Alleen in de bak niet meer ontspannen.. Hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alleen in de bak niet meer ontspannen.. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:23

Ik rijd nu alweer zo'n jaartje een manegepaard, waar ik ook wedstrijdjes mee start. Hij loopt met andere paarden in de buurt heerlijk ontspannen, maar op het moment dat hij alleen in de bak is, of het nou met inrijden is of in de proef zelf, gaat het koppie omhoog en drukt ie z'n rug weg en is alle ontspanning dus weg.. Hoe kan ik hem nou helpen dat hij ook als hij alleen is kan ontspannen?

jentel

Re: Alleen in de bak niet meer ontspannen.. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:29

vervelende situatie!
Maar dit paard is natuurlijk zo gewend met anderen in de bak te werken dat hij een soort van verlatingsangst heeft.
Misschien een idee om het af te bouwen.. dus eerst met meerdere paarden in de bak en dan steeds 1 minder.
Natuurljk niet op 1 dag maar langzaam opbouwen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:17

Veel oefenen met het alleen rijden. Het paard voelt zich dus nog niet helemaal op zijn gemak met alleen jou erbij. Dat kun je alleen verbeteren door veel oefening, zodat het vertrouwen kan groeien. En misschien speelt jou eigen spanning ook wel een beetje mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:46

Thanks! Ik zat ook al te denken om af en toe een privélesje met hem te nemen.. maarja of 1 keer in de zoveel tijd nou echt zin heeft....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:59

Het zou goed kunnen dat je daarbij gaat zien dat je paard prima kan ontspannen zonder andere paarden, en dat dat weer gaat maken dat je met het inrijden en de proefjes beter uit de voeten kunt. Een priveles gaat je laten zien of het bij jou, of bij het paard zit :j