Nu ruim twee jaar ben ik de trotse eigenaresse van een stoere d-pony merrie. We hebben met rijden onze pieken en dalen gekend maar de laatste tijd ging het eigenlijk wel goed.
Mijn pony is echt een type dat steeds wat nieuws verzint om onder het werk uit te komen. Eerst was dat bokken wanneer het haar niet aan stond, toen was het drammen, toen ging het een poos goed en nu heeft ze het staken ontdekt.

Ze staakte in het begin eigenlijk alleen eens een keertje wanneer er andere paarden bij waren (ze heeft een ponyclub verleden dus ik denk dat het daar ook wel wat mee te maken zal hebben) maar sinds ze doorheeft dat ik haar niets kan maken, begint ze het als een trucje te gebruiken. Wanneer we alleen rijden komt het nauwelijks voor, maar ik merk wel dat ze het toch steeds vaker gaat proberen. En daarbij, ik wil ook normaal in een bak kunnen rijden wanneer we niet alleen zijn.
Wanneer ze geen zin meer heeft en dus gaat staken, 'ziet' ze opeens wat in de verte en staat ze plotsklaps stil. Ik kan schoppen wat ik wil, ik kan een schreeuw geven, ik kan haar om trekken en ondertussen vooruit drijven, niets helpt...
Mijn pony is doodsbang van de zweep en deze kan ik dus niet gebruiken om haar een tik te geven. Ik kan wel een spoortje aan doen, maar dat is natuurlijk niet de optie..
Pony is gezond, zadel ligt goed, het is echt puur klieren.
Ik ben dus dringend op zoek naar dé oplossing om haar dat staken af te leren en te zorgen dat het niet erger wordt!
Goede tips en truucs zijn meer dan welkom.

Voor sommige paarden zal wat carolien64 zegt best werken, maar ik kan me toch meer vinden in de tips van anneliesdj. Mijn merrie gaat ook in de staak als iets haar niet bevalt en wat anneliesdj noemt werkt bij haar het beste. Als je slim bent dwing je het paard niet om te doen wat jij wilt, maar zorg je ervoor dat het paard hetzelfde wil als wat jij wilt.

) maar als jij zegt vooruit is het vooruit. Inconsequent rijden daarmee, ook al heeft het paard een reden om niet te willen lopen, komt later altijd terug als gewoon getrut op een dag dat ze niet zo'n zin hebben. En het wordt pas echt 'geinig' als ze ontdekt hebben dat hoe hoger ze gaan, hoe banger jij wordt. Met staken zal ik noooooit meer pamperen.