Ultimo @ work voor het eerst op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cassandra92

Ultimo @ work voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:10

Hallo allemaal,

Afgelopen zondag heb ik foto's gemaakt van mijn nieuwe verzorgpaard.
Ik rij hem sinds 2 weken, hiervoor heeft hij 3 maanden op rust gestaan houd hier aub rekening mee moeten nog aan elkaar wennen. Ik rij hem 2 keer per week en hebben momenteel nog geen les, hiermee ben ik wel bezig.

Verder is het een heel fijn paard wat erg koppig en kijkerig kan zijn met name in de buitenbak. Hier loop ik soms dan ook tegen het probleem aan dat hij het bit gaat vasthouden en ik ook weer ga vasthouden wat ik uiteraard niet moet doen.

Naam: Ultimo
Leeftijd : 10
Geslacht : Ruin
Vader : Icoon
Ras : KWPN
Niveau : B

Verbeterpunten : Rechtop zitten, hakken omlaag, vooruit kijken, beugels langer maken en handen meer ontspannen en gaan dragen.

Nou genoeg gepraat hierbij de foto's en houd het netjes !
Foto's staan niet op volgorde hebben ervoor ook los gestap en ook nog gegallopeerd maar heb hier geen foto's van.

Afbeelding
Handen ontspannen.

Afbeelding
Knappe ul <3

Afbeelding
Ahh die haag eet me op }> hakken omlaag !

Afbeelding
Recht op zitten.

Afbeelding
Armen buigen en ontspannen.

Afbeelding
Recht op zitten !

Afbeelding
Teugels korter en armen buigen !

Afbeelding
Rechtop zitten.

Afbeelding
Braaf paard.

Een reactie zou leuk zijn !

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:14

Wat een ontzettend leuk paard !
Ik vind je wat verkrampt zitten op de één na laatste foto zit je al een stuk beter ! Probeer los te laten in je schouders en te ontspannen. Plus, let op je handen.. je hebt heel erg de neiging om ze vast te zetten las pianohandjes :)

Iig succes met hem ! Komt vast goed :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:14

leuk paard! Je kunt inderdaad zien dat jullie aan elkaar moeten wennen. Wel grappig, want ik herken een heleboel dingen in jouw houding op dit moment.. weet je.. dat noemen ze ook wel spanning ;). Het vertrouwen tussen jullie (en in je houding te zien ook vooral van jou naar hem) moet nog groeien.

Probeer te onstpannen, adem in-adem uit, niet te voorzichtig willen zitten in de draf. Gewoon schouders terug, en jezelf er steeds op controleren dat je los blijft in je nek-schouder-bovenarm-onderarm-pols.

cassandra92

Re: Ultimo @ work voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:29

Ja en voor hem was het ook nog eens een extra uitdaging want normaal loopt hij nooit in de buitenbak.
Het vertrouwen moet idd nog meer worden maar dat komt vanzelf wel denk ik.

Maar er is nog genoeg werk aan de winkel ook al merk ik wel al dat het met de keer beter gaat gelukkig:)

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:58

Longeer je hem ook? Dat wil ook wel goed werken om aan elkaar te wennen en voor hem om (vooral na die 3 maanden niet rijden) met de basis en balans bezig te blijven. Wat hierboven werd gezegd door Leorah over de ontspanning en dan met name de houding van je armen en handen is een goeie om mee te beginnen. Zorg dat je rechtop gaat zitten, dat neem je vaak automatisch je bovenarmen al mee langs je lichaam waardoor je al meer kan ontspannen. Zou idd vooral eerst aan je zit en ontspanning werken, maar voor 2 weken rijden vind ik het geen gek plaatje hoor;) !
Wat me alleen wel opviel (maar ga er vanuit dat daar vast over nagedacht is) dat je nu al rijd met sporen terwijl je zelf aangeeft dat er nog heel wat verbeterpuntjes en vertrouwenskwesties aanwezig zijn.

cassandra92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:15

Hij word momenteel 1 x per week gelongeerd met dubbele longe door de eigaresse, zelf doe ik hem meestal rijden en heb hem laats even losgelaten in de bak.
Voor de rest gaat hij 1 keer per week op buitenrit en de andere dagen word hij dressuurmatig gereden of staat hij lekker op de wei.

Hij heeft tot begin oktober rust gehad, dus toen ik begon met hem rijden was hij alweer een ruime maand bezig. Dus hij is nu weer z'n 2 maandjes aan het werk.

Zelf merk ik wel al dat hij losser van achter is en zijn achterhand echt aan het gebruiken is, toen ik hem pas reed sleepte die zijn achterhand echt mee en nu zet hij hem er al redelijk onder maar is nog lang niet wat het moet zijn.

Het rijden met sporen is op advies van de eigenaresse aangezien hij anders niet goed voor het been is en erg bang kan zijn voor een zweep. Ik wil uiteindelijk ook gaan proberen om hem zonder sporen te gaan rijden.

Ik wist wel dat mijn houding niet zo goed was maar nu ik de foto's zie kan ik mooi zien wat er verbeterd moet worden.
Verder komt een gedeelte van de spanning denk ik ook doordat hij het bit vast pakt en ik dan terug ga vasthouden, niet dat dit werkt maar is denk ik soort van reflex ofzo. Verder als ik een ophouding maak ofzo laat hij ook niet los heb je misschien tips wat ik hiervoor nog zou kunnen proberen ?

Zelf merk ik ook heel erg als ik al voor me kijk (nu houd ik me hoofd wel recht maar kijk naar beneden) dat dan me hele houding al beter word. Dat word oefenen oefenen en nog eens oefenen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:11

Je kan inderdaad zien dat je het nog wat spannend vindt, maar dat zal vast snel verbeteren als je wat meer aan elkaar gewend bent. :)
cassandra92 schreef:
Zelf merk ik ook heel erg als ik al voor me kijk (nu houd ik me hoofd wel recht maar kijk naar beneden) dat dan me hele houding al beter word. Dat word oefenen oefenen en nog eens oefenen
En je paard gaat er ook nog eens beter van lopen, want als je naar beneden kijkt verplaats je je gewicht ook wat naar voren waardoor je paard sneller op de voorhand valt.

cassandra92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:27

Ik ga erop letten donderdag !

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:32

Wanneer hij het bit vast pakt, versneld hij dan? Probeer er eens op te letten op wat voor moment hij het bit vast pakt en wat hij verder met zijn lichaam doet, en jij met jou lichaam doet en hebt gedaan. Inderdaad teugeldruk teruggeven heeft weinig nut maar kan inderdaad een soort reflex van je zijn, het is in elk geval goed dat je je hier al van bewust bent.
Het vast pakken van het bit kan meerdere oorzaken hebben en vind het dus lastