Mata Hari @ work, voor het eerst dit jaar weer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Mata Hari @ work, voor het eerst dit jaar weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:07

Hallo mede bokkers!

Ik dacht, ik laat mijn instructrice weer eens wat foto's van mij maken tijdens het lessen.
Gelukkig wil zij dit altijd met veel plezier! :D

Eerst wat informatie over Mata Hari!
Mata Hari is een KWPN merrie van 19 jaar.
Ik heb haar nu bijna 6 jaar. Wij lessen al 3 jaar met deze instructrice.
In die 3 jaar zijn we heel erg vooruit gegaan. Toen ik Mata Hari net had, kon ik haar niet eens normaal terug nemen. Ze nam nogal loopjes met mij. Nu is dat gelukkig niet meer zo en begint ze zelfs al te zakken met haar hoofd.
Ik rijd met een thiedemann teugel, omdat Mata Hari zich er vaak uit trekt en graag lang wil lopen met haar hoofd. Met de thiedemann teugel doet ze dit al een stuk minder. Ik heb de thiedemann een jaar volop gebruikt en ben nu aan het afbouwen met het gebruik omdat Mata Hari steeds meer en langer zakt met haar hoofd.
Twee weken geleden kwam mijn instructrice met een slofteugel aanzetten. Ik had er nog nooit mee gereden. We gingen het een keer proberen, om te kijken of ze daarna wel meer wil zakken. Mata Hari vond het niet echt een leuk grapje.
Mijn instructrice en ik zijn allebei niet echt van de slofteugel, maar het was blijkbaar een keer nodig, want nu loopt ze super goed! :D

Ik wil er nog even bij zeggen;
Ik rijd geen wedstrijden, meer voor de hobby. Ik heb ook geen tijd en geld om wedstrijden te rijden.
Cap is eigen keus, daar heb ik liever ook geen commentaar op. Ik heb tijdens les geen cap op, als we gaan springen wel. Met buitenritten heb ik wel een cap op.

Waar ik nog aan moet werken:
- er aan denken dat ik mijn hander rechtop houd!
- hakken niet optrekken.
- tenen naar binnen.

Dit zijn de drie dingen waar ik voor mijzelf aan werk.
Zie je nog iets wat ik kan verbeteren, hoor ik het graag!
Houd het wel netjes, alstjeblieft!

Op sommige foto's steek ik misschien mijn benen ook iets af. Dit deed ik eerder heel erg. Dit puntje is zo goed als verbeterd, alleen wil ze soms nog wel eens afsteken, maar dat heb ik zelf goed door.

Deze foto's zijn gemaakt op dinsdag 30 november 2011.
1. instappen.
Afbeelding

2. dit vind ik zelf een mooie foto, alleen een beetje jammer dat ik mijn hak/onderbeen optrek... :\
Afbeelding

3. Kleine volte. Ik moet mijn tenen hierbij ook naar binnen houden.
Afbeelding

4. Wijken. Met wijken steek ik mijn tenen ook heel erg naar buiten!
Afbeelding

5. Grote volte. Ik vind het hoofd van Mata Hari hier met veel stelling naar binnen lijken.
Afbeelding

6. Wijken van buiten naar binnen.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Galop linksom. Wij werken ook nog heel erg aan de galop. Ze trekt zich er dan ook liever uit. De galop is al beter dan dat het is geweest.
Afbeelding

10. Galop rechtsom. Is nog een grote 'probleem' dan de linkergalop.
Afbeelding

11. Hals strekken. Vind ze altijd heeeeerlijk!
Afbeelding

12. Onderweg naar huis lekker de vrije teugel.
Afbeelding

Bedankt voor jullie aandacht.
Ik hoop dat jullie nog goed onderbouwende tips voor mij hebben, waar ik echt iets aan heb! :)

Liefs,
Simone en Mata Hari :o

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Mata Hari @ work, voor het eerst dit jaar weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:21

leuk paardje, maar er zijn nog veel verbeterpuntjes hoor.
ik zou eens beginnen met nageven. hij kanteld ook regelmatig met zijn hoofd en met het wijken val je bijna van je paard zo ver dat je je been naar achteren legt. als je stelling vraagt van je paard ( in een volte of met wijken) dan moet je je binnen hand naar binnen doen. nog even goed oefenen, maar komt vast wel goed

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:23

Leuk paard!
Ik zou eens wat proberen met je beugels een paar gaatjes langer en je zadel wat naar achteren :)

DressageDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:24

Rijden jullie veel overgangen en tempowisselingen? Je paard wordt daar heel actief van en dan werk je aan zijn motor (achterhand). Daardoor krijg je nageeflijkheid. Als jij eenlichte verbinding hebt met de teugels, vang je de impuls (energie) van achter op in je hand.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:35

oeh, bedankt.
@ nicky_rilana; Ja klopt, ik ben nog heel erg aan het uitvinden hoever ik mijn naar achter moet liggen. het wijken gaat ook nog niet zoals het hoort! Met mijn binnen hand naar binnen doen, werk ik ook aan, ik denk er alleen niet altijd aan! maar bedankt voor de tip.

@Milan_lover; ik kan mijn beugels niet langer doen, ik heb niet zulke lange benen. dit is al te lang voor mij, maar ik trek mijn benen vaak op, daardoor lijken ze kort. Het zadel ligt idd wel een beetje ver naar voor :') normaal ligt ie niet zo ver hoor! :D

@dressageDiva; ik schakel veel en maak ook veel overgangen. van mijn instructrice moet ik dit ook veel doen, voor de nageeflijkheid, dat ze op mij blijft wachten en natuurlijk die motor. :p

bedankt voor de tips :)

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:24

het zadel ligt inderdaad erg ver naar voren. Daarnaast zou het mooier zijn als je je handen meer zou dragen. en inderdaad heel erg aan je benen gaan werken, dit geeft een heel onrustig beeld. Je zou je instructrice kunnen vragen om hier extra op te letten. Veel succes!

