manege (ik heb zelf ook al sinds 2 jaar niet meer gereden, rij pas weer een half jaar) ik kan dan weer de bak gebruiken en ik vind zelf dat je dan weer een beetje kan oefenen, af en toe een kruisje en een paar oefeningen misschien eens een onderlinge wedstrijd? Dat ze niet alleen maar buitenritten maakt en staat te grasmaaien in het land?

Is dat verantwoord voor zo'n paard?
Met rijden wil ze vaak wel eens een grapje uithalen en een lekker stuk galopperen en draven, maar ik merk ook dat ze wel eens wil struikelen en af en toe gewoon geen zin heeft.

Sammie

Re: Kan je met een ouder paard nog aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:19

Als ik eerlijk ben en als ik lees wat jij wil doen.. dan vind ik het te veel.. Oppakken voor leuke buitenritjes en beetje rijden in de bak zou prima kunnen, maar echt wedstrijdgericht (ookal is het onderling) gaan trainen maak je denk ik meer kapot dan je lief is. Zo'n paard dat al 3 jaar stil(!) staat en dan opeens weer 'intensief' moet werken kun je problemen verwachten in blessures, artrose e.d. Gewrichten zijn gewend aan niks doen en dan opeens weer aan t werk. Lekker buitenritjes mee doen en daar bij laten. Een dergelijk paard met een manegeverleden (ik neem aan dat ze manegepaard is geweest, dus lekker ruk en pluk en scheefrijwerk) niet opeens weer zó aan het werk zetten.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:24

Bij ons op stal zijn 3 van de 4 pony's 20+ en die doen ook alles nog gewoon. 1 daarvan heeft een betere conditie als mijn pony van 13! Je merkt vanzelf aan de pony of het goed gaat. Gewoon goed, lang in / uit stappen en natuurlijk niet TE enthousiast worden door heel hoog te gaan springen en heel zwaar te trainen. (maar dat lijkt me logisch)
Ik zou de conditie rustig opbouwen, maar het vooral recreatief houden ;)

Edit: Ik ga er even van uit dat het beestje niet stijf van de artrose staat of zo ;)
Laatst bijgewerkt door Leedebee op 01-12-11 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:25

Als je het heel rustig opbouwt kan dat denk ik wel. Maar dan moet je echt niet te snel gaan.

21 is opzich nog niet oud hoor, er zijn genoeg paarden die op die leeftijd nog actief gereden worden.

Ons paard van 21 reed ik ook regelmatig. Die was echt nog wel in voor een lange buitenrit en daar hebben we ook conditie mee opgebouwd.

Kijk naar het paard, waarschijnlijk geeft hij/zij zelf wel aan of het nog gaat of niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:34

Het gaat hier niet om een paard dat al die tijd heeft bewogen of is bereden, want dan is er inderdaad wel een verschil. Mijn paard van 22 reed nog L2 wedstrijden, maar die is wel d'r hele leven in beweging geweest.

Maar dit paard staat al 3 jaar stil (en dan een jaar aan 't lot overgelaten), wat denk je dat met de gewrichten doet (en dan nog evt. een oud manegepaard)? Artrose komt dan vanzelf wel. Maar dat ben je wel te laat, omdat je het los heb gereden. Lot moet je niet gaan tarten bij dit beestje. Serieus, daar krijg je geheid problemen van. Lijkt mij niet dat ze dat verdient heeft.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 21:47

Sammie,

Ik denk dat je het verkeerd hebt opgevat of ik heb het verkeerd neergezet ;)
Ze is 21 maar is vorig jaar af en toe bereden en 1 jaar lang stond ze alleen op stal en land verder niks, (misschien is aan het lot overgelaten beetje grooot woord maargoed, sorry!). Meer niet, in die tijd stond ze nog gewoon op de manege, de manege heeft haar toen gratis aan de eigenaren gegeven waar ze nu is incl alles. Dit doen ze wel vaker met paarden die op leeftijd zijn, de manege waar ze stond daar ben ik een aantal keer geweest omdat de dochter van de eigenaren daar rijd en ik vind het leuk om daar af en toe te kijken. Die manege die is geen manege dat ze de paarden helemaal afmatten. Ze hebben daar veel

Als ze kreupel is, dan is dat alleen als de hoefsmid is geweest of als ze een rare sprong heeft gemaakt in het land naar haar weidegenootje (het is een boef). Ik ben me erg bewust van hoe haar situatie is, maar ik denk ook wel dat er nog wel meer in zit. Ik zou intensief rijden echt niet gaan oppakken, maar zoals nu ga je echt niet meer in het land eens lekker rustig rijden, in de manege heeft ze denk ik meer ondergrond en geen glad gedoe en kan je gewoon veel figuren rijden en rustig (als je op een rustige dag rijd) een wedstrijdje doen, tja dat zou dan alleen aan het eind van het jaar wat gebaseerd is op een spelletje doen, ik zie daar eigenlijk geen problemen in. Ik heb 4 jaar bij deze manege gereden en de club is daar gewoon altijd erg vriendelijk en gezellig ik zou dat wel eens weer rustig willen aansluiten. Het is dan niet de bedoeling dat ik ga deelnemen aan concours.

Ze verdiend haar oude dag en die gun ik haar zeker, maar af en toe eens rijden op een recreatieve manier zou toch kunnen? Ik zou haar echt niet dwingen over een grote sprong of wat dan ook dat ben ik mij wel bewust. Je hebt ook paarden die gewoon sjokken en lopen te zuchten als je erop zit bij hun 21ste maar dat is bij deze niet het geval, het is ook wel eens een tijd geweest dat ze fris en fruitig was en dat je 21 echt niet kon zien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:55

Tja, zo liggen de kaarten inderdaad wel anders. In principe zou je dan gewoon moeten kijken wat ze kan en wil. Laat de nadruk op buitenrijden liggen en verder gewoon recreatief in de bak rijden. En goed opletten verder, want ook met een jaar stil staan kan een paard op die leeftijd toch artrose ontwikkelen, met stil staan krijgt het juist de kans om te ontwikkelen (rust roest) wat met extra bewegen zich duidelijk gaat tonen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 06:40

Ik heb ook een verzorgpaard van 21.
Nu het donker is rijden we wat meer in de bak zodat hij wel beweging krijgt normaal alleen nog maar buiten.
Hij heeft wat last van actrose en pompt na het rijden. (asmatisch wat licht)
In de bak rijden vind hij helemaal niet leuk. Dus lekker naar buiten en van zijn pensioen genieten.

Je moet kijken en goed in de gaten houden hoe je paard loopt.
Maar zal niet dagelijks in een bak gaan rijden en gaan springen enz.
Lessen zou ik zelf persoonlijk ook niet meer doen. Een uur lessen is bv best zwaar.
Vooral ook omdat hij tijd heeft stil gestaan en nu 21 is.
Ga dingen met je paard doen die hij leuk vind en geniet samen ervan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 06:50

als je de conditie in een normaal tempo opbouw zie ik niet in waarom niet. Een paard hou je het langst goed door regelmatig in beweging te houden. Ik ken meerdere paarden boven de 20 die nog heel actief zijn en mee gaan op meerdaagse ritten en dan vaak je jongere paarden er nog uitlopen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:08

Langzaam conditie opbouwen en spieren. Onze haflinger is 21jaar en rijdt 1x per week dressuurles en 1x per week menles.Die is volop in beweging. Als we geen les hebben gaan we naar buiten of in de bak. Goed naar het paard kijken en goede voeding geven dan kan ze nog lang genieten.
Rust roest zeggen ze weleens maar ik geloof dat dat wel waar is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:10

Mijn zus haar oudste heeft een KWPNer van 21 en die loopt de sterren van de hemel, ik denk dat het maar net is wat hij gewend is.
Inderdaad naar het paard kijken dan zie je snel genoeg of hij het nog leuk vindt of niet!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:16

Ik zou zeggen dat als je het rustig opbouwt en goed in de gaten houdt wat je paard aankan, het prima moet kunnen. Beweging, dus ook rustig gymnastiseren, is ook goed voor een wat ouder paard. Maar de ene 21 jarige is de ander niet, dus hou het dier goed in de gaten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:11

Mijn pony is na 18 jaar trouwe dienst als manegepony (waarbij hij gestald stond in een stal van 2,5x3 en geen weidegang) bij mij gekomen op 22 jarige leeftijd om van een welverdiend pensioen te komen genieten. Hij was ook echt toe aan zijn pensioen, was behoorlijk afgestompt geraakt en had duidelijk geen zin meer in werk.
Ik heb hem (ondanks het jaargetijde, het was midden in de winter en er lag sneeuw en ijs) 24/7 op de weide gezet, met schuilstal en deken op, daar hij vanuit een box kwam en niets gewend was verder.
Na 3 maanden was het ijs weg en zijn we langzaamaan weer wat gaan doen en gaandeweg werd hij steeds fitter.
Inmiddels heb ik hem bijna 2 jaar en is hij bijna 24, maar sinds een half jaar zijn we weer aan het lessen geslagen en gaan we samen erg goed vooruit. Hij heeft zijn hele leven het woord buiging niet gekend, net zoals het woord nageeflijkheid. Hij liep altijd met een ingeslikte bezemsteel en de neus recht vooruit.
Nu wordt zijn rug losser, zijn onderhals is nagenoeg weg en er zit meer beweging en ruimte in dat lijf dan dat ik in die hele periode als manegepony ooit bij hem heb gezien!

