Paard hangt in galop aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonder007

Paard hangt in galop aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 17:07

Hallo,

Ik rij een paard en dit paard hangt (vooral) in galop heel hard in de teugels waardoor je amper nog rechtop kan zitten.

Iemand tips?

ineminne96

Re: Paard hangt in galop aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:24

zeker niét zelf te veel druk geven. Laat het dan wat losser, dat hij zelf zijn hoofd moet dragen.

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:29

Zelf geen druk geven, liever dan de teugels helemaal los!
Als jij niet hangt, kan je paard ook niet hangen.
Waarschijnlijk neem je zelf in de galop dus meer druk aan. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:54

Schakelen in het galoptempo en spiralen rijden en alles waar je ze sterker mee in het achterbeen krijgt. Ik ben er met een bepaald dier ook echt heel lang mee bezig geweest, was een gevalletje kracht/balans tekort komen (en dan zit je dus met je handen aan het gespje als je hem losser wilde laten he :P ). In het begin krijg je NOG meer in je handen en wil hij zich nog langer maken, maar 'ineens' voel je dan dat je paard zichzelf meer gaat dragen. Het kost tijd.

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:02

Herkenbaar probleem, inderdaad de teugels losser en tussendoor oppakken, als ie dan weer hangt weer loslaten en zlef laten dragen.
Dan weer de teugels even oppakken en ga zo maar door.
Kost idd heel veel tijd maar het komt goed, succes!!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:26

Zelf loslaten en goed je been eraan houden. Veel schakeltjes rijden, iets naar voren en weer een par pasjes meer laten verzamelen. Niet te lang, steeds maar een klein stukje en vooral niet terug gaan trekken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:39

Meer in stap en draf gaan oefenen aan de basis zodat hij ook in galop op de achterhand komt.
Dus gaan werken aan schouderbinnen en traver

_Vienna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:17

Hoi,
Mijn paard heeft/had ook last van dat probleem, of eigenlijk had ik er last van.. Mijn paard liep wel heel mooi lang en laag, maar als ze dan een beetje moe werd, ging ze echt hangen en werd ik bijna uit mn zadel getrokken. En in de galop was ze nog veels te lang, ze maakte echt hele grote sprongen en ook dan hing ze heerlijk in mn handen.. Maar ik ben nu een aantal weken hard aan het trainen en de eerste weken gewoon alleen gestapt en gedraafd (en los laten galopperen), en toen goed actief gemaakt aan het been, goed die achterhand getraind. Dan moet ze al wat omhoog komen en meer op haar eigen benen lopen waardoor ze minder gaat hangen. Ik begin mn training ook altijd met gewoon stukjes actieve draf, en dan veel tempowisselingen, lekker actief aan het been maken en lekker ontspannen en zelf laten lopen. En ik merk echt dat ze al veel minder gaat hangen! Ook in de galop waar ik pas weer mee ben begonnen hangt ze al minder, al springt ze nog wel veel te groot, dat is ook gewoon een kwestie van trainen trainen en trainen. Maar je moet dus gewoon veel tempowisselingen doen, actief achterbeen trainen en dan komt het vanzelf goed. Ook al denk je soms dat ze juist nog meer gaat hangen, als je eenmaal over dat punt heen bent, gaat het steeds beter.

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:49

inderdaad veel overgangen rijden, vlug aan het been maken en gaat hij hangen laat maar even ineens los.
door de schrik komt het hoofd weer omhoog, weer oppakken en doorgaan.
veel oefenene dus

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:52

Mmh, ze zoekt voor de gang die voor haar het moeilijkst is, doordat ze weinig balans heeft of een te zwakke achterhand, haar steun op jouw teugels... Probeer haar, nadat je geoefend hebt op de hierboven gegeven oefeningen om haar achterhand sterker te krijgen (en wat zijgangen kunnen ook geweldig goed helpen!) gewoon te lossen en te belonen als ze haar hoofd opricht!
Ze moet gewoon van bij de basis op haar eigen benen leren galopperen :)
Het lukt je wel!

Marijke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:57

heel veel schakelen in de gallop handen mooi op de plaats houden
ik ben het niet eens dat je de teugels helemaal los moet laten je handen mooi op de plaats houden en rijden met je been er tegen aan

Coolio2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:03

Ik heb hier ook last van. Dus ik volg dit even. Met de les zijn we ook heel erg bezig met schakelen van tempo. Ik moet zeggen dat dit wel helpt. Mijn paardje hangt ook welles om extra teugel te krijgen :P heeft ie geleerd van de tijd dat ik helemaal niet kon rijden ha ha maar dat is ie al aardig aan het afleren.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:02

Dit doet mijn merrie momenteel ook. Ik probeer haar eerst maar eens in de stap wat meer voor elkaar te krijgen, meer nageeflijk maar vanuit de schoft, niet te laag in te stellen, liever wat hoger maar wel met behoud van ruimte in haar passen en beweging. Vervolgens in de draf hetzelfde proberen te bereiken. Ze loopt gewoon ontzettend op de voorhand. Wat betreft galop, dat ga ik of eventjes nog niet doen, of ik galoppeer slechts aan, en neem haar weer terug in de draf, om weer opnieuw aan te galopperen. De overgangen naar de galop zal ze van achteren uit moeten doen. Dan doet die achterhand tenminste toch nog iets. MAar niet lang in galop blijven, want dan komt ze weer op de voorhand. Ik denk dat het een kwestie van tijd is.

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:04

Meer voorwaarts rijden en ook schakelen. Je paard moet zichzelf meer gaan dragen. Succes!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:56

Hééél veel overgangen en schijnovergangen rijden, dan komt die achterhand eronder.
Heeft bij mijn paardje ook heel erg geholpen, ze gaan dan veel minder in je hand hangen.
En terugtrekken aan de teugels werkt alleen maar averechts.