Galop vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Galop vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 12:33

Ik zou graag jullie meningen en tips willen horen over het volgende geval.

Mijn merrie is zeer lief en heel makkelijk te rijden. Nu loop ik al een tijdje tegen 1 probleempje aan. Als ik rechtsom wil galloperen dan springt ze altijd verkeerd aan en moet ik oppassen dat ik niet tegen de bakrand aanknal omdat ze heel erg naar de rand trekt. Ik ben wel bezig om haar goed aan te laten springen maar dat gaat niet zo snel |(
daarmee is ze ook een beetje lastig. Als ik linksom gallopeer dan springt ze wel goed aan en blijft ze netjes op de hoefslag.

Ik ben allang blij dat ze wel doet wat ik vraag nl. aanspringen maar dan wel verkeerd. Wat zouden jullie doen in zo`n geval?
Graag alleen opbouwende posts, geen negatieve reacties - daar kan ik niks mee en die worden ook direct gemeld.

cleona

Re: Galop vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:44

veel gedult .. terug nemen.. en weer proberen zo dra het goed gaat laten weten dat ze het goed doet (zo probeer ik het altijd en heb ik het geleerd)

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:17

Goed voorbereiden en op een volte of hoek aangalloperen. Zorg dat je stellling naar binnnen hebt.
Succes

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:40

Cleona: Ik weet wel dat ze het kan maar ze vindt het vrij moeilijk. Ik heb ook al een tijdje geen rechtergalop gedaan, daarna ging het iets beter maar lukt het nog steeds niet. Ik zal eens kijken hoe het gaat als ik jou manier toepas.

@ angell81: Ik spring altijd in een hoek aan (bijna altijd dezelfde) Ik probeer wel om stelling naar binnen te krijgen maar dit wil niet altijd. Zelfs met stelling naar binnen wil ze ook nog wel verkeerd aanspringen, iemand hiervoor nog tips?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:43

Heeft ze rechtsom ook problemen met stelling? Of loopt ze rechtsom moeilijker / makkelijker dan linksom? wat doet ze rechtsom aan de longeerkoord? Galoppeert ze dan wel?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:44

Deed ze dit altijd al? Of is het iets van de laatste tijd?

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:49

@Ympi: Aan de longeerlijn weet ik niet wat ze doet, mag ik alleen doen waar de eigenaresse bij is (en die is er bijna nooit) Opzich in draf en stap kan ik rechtsom wel stelling vragen en doet ze dat ook wel, rechts is haar "moeilijke" kant.

@ Storm: Voor zover ik weet is rechts altijd al moeilijk geweest. Toen ik bijna 2 jaar geleden begon was dit ook al zo. Bij de eigenaresse doet ze dit trouwens ook, dus niet alleen bij mij.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:59

Aha was niet helemaal duidelijk omdat je schreef dat je 'al een tijdje tegen een probleem aanliep'.

Het is niet zo dat het een galopprobleem is, maar je paard is hoogstwaarschijnlijk scheef. Dit moet je op andere manieren oplossen voordat je aan de galop gaat werken. Je moet je paard gaan rechtrichten en daarin sterk maken op 2 handen.
Heb je les? Vraag eens of je rijinstructrice wil kijken als je in een rechte lijn naar haar toe rijd. Je paard zal zijn achterhoeven niet in de sporen van zijn voorhoeven zetten, maar iets daarnaast, bij jouw paard zal haar linker achterbeen iets naast de massa komen.
Dat moet je op gaan lossen door wat schoudervoor te gaan rijden aan holle kant, bij jouw paard is dat dus de linkerhand. De kant waarin ze het makkelijkste buigt. Zorg dat ze niet te ver kan buigen naar links, maar houd haar hoofdje recht, je kunt zelfs af en toe wat contrastelling nemen en hiermee gaan 'spelen'.
Het is een lange weg om je paard recht te krijgen en zeker niet binnen een maand opgelost. Let er ook op dat je rijinstructrice hierin goed is opgeleid en niet 'zomaar' iets doet. Er zijn meer manieren en oefeningen om je paard recht te richten, waaronder dus wat schoudervoor te rijden. Zoek hierbij dus iemand die er echt verstand van heeft.
Als jij je paard weer goed op 2 teugels hebt en ze mooi recht is, zal het galopperen vanzelf goed komen.
Succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:03

Ik heb een paard dat over het algemeen moeite heeft met de galop, ofja, had want het paard in kwestie mag wegens medische redenen niet meer bereden worden. Op rechte stukken gaat 't altijd prima, of ook dát ging eerst niet goed, zelfs bij haar vorige eigenaresse (ik weet niet daarvoor) maar zodra het in een bak oid is het echt een ramp. Vooral met andere paarden want ze galoppeert een stuk harder dan de rest. Maar met héél héél veel oefenen ging het uiteindelijk redelijk kon ik haar in galop krijgen en houden en ook in een bak. Gewoon echt veel oefenen.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:18

@Storm: Nee helaas heb ik geen les, heb geen groot budget dus wordt lastig om iemand te vinden die echt goed is. Ik heb met haar wel les gehad maar diegene vindt ik maar helemaal niks!! Ik rijd altijd alleen met haar in de bak, m`n ouders komen wel kijken maar die snappen er niet zo veel van dus wordt het lastig.

@ Maartje1990: Bedankt voor je reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:19

Om je paard heen kijken naar buiten zodat het gewicht vrijkomt en hij beter goed aanspringt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:23

Dan moet je zelf eens heel goed gaan lezen hoe je haar het beste kunt rechtrichten. Als je de zoekfunctie gebruikt hier op Bokt, kom je heel veel tegen.
Het zal moeilijker zijn zonder les, maar je kunt wel een heel eind komen hoor.
Belangrijk is dat je haar recht gaat richten en niet naar rechts gaat dwingen, dan krijgt je paard alleen maar een S bocht. het probleem zit dus niet in de hals, maar in het hele lijf. Als je dat onthoud en aan de slag gaat met goede oefeningen (nogmaals, even zoeken je je vind 10tallen tips op Bokt) dan kom je al een heel eind.
Blijf zelf ook vooral recht in je zadel zitten en ga niet scheefhangen. Dat lost het probleem niet op.
Succes :)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:23

@_pretty: Hoe bedoel je? Dan breng je een paard toch uit balans? Ik zou zeggen: Verklaar je nader.