Aristo Filos @ Dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoukwendy

Aristo Filos @ Dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 14:04

hee bokkers,

ik vond het wel leuk om foto's van m'n knappe paardje neer te zetten.
het rijden gaat echt onwijs goed! op de foto's had ik les.
we rijden elke dag en het gaat steeds een stukje beter, natuurlijk is er af en toe een dagje dat het minder gaat maar dat is de dag erna alweer vergeten. ik heb elke vrijdag les en dat gaat echt heel goed.

even wat info
Naam: Aristo filos (eigenlijk Asterix maar dat vind ik stom)
leeftijd: 6 jaar
Vader: Gribaldi

mijn verbeterpuntjes:
- hakken meer uitdrukken
- schouders naar achter (met gewoon lopen heb ik ze ook altijd zo ;( )
- rechterop zitten
- soms m'n handen rechtop
- naar voren kijken
- en ik kan hem echt niet uitzitten in draf, iemand tips?

Arie's verbeterpuntjes:
- hoofd recht houden

maar commentaar is altijd welkom ;)

nou genoeg gekletst hier de foto's, kwaliteit is achteruit gegaan bij het verkleinen :( :
oowja, foto's staan niet op volgorde

1. even kennis maken :P
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

dat was het alweer, bedankt voor het kijken :wave:

SuusBN

Re: Aristo Filos @ Dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:17

Ik zal de eerste zijn...
Let op je handen, als je je ellebogen mooi aansluit hou je vanzelf je handen meer rechtop!

Verder wel een mooi paard zeg!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:11

Prachtig beestje !
Mij valt het op dat je wat trotser mag zitten !
En ligt het aan mij, of kantelt je paardje zijn hoofd regelmatig ?

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:25

Vindt het er erg leuk uitzien samen! Leuk paardje ook :D
Het is misschien een top om je bovenarmen beter aangesloten te houden en een betere knik in je ellebogen te houden, zo verbeter je je handen ook makkelijker :) Verder heb je je verbeterpuntjes zelf al gezegt :p En voor het doorzitten is het misschien makkelijk om zonder zadel te rijden? en als dat niet kan zonder beugels misschien? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:26

Ziet er heel netjes uit, paardje loopt lekker.
Je zit alleen nogal in elkaar gedoken, dat maakt denk ik de draf ook moeilijker uit te zitten.
Je mag dan denk ik nog wat meer op je kont gaan zitten en je lichaam meer oprichten.

Daarnaast las ik dat je elke dag rijdt? Ik weet dat het eigen keuze is, maar als ik jou was zou ik het rijden toch wat afwisselen met bijvoorbeeld longeren. En een dagje vrij om je paard alles te laten verwerken is misschien ook geen slecht idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:17

Het feit dat je niet kunt doorzitten kun je iig beperken door chaps of laarzen te gebruiken, dan heb je veel meer steun. Dat zou je sowieso beter kunnen gebruiken want je bent nu aardig uit balans, je valt voorover. Probeer echt goed op je kont te gaan zitten en rechtop te zitten. Denk je borst vooruit.
Verder lijkt het ook alsof je hem niet op durft te pakken, je blijft heel licht in je hand en gebruikt je zit niet goed.
Als je goed terug gaat zitten, je hand er iets meer aan houdt en iets meer doorkomt met been kun je hem veel beter sluiten. Het ziet er allemaal wat voorzichtig uit.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 15:15

roucha1 schreef:
Het is misschien een top om je bovenarmen beter aangesloten te houden en een betere knik in je ellebogen te houden, zo verbeter je je handen ook makkelijker :) Verder heb je je verbeterpuntjes zelf al gezegt :p En voor het doorzitten is het misschien makkelijk om zonder zadel te rijden? en als dat niet kan zonder beugels misschien? :)

hij kantelt inderdaad z'n hoofd, staat er ook bij, dat ie z'n hoofd recht moet houden :P
maar hier wordt hard aan gewerkt.
en ik moet ook rechterop zetten, ik heb een hele kromme bolle rug ;(

roucha1 schreef:

haha als ik zonder zadel ga rijden heb ik vliegles :P dat heb ik denk ik ook als ik zonder beugels rijd.
van m'n instructrice moet ik m'n armen ongeveer zo houden, maar ze mogen inderdaad wel iets meer in een knik

Tamartjj schreef:
Ziet er heel netjes uit, paardje loopt lekker.
Je zit alleen nogal in elkaar gedoken, dat maakt denk ik de draf ook moeilijker uit te zitten.
Je mag dan denk ik nog wat meer op je kont gaan zitten en je lichaam meer oprichten.