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:00

Leuk paard! :) Gaat prima hor, voor de eerste keer! Probeer voor je dingen als wijken oid te gaan doen eerst je paard volledig goed en ontspannen (zonder hulpteugels) te laten lopen ;) En dan pas verder gaan.

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:58

Leuk paardje,
Maar ik vindt het er niet erg goed uitzien. Je paard word volgens mij niet echt vrolijk van al die hulpteugels, ik zou veel overgangen gaan rijden, zadat hij nog iets meer op zn achterhand komt.

Succes!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:07

Dat lijkt op de foto's wel ja, maar ik kan je verzekeren dat wij er allebei nu meer plezier in hebben.
ik ben ook aan het afbouwen met de thiedemann, dus die gaat er langzaam maar zeker af. maar het is bij haar op dit moment echt nodig, helaas.
maar bedankt voor de tip.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:23

S_imonee schreef:
Dat lijkt op de foto's wel ja, maar ik kan je verzekeren dat wij er allebei nu meer plezier in hebben.
ik ben ook aan het afbouwen met de thiedemann, dus die gaat er langzaam maar zeker af. maar het is bij haar op dit moment echt nodig, helaas.
maar bedankt voor de tip.

Maar welk effect heeft die thiedemann volgens jullie dan? Want op geen enkele foto is je paard los in het lijf, laat staan nageeflijk...Dus of ze nou niet nageeft met of zonder hulpteugel, daar zie ik het verschil niet van in?

Als ik heel eerlijk ben, als ik na drie jaar les van iemand nog zo rondreed zou ik me echt zwaar opgelicht voelen. Ongeacht hoe ik begonnen was en hoe lastig het paard is.

Ik zou ten eerste even naar je zadel kijken, dat komt erg ver over de schouder wat het paard kan belemmeren in het loslaten en ontspannen.
Daarnaast moet dit paard leren loslaten. En dan bedoel ik niet ontspannen als in dat ze braaf en rustig is en het leuk vind, maar loslaten in de zin van door het lijf gaan bewegen. Ik zou je graag uitleggen hoe, maar helaas kan ik dat niet vanaf een paar foto's omdat ik niet kan zien waarom ze dat nu niet doet of niet durft. En daarom kan ik je alleen maar aanraden instructie te zoeken die je daarbij wel kan helpen...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:28

Als dit de vooruitgang is na 3 jaar, dan wil ik niet weten hoe het er eerder uitzag. :o

Zie een paard dat er geen plezier in heeft, vasthoud en tegengehouden word door een hulpteugel.

Ik raad je aan om een andere instructrice te zoeken.
Zelf meer te lezen over wat paardrijden nou eigenlijk IS, en hoe de dressuur werkt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:36

Ik zou om te beginnen je beugels 2 gaten langer doen en je zadel een stuk naar achteren. Ook moet je meer een knik in je ellebogen hebben want je hebt nu je armen gestrekt naar beneden. Je handen netjes boven de schoft houden met een knikje in je elleboog. De foto waarop je je paard hals laat strekken vind ik nog het meest fijne plaatje. Als je die tiedeman er nu eens af doet en je paard lekker lang en laag heel actief voorwaards gaat rijden dan zul je zien dat als je haar dan wat meer oppakt dat ze vanzelf nageeflijker gaat lopen.
En ik zou echt een cap op zetten, ook in de bak kun je raar terecht komen en zo ernstige schade aan je hoofd oplopen.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:25

Helaas moet ik me aansluiten bij wat hierboven al is gezegd. Ik denk dat je erg gebaat zult zijn bij een aantal zitlessen van een goede instructrice. Als je houding en zit verbetert, dan gaat je paard ook beter lopen en wordt het rijden voor jullie allebei nog leuker. Tot slot raad ik je echt aan om die hulpteugel er af te halen..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:30

Je zadel naar achteren leggen heeft geen zin, als het naar voren schuift past het niet. Een passend zadel komt bij het aansingelen automatisch op de juiste plek.

Je beugels zien er wel veel te kort uit. Doordat je je benen optrekt heb je het gevoel dat ze te lang zijn omdat je geen steun hebt in je beugels, maar als je ze langer doet leer je beter je benen lang laten en je hakken uitdrukken (anders raak je je beugels kwijt)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:49

heey simone!

grappig dat ik je hier tegenkom :P

ik moet hier tips geven dus: probeer inderdaad wat meer je hakken uit te drukken :)

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:22

Mij lijken je stijgbeugels inderdaad wat te kort. Foto 2 en 8 zien er volgens mij het beste uit.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:03

@ Lindy,
haha idd :P
wist niet dat je bokt had joh! :p
haha bedankt voor je tip :p ik werk hier hard aan haha. het wil alleen nog niet echt lukken.

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:38

Vind het ook geen prettig beeld. Vind je op sommige foto,s voorover zitten en paard loopt niet over zn rug.
Probeer te gaan zitten op je paard. Wat mij helpt is om regelmatig zonder beugels te rijden. Als je dit een half uurtje gedaan hebt in stap, draf en galop, zul je merken dat je daarna je beugels eerder te kort dan te lang vindt.

kriistaa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:54

Leuk paardje en leuke foto's , *D
Let wel op je handen want ze staan wel erg ver uit elkaar. Probeer ze bij elkaar te houden, net alsof je een schoteltje vast hebt!
Dat werkt bij mij altijd heel goed .

<3