Hoe krijg ik deze pony weer in conditie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Hoe krijg ik deze pony weer in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:39

Beste bokkers, ik heb een vraag.

Ik rijd sinds enkele maanden een d-pony. Deze pony is nu tien jaar en heeft tot zijn acht jaar jumpings gereden.
Hierin was hij steeds bij de eerste twee. Toen de ruiter besloot met hem te stoppen heeft hij twee jaar stilgestaan tot ik ermee begonnen ben nu bijna zeven maanden geleden.

Nu is het zo dat de pony sinds september niet meer intensief gereden word. (Ik ben in maart begonnen met twee keer per week om hem los te krijgen omdat hij zolang stilgestaan had, dat heb ik tot augustus opgebouwd waardoor we vijf dagen een veertig minuten intensief konden rijden. Ik merkte hier zelf ook inmens veel vooruitgang in ons rijden, omdat hij heel erg de neiging heeft om als een kameel met zijn hoofd in de lucht te lopen en daarbij zijn rug ontzettend wegdrukt, dit deed hij in augustus vrijwel niet meer)
Wegens omstandigheden ben ik hem vanaf september minder gaan rijden. (Ik heb er pakweg nog maar vijf keer opgezeten.)
Wel wordt hij op de stal af en toe gebruikt door de stalknecht om een parcourtje met hem te racen. Dit houdt in dat de pony vaak tien dagen stilstaat (wel 24/24 op de weide) en dan ineens een drie kwartier intensief moet springen. (pakweg veertig sprongen, tot bijna 1m hoogte, zonder inrijden, totaal in het zweet, volledig pompend, niet uitstappend, nat met deken weer op de weide)
Dit gebeurt dan een keer in de week (soms twee) waarna hij daarna weer dagen aan een stuk niets doet, totdat de stalknecht zin heeft om weer te crossen.

De pony is een ontzettend dik. Hij heeft letterlijk door de dierenarts gezegd : obesitas.
Al sinds ik de pony ken zeg ik tegen de eigenares dat ze moet minderen met voederen omdat het ongezond is. Hierna heeft ze nooit geluisterd omdat ze het zielig vond voor hem dat hij niets te eten had. ( we spreken hier over een kilo brok, twee appels, een kilo wortel, en een half pak voordroog per dag en 24/24 groene weide)
Sinds begin augustus staat hij op een stal waardoor ik hem intensiever kon rijden , en het eten werd daar door de stalknecht gegeven waardoor de pony eindelijk wat kon afvallen. Toen ik met hem stopte was hij eindelijk een beetje op punt (dus eindelijk alle negatieve dingen verdwenen) en zouden we alleen positief kunnen verder groeien.

Ondertussen is de pony nog dikker dan hij was toen ik met hem begon. Hij ziet er dik en stijf uit. Je ziet als hij loopt dat hij totaal geen soepelheid heeft (en dat voel je ook als je hem rijd, hij valt constant naar binnen en is ontzettend scheef)
Ik wil graag weer met hem rijden, ik kan het niet aanzien dat hij daar staat te verpieteren en vet worden op de wei, en uit de wei geplukt wordt, volledig wordt leegereden en nadien gewoon weer de wei wordt opgegooid.
De stalknecht weet goed genoeg dat dit ongezond voor het beestje is, maar toch denkt hij enkel aan zijn eigen plezier.

Ik wil graag deze pony helpen om soepeler en losser door zijn lijf te worden, dat hij afvalt en fijn kan lopen zonder pijn in zijn rug of zonder 100 kilo pony teveel mee te zeulen. Ik wil hem fijner laten lopen, nageeflijk laten lopen zonder dat ik hem daarvoor in de krul moet trekken, zijn achterhand laten gebruiken omdat hij vaak door zijn achterbenen zakt omdat hij te lui is om ze te gebruiken.
Ik voel dat hij volledig vastzit, maar ik heb geen idee hoe ik hem kan loswerken. Het lijkt me geen goed idee om met hem te werken zolang hij zo vastzit, aangezien hij waarschijnlijk pijn zal hebben en gezien zijn verleden heeft zijn lichaam al heel wat te verduren gehad.

