Wat te doen aan een zwakke knie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Wat te doen aan een zwakke knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:41

War ik dus tegen aan loop is dat het rechter achterbeen niet goed onder de massa wordt geplaatst.
Het been treed wel ver genoeg over. Passen zijn over het algemeen ruim.
Ze is niet onregelmatig maar struikelt toch wel regelmatig doordat ze dat been niet goed meeneemt.

Mijn instructrice vermoed dat het dus komt doordat de knie niet sterk genoeg is. We zijn nu ook vooral met het rechtrichten en het been onder de massa proberen te krijgen. Dit lukt heel goed door op de volte rechtsom stelling naar buiten te vragen.

Maar ik vraag me af of er nog meer oefeningen zijn om het been meer onder te laten treden en waardoor het been ook sterker wordt. Mogen zowel oefeningen aan de hand als onder het zadel zijn.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:08

Wat in jullie geval wellicht aan de hand is, is dat het paard het moeilijk vind om het gewicht op de achterhand te dragen. Ik heb het dan over horizontale scheefheid. Een paard draagt van nature meer gewicht op de voorhand dan op de achterhand. Dit is in principe niet erg zolang het alleen zijn eigen gewicht moet dragen. Als wij met paarden aan het werk gaan is het echter van belang dat de achterhand gaat dragen. Het been ver naar voren plaatsen wil dan dus inderdaad niet zeggen dat het ook echt draagt. Het struikelen is een van de tekenen dat hiervan sprake is maar ook weinig schouder vrijheid is een teken wat hierop kan duiden.
Naast deze horizontale balans zijn er nog enkele dingen om op te letten. Welke kant buigd het paard bijv. is hij links of rechts gebogen? Ook hierin zul je merken dat de ene kant anders is dan de ander en daardoor anders beweegt.

Er zijn verschillende oefeningen m.b.t. rechtrichten en welke gericht zijn op het gewicht meer en deel laten dragen op de achterhand.
- contra stelling op volte en lange lijnen
- vierkante voltes met eventueel contra stelling
- slange lijnen (kleine zigzag lijnen maken om de rug los te krijgen)
- overgangen en tempo wisselingen
- 8tjes rijden (hierbij zorgen dat de lengte buiging echt correct is)
- schoudenbinnenwaarts
- travers

Kijk eens op:
http://www.paardenbegrijpen.nl
http://www.paardenrecht.org
http://www.hoefkatrol.com

Misschien is het een idee om eens les te nemen bij iemand die hierin meer ervaring heeft (mocht je eigen instructrice dat niet hebben) of misschien past handwerk wel goed bij jullie om via die weg de achterbenen te trainen?

Succes!

belle_boef

Re: Wat te doen aan een zwakke knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 00:02

@ Fairytail bedankt voor jou info

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:05

heb je al eens een arts naar dat been laten kijken?
Mijn vorige merrie had ook zo haar redenen om haar achterhand er niet onder te zetten n.l.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 00:22

@ quartel. Ik probeer de eigenaar zo ver te krijgen dat er een osteopaat komt. maar dat kost nogal wat overtuigings kracht. Ben nou al zover dat hij er voor een ander paard 1 wil, naar omdat roos niet kreupel loopt kost dat erg veel tijd en moeite. Gelukkig zeurt mijn instructrice ook wat mee. Daar neemt hij sneller wat van aan

lillyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:07

Ik zou allesinds eens een dierenarts erbij halen.
Ataxie kan ook een oorzaak zijn van vb struikelen, aanspringen in de verkeerde galop, wisselen in galop,... Dit komt vooral omdat het paard dat been niet goed kan plaatsen in de ruimte. Ataxie is een neurologische aandoening.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 18:37

Ze heeft geen ataxie. Het struikelen is ook niet heel dramatisch. Ze kan gewoon in de goede galop aanspringen en wisselt niet.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:46

Balkjes lopen werkt erg goed om slappe kniebanden sterker te krijgen. Een ostheopaat kan er niets aan het probleem op zich doen. Wat wel een aanrader is, is "binnendoor laten zetten" door je hoefsmid. Dit voorkomt op slot schieten van de knie in kwestie. Mocht het na langere tijd gericht trainen nog steeds opspelen, dan kun je in overleg met je dierenarts overwegen om de banden te laten inspuiten, hierdoor worden ze sterker. Natuurlijk verdient het de voorkeur, om dit eerst met trainen voor elkaar zien te krijgen.
Succes met je paard.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:32

De hoefsmid komt binnenkort, dit had mijn instructrice ook aangeraden

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:21

Ik zou er een goede dierenarts naar laten kijken, er zijn heel veel paarden die last hebben ze hun knieen en je kunt het laten inspuiten (gewricht of banden). Over het algemeen werkt dit super!