Voor ons eerste topic kun je -->hier<-- klikken
Zal nog even snel wat over ons vertellen.
Ik rij Lucifer nu vanaf oktober +- 3x pw en heb nu sinds n week of 5 wekelijks les.
Ik merk zeker wel verschil met hoe het eerst ging en met hoe het nu gaat. Vooral de 'simpele' dingen als gewoon simpel naar de overkant oversteken, controle over tempo, halthouden e.d. gaan stukken beter.
Daar zijn we de eerst paar lessen mee bezig geweest en heb ik zelf ook flink aan geoefend.
Op het moment zijn we al wat meer bezig dat ie toch wat sneller gaat zakken. T laatste kwartier rijden gaat de laatste tijd wel al fijn, maar we willen dat het steeds n stukje vlugger gaat. Dit doen we door veel overgangen om m scherp te maken, erop letten dat ik m dan van voor weer niet belemmer en ook blijven we bezig met veel wenden om m soepeler te krijgen.
Als ik de foto's zelf zo terug kijk, krijg ik niet echt t idee dat ik vooruit ben gegaan. Hoewel we voor mn gevoel toch wel al n stukje verder zijn. Maar, zoals ik al zei, we zijn vooral nog met de simpele dingetjes bezig geweest en gaan nu zo langzamerhand aan het 'plaatje' werken.
Toch wilde ik jullie deze foto's ff laten zien, want wellicht zien jullie nog iets waar ik wat aan heb.
Luci is inmiddels 18, heeft in het verleden n blessure gehad waar hij wonder boven wonder weer bovenop is gekomen. Hij mag inprincipe alles weer, maar met mate. Hij is ook niet meer de soepelste en t kost m allemaal wat meer tijd als n puber zeg maar.
Maar t is echt n schat van n paard en stukje bij beetje komen we er samen wel

Nou, daar gaan we.
Weer rustig aan beginnen met stap. Volte hier, volte daar, afwenden naar de overkant.
Resulteerd erin dat luci al wat vlugger wil zakken (foto 1). Nog geen concequent beeld. (foto 2)

Hier zijn we weer n paar meter verder en steekt ie zn neus weer naar voren. Ik zie wel het verschil in mijn houding, die is hier beter.
Tijdens het stappen wisselt het beeld dus nogal tussen foto 1 en foto 2. Ik heb hier wel al iets meer controle over als n paar weken geleden

Galopje pak ik ook al vrij snel mee, puur omdat ie daar wat losser door word. Ben er nog niet mee bezig om m hier aan het werk te zetten. Eerst maar s op mn kont blijven zitten

In draf wil t nog steeds niet helemaal lukken. Loopt in stap daar waar ik t wil, als ik dan de overgang maak raak ik m weer kwijt. Daarom zijn we in de les veel bezig met de overgangen oefenen. Soms gaat dat al wat beter, soms wil t ff niet, maar er zit wel n stijgende lijn in.

Andere kant idem dito, hoewel ie linksom wel wat makkelijk is. Rechtsoms wil ie nog wat moeilijk buigen en aannemen...en laat rechtsom nu ook net mijn moeilijke kant zijn...

Omdat ik t gevoel had dat ik er veel teveel aan moest zitten en luci veel minder fijn reageerde op mn been heb ik er ff n zweepje bij gepakt. Had ik wel al een eerder gedaan... t kort zweepje, daar werd ie dan net ff wat alerter van.
Nu had ik n lange dressuurzweep en die had dan ook n dusdanig effect dat ik ff mn handen eraan vol had om m bij me te houden.
Moest er zelf ook goed aan blijven denken om zelf niet te gespannen te blijven zitten, zodra ik daar aan werd herinnerd en ik ontspande, ontspande luci ook.
Wilde ik m dan weer aan het werk zetten, wilde meneer er weer onderuit komen door vlugger te gaan.
Dat zag er dan ongeveer zo uit

een paar meter verder was er al een heel stuk spanning weg

en nog n stukje verder had ik er al weer wat meer controle over. Hij stapt hier wel erg kort als ik dat goed zie. Meer benen eraanhouden?

Vanaf dit punt ging het in stap vrij concequent, draf bleef toch nog zoeken.
Luci wil wel, maar ik kan t nog niet helemaal handelen.
. Ik geef m teveel ruimte aan de voorkant

Hier zit ik er echt tegenaan de hikken. Voor mn gevoel ben ik nog maar 1 stapje verwijderd van n beter beeld. Op dit punt hang ik ook echt al jaren vast, met bijna alle paarden. Hoop echt dat, nu ik wekelijks n uur priveles heb, ik hier eindelijk in vooruit ga komen.

Nou, ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ook ten opzichte van ons vorige topic.
Heb natuurlijk graag nuttige tips, maar wees n beetje vriendelijk