Maar, omdat ik enkel gelest heb op manege, en ik me de laatste maanden méér dan bewust ben geworden dat ik eigenlijk een volledige paardenleek ben, (Want echt heel eerlijk? Al die paardentermen voorwaarts neerwaarts, nageeflijk lopen, en goed been en ruggebruik begin ik NU pas te leren. Ik ben 22 en was 8 als ik begon, dus ja....Ik heb jarenlang niks geleerd terwijl ik daarvoor wel betaald heb)
heb ik besloten om te vragen wat jullie bokkers denken wat ik het beste kan doen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Wat kan ik het beste doen om de pony weer lekker in zijn vel te krijgen?
Ik ben leergierig, niet bang om te leren. Maar jammer genoeg op dit moment een beetje kennisloos :)
Alvast hartelijk bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Elles op 23-11-11 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

Jiwa

Re: Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:47

Ik ga je een PB sturen :)

cooper

Re: Hoe krijg ik deze pony weer in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:18

Hartelijk dank voor je pb Jiwa, ik ga je terug pb'en :)

Als er nog mensen zijn met tips of een lijstje dat ik kan volgen om deze pony weer lekker door zijn lijf te krijgen, alvast hartelijk dank! :)

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:27

ja zolang je niks kan doen aan de stalknecht die er zo mee rondcrost ga je niet veel vooruitgang maken.

maar nu een paar dingen waarmee je kan beginnen.
ten eerste op een streng dieet.
als hij altijd zo stijf is kan het zijn dat hij een beetje een tekort heeft aan vitamine e en selenium
een vraagje wat voor ras is de pony.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:24

Ik denk niet dat TS hier veel aan heeft. Ten eerste heeft zij geen zeggenschap over de voeding van de pony, eigenaresse heeft dit in de hand.

En dat ze niet veel vooruitgang kan maken is ook grote onzin.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 12:29

Ik kan niet zeggen welk ras het is omdat de pony geen officiële papieren heeft denk ik.

Het is een pony van 1.45m groot.

Ik heb aangekaart bij de eigenares dat ik hem wil rijden en loswerken, maar dat daar tegenover staat dat de stalknecht hem niet zomaar van stal mag halen om te springen. Heb er ook bij gezegd dat de reden waarom ik hem weer wil oppakken is omdat ik het vreselijk vind om te zien dat het beestje niet de zorg krijgt die hij eigenlijk verdiend. (Goed loswerken en uitstappen lijkt me bijvoorbeeld erg belangrijk bij een pony die moddervet is en weinig beweging krijgt. Ik denk dan altijd : Ik zou toch ook geen tien km kunnen lopen zonder op voorhand te oefenen? Wel, de stalknecht vraagt in mijn ogen hetzelfde van die pony)

Het lijkt me ook beter om gewoon op de grond met hem te beginnen.
Longeren is een mooie begin dacht ik. Maar ik vroeg me wel af of dat zo goed is aangezien de pony volledig scheef is, en hoe krijg ik een scheve pony weer recht door hem constant op een kleine volte te laten draaien? Vaak genoeg omwisselen?

Het lijkt me voorlopig ook beter dat ik niet op hem rijd aangezien zijn spieren zo stram zijn.
of Is het beter om hem dan toch te rijden maar zonder zadel? Of is mijn onstabiele zit dan nog meer belastend?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:38

Zeker niet zonder zadel! Dan kan je de druk niet goed verdelen.

Hij is scheef zeg je? Ik heb gehoord dat lange lijnen ook goed werkt. Dan loop je er schuin achter(evt een los elastiek eromheen), en dan ga je met m aan het werk :).
Longeren zou ook kunnen, maar vraag niet gelijk teveel van hem, en vaak wisselen en soms is het ook wel lekker om hem in de longeerbak te gooien met enkel een halstertje.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:41

Begin eens met longeren aan de dubbele lijnen. Zo kun je buiging naar beide kanten vragen. Ook goed voor de conditie.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:38

Mijn pony was enorm dik doordat ze niet bereden werd, echt veel te dik. En ze had geen conditie.
Ik begon eigenlijk door gewoon te rijden, stappen, draven, klein galopje. En dat steeds verder uitbreiden. Voor mezelf heb ik een schema gemaakt en vink elke keer af wat ik heb gedaan. Ik begon met 2 keer in de week naar 5 keer in de week, van 20 minuten naar 3 kwartier.
Inmiddels mag ik weer niet rijden en ze ziet er al super uit. Ze is een heel stuk afgevallen en heeft meer conditie, ze word nog wel bereden. Tussen het rijden door longeer ik 1 keer in de week met pessoa.