maar mensen hebben het vaak over verzamelen enzo, maar ik heb nergens duidelijk gezien hoe je het uitvoert
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Linndatbenik schreef:Ik heb zelf weleens geprobeert, in de teugels knijpe als in een spons, dat heb ik geprobeert op advies van iemand en eja het werkte goed.
midgie schreef:Idd ga eens lezen over wat verzameling is en hoe dat technisch goed gaat.
Verzameling is niet langzamer rijden zoals je heel veel ruiters wel ziet doen.
Je zal eerst moeten gaan werken aan het rechtrichten dat is niet het recht rijden maar de oefeningen om uiteindelijk recht kunnen rijden, wat een proces kan zijn van jaren trainen.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat meer over verzameling en hoe je er uiteindelijk naar toe kan werken, verzameling moet je ook vanuit je zit gaan doen en zeker geen druk in de paardenmond geven wat je helaas ook erg vaak ziet doordat het paard zijn mond open doet of een vreselijke glimlach heeft omdat er te veel aan het bit gesjord word, een paard moet terug komen op zit en op jou zit zijn bekken gaan kantelen met een heel licht contact in je hand om stelling te kunnen onderhouden, dat is het enigste wat je van het hoofd wil .
Dus als jou paard goed reageert op je zit en het kantelen van jou bekken dan kun je aan verzameling gaan denken, ben je al bezig met schouderbinnen en travers , want dat zijn de basis oefeningen om je paard zover te gaan krijgen,
Panimra schreef:okee bedankt allemaal, ik rijd zelf wel gewoon aan de teugel en alles dus het is niet de bedoeling om het als kunstje te leren ofzoo
Sheran schreef:Ik heb nog maar op 1 paard verzameld gereden, die kon het al. Met de rest van de paarden ben ik er alleen nog maar op aan het trainen, het duurt echt lang. En ten onrechte wordt soms een langzaam lopend paard als 'verzameld' gezien, maar verzameling houdt ook een ondertredende, actieve achterhand in en een sterke bergopwaartse neiging.
Sheran schreef:Panimra schreef:okee bedankt allemaal, ik rijd zelf wel gewoon aan de teugel en alles dus het is niet de bedoeling om het als kunstje te leren ofzoo
Het is helemaal niet slecht om alvast naar de verzameling toe te werken, daar moet je eigenlijk altijd mee bezig zijn. Maar dat is een lang proces. Op welk niveau en waar rijd je nu, TS?
ik ben nog maar net wedstrijden gestard dus ik rijd nog maar b+2
ik rijd nu gewoon thuis en vanaf volgende week hoop ik op lessen, ben nu net met de over gang dat ik helemaal gestopt ben bij de manege en gewoon verder wil komen.. setteke schreef:Sheran schreef:Ik heb nog maar op 1 paard verzameld gereden, die kon het al. Met de rest van de paarden ben ik er alleen nog maar op aan het trainen, het duurt echt lang. En ten onrechte wordt soms een langzaam lopend paard als 'verzameld' gezien, maar verzameling houdt ook een ondertredende, actieve achterhand in en een sterke bergopwaartse neiging.
Top omschreven. Ik wil hierbij toevoegen, een voorwaartse drang/gang is ook noodzakelijk, dus geen passage-achtige gang.
midgie schreef:De manier om de achterhand actiever te maken is door de achterhand sterk te maken door middel van de basis oefeningen en vooral ook je eigen zit en hand, je kan been geven maar als je voor tegen houd dan krijg je geen actiever paard maar een paard wat gaat duwen met zijn achterbeen en zo krijg je nooit een juiste verzameling, helaas zie je dit ook heel vaak , schoppen maar en hou hem tegen dat is geen verzameling maar je paard enorm storen en tegengesteld trainen waardoor uiteindelijk flinke blessures kunnen ontstaan.
Overgangen zijn goed maar doe het da wel op de juiste manier met je zit en been op het juiste moment en om het juiste doel te bereiken dus het voorwaartse achterbeen waardoor je een actiever paard kan gaan krijgen, want ook een verzameld paard moet actief zijn dus voorwaarts in zijn beweging, maar dat is zoals eerder gezegd een training van jaren en vooral je eigen zit en gevoel ontwikkelen,