Daarnaast las ik dat je elke dag rijdt? Ik weet dat het eigen keuze is, maar als ik jou was zou ik het rijden toch wat afwisselen met bijvoorbeeld longeren. En een dagje vrij om je paard alles te laten verwerken is misschien ook geen slecht idee.

hij krijgt een keer in de week vrij, meestal donderdag dan ben ik laat uit school, ik was het er vergeten bij te zetten. en natuurlijk longeer ik ook af en toe wel eens alleen heb ik hier geen vaste dag voor ;)

Joolien schreef:
Het feit dat je niet kunt doorzitten kun je iig beperken door chaps of laarzen te gebruiken, dan heb je veel meer steun. Dat zou je sowieso beter kunnen gebruiken want je bent nu aardig uit balans, je valt voorover. Probeer echt goed op je kont te gaan zitten en rechtop te zitten. Denk je borst vooruit.
Verder lijkt het ook alsof je hem niet op durft te pakken, je blijft heel licht in je hand en gebruikt je zit niet goed.
Als je goed terug gaat zitten, je hand er iets meer aan houdt en iets meer doorkomt met been kun je hem veel beter sluiten. Het ziet er allemaal wat voorzichtig uit.

ik moet inderdaar rechtop zitten, dat wordt met les vooral regelmatig gezegt, maar omdat ik een hele bolle kromme rug heb kan ik er niet veel aan doen, als ik 5 minuten m'n schouders recht heb krijg in ongelovelijke pijn in m'n rug en in m'n schouders. verder wil ik rustig aan doen daarom loopt ie nog wat lager en hij is nog super lang dus kan hij niet korter lopen.
met laarzen kan ik al helemaal niet rijden, dan zit ik juist heel onstevig en ga ik heel erg achterin m'n zadel zitten.
Laatst bijgewerkt door Coby op 26-11-11 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:28

als je een bolle rug hebt netzoals ik xD dan moet je daar aan werken :)
ik ben nu ook bij de fysio bezig om me rug weer recht te krijgen, je kan er dus wel iets aan doen maar het kost wel tijd en meestal een paar jaar :)

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:41

Wat me gelijk opviel was jou houding, daarnaast staan der ook een aantal verbeterpunten in jou eerste post. Goed om daar mee aan de slag te gaan. Misschien een idee om voor jezelf per les 2 a 3 punten aan de orde te stellen: bijvoorbeeld 1 aan je eigen houding en 1 voor 't paard (overgangen), hierin kun je dan schakelen en aflossen op waar jij je op wilt richten. Je kan het ook breder trekken, je gehele houding of je bovenlijf; voorbeeldje: je paard eerst lekker losstappen met lange teugen en bij jezelf nagaan: hoe zit ik er op, wat doen mijn handen, wat doen mijn hakken, wat doen mijn schouders en hoe horen ze. Heb je ook spiegels in de bak? Succes =)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 08:27

Emie99 schreef:
als je een bolle rug hebt netzoals ik xD dan moet je daar aan werken :)
ik ben nu ook bij de fysio bezig om me rug weer recht te krijgen, je kan er dus wel iets aan doen maar het kost wel tijd en meestal een paar jaar :)

Ik loop bij een podoloog voor zooltjes alleen werkt het nog niet helemaal, ook heb ik zo'n band om m'n schouders recht te houden, alleen doet dat ongelovelijk zeer aan m'n rug dus als ik die de heledag op school heb omgehad doe ik hem bij de paarden af :P
Ik weet het moet ik niet doen!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 08:30

Mirr89 schreef:
Wat me gelijk opviel was jou houding, daarnaast staan der ook een aantal verbeterpunten in jou eerste post. Goed om daar mee aan de slag te gaan. Misschien een idee om voor jezelf per les 2 a 3 punten aan de orde te stellen: bijvoorbeeld 1 aan je eigen houding en 1 voor 't paard (overgangen), hierin kun je dan schakelen en aflossen op waar jij je op wilt richten. Je kan het ook breder trekken, je gehele houding of je bovenlijf; voorbeeldje: je paard eerst lekker losstappen met lange teugen en bij jezelf nagaan: hoe zit ik er op, wat doen mijn handen, wat doen mijn hakken, wat doen mijn schouders en hoe horen ze. Heb je ook spiegels in de bak? Succes =)

Bedankt voor je tip!
Helaas hebben we geen spiegels in de bak, daarom zijn foto's en filmpjes heel handig :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:33

Wat misschien ook werkt voor het doorzitten (zo leer ik het nu een lesklantje aan).
Vanuit stap blijven zitten, draven en zodra je merkt dat je het 'verliest' weer gaan stappen.
Verder niet proberen een ritme te pakken of het zitten 'te sturen', klinkt een beetje vaag maar laat je gewoon meenemen door je paard.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 13:43

Pion schreef:
Wat misschien ook werkt voor het doorzitten (zo leer ik het nu een lesklantje aan).
Vanuit stap blijven zitten, draven en zodra je merkt dat je het 'verliest' weer gaan stappen.
Verder niet proberen een ritme te pakken of het zitten 'te sturen', klinkt een beetje vaag maar laat je gewoon meenemen door je paard.

ik snap wat je bedoeld. het probleem is dat ik dan met 1 pas weer terug in stap zit, dus ik denk dat het niet gaat werken :(

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:40

Allereerst wat een ontzettend leuk paard!
Vooral je gebogen schouders en niet rechte rug valt mij erg op. Je geeft zelf ook al aan dat dit een ontwikkelpunt is, dus dat hoef ik niet te zeggen ;-) Omdat je aangeeft het ook met lopen te hebben, heb je wel eens gedacht aan mensendieck? Hier gaan ze slag met jouw houding.
Onthoud daarnaast maar het volgende; je hebt een erg mooi paard, waar je ape-trots op mag/moet zijn. Ga ook zo op je paard zitten!! Schouders naar achter, borst voorruit want iedereen mag het zien! Dan moet het goed komen.