We rijden gemiddeld 3x per week onder het zadel, de overige dagen loopt hij los in de paddock zijn rondjes, of ik longeer hem, of hij mag mee langs de fiets of we gaan samen wandelen of hardlopen.
We maken bosritten over het mooie, maar ook heuvelachtige terrein van de Veluwezoom (Posbank en omgeving) en genieten daar beiden erg van.
Wel is het elke keer weer afwachten wat Jip die dag aankan. Als ik in de bak ga rijden, maak ik eerst zijn spieren los door hem los in de paddock zijn rondjes te laten lopen in stap, draf en galop. Daarna ga ik hem poetsen en zadelen en daarna pas rijden. Doe ik dat niet, heb ik een pony die niet mee wil werken, doe ik het wel heb ik de fijne pony, los in de rug, etc, die ik hierboven beschreven heb.
Als we naar het bos gaan, loop ik er de eerste km naast, samen warmingup is leuker :)
Daarna is het zo dat als ik eenmaal zit, de eerste draf altijd van zijn kant uit komt. En soms komt die nagenoeg meteen (dus na 10 minuten instappen zonder mij op zijn rug), soms komt die pas na in totaal ruim een half uur stappen. Ik weet het nooit van te voren, hoewel ik het inmiddels wel redelijk kan inschatten.

Maar dat betekent soms wel eens je verwachtingen bijstellen, als ik net zin had in een stevige rit, maar Jip na 30 minuten pas een keer een aarzelend drafje inzet, heb ik pech. Dan laat ik hem alleen even lekker losdraven en als hij zelf aangeeft te willen een klein galopje maken en zorg ik dat ik in totaal niet langer dan een uur van huis geweest ben.

Maar mijn mening is dat bij een ouder paard zeker geld, rust roest. Lekker in beweging houden, goed kijken/voelen/luisteren naar wat je paard aangeeft en dan kom je een heel eind!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:52

Rust roest zeker, maar als het al geroest heeft zal oppakken het broosmaken :+ Dit paard heeft een jaar stil gestaan. De opmerking rust roest is hier nou niet echt van toepassing, want er is al 'gerust'.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:27

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Roestige onderdelen kun je ook weer soepel krijgen, als je maar voorzichtig en rustig opbouwt en goed kijkt/voelt/luistert wat het paard aangeeft.
Juist die roestige paarden weer langzaamaan soepel maken, is heel goed voor ze.

Mijn haf van 24 zat 'vastgeroest' in zijn manegehouding: strakke rug, onderhals, neus recht vooruit. Zo heeft hij 18 jaar z'n rondjes gelopen, dus als er iets ingesleten en vast zat, was het die houding wel. Als je hem nu ziet, kun je dat bijna niet geloven. Het kost alleen tijd.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:52

Marije jiplover heb foto's gezien in jou topic en Jip ziet er erg goed uit.En zolang jij naar je paard luistert en kijkt is het alleen maar goed. Bewegen kan zeker geen kwaad als je maar niet overvraagt.veel plezier met hem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:39

Marije_jiplover schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Roestige onderdelen kun je ook weer soepel krijgen, als je maar voorzichtig en rustig opbouwt en goed kijkt/voelt/luistert wat het paard aangeeft.
Juist die roestige paarden weer langzaamaan soepel maken, is heel goed voor ze.

Mijn haf van 24 zat 'vastgeroest' in zijn manegehouding: strakke rug, onderhals, neus recht vooruit. Zo heeft hij 18 jaar z'n rondjes gelopen, dus als er iets ingesleten en vast zat, was het die houding wel. Als je hem nu ziet, kun je dat bijna niet geloven. Het kost alleen tijd.

Jij hebt het over iets totaal anders dan ik. Altijd in een bepaalde houding hebben gelopen is toch wel wat anders dan complete rust, waardoor juist artrose en dat soort aandoeningen vrij spel krijgen in de gewrichten. Pak je zo'n paard weer op dan maak je die artrose 'los' en kunnen ze door het oppakken daar júist last van krijgen.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:18

Mijn paard is 24 in april word hij 25 en ik ben elke dag lekker actief aan het rijden , ongeeer 1 keer in de week naar buiten.
Dus ik zeg als je rustig aan opbouwd komt dat echt wel goed.
Ik probeer mijn paard zolang mogenlijk actief te houden anders staat hij de hele dag op ze landje oud te worden :O

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:13

tuurlijk kan dat gewoon rustig aan beginnen lekker veel stappen dat komt wel goed

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:46

Let gewoon heel erg goed op het paard zelf en wat deze aangeeft. Sommige paarden willen en kunnen op die leeftijd nog prima goed werken. Wel heel langzaam opbouwen natuurlijk en alles goed in de gaten blijven houden!

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:18

Als je het langzaam opbouwt en stopt met rijden als het paard pijn oid lijkt te hebben, denk ik dat het nog wel kan. Ik heb ooit op een manegepony van 25 gezeten die er vandoor ging.. Hij is een hele drafbaan rondgegaan in rengalop ;) Aan de leeftijd hoeft het dus niet te liggen, aan de conditie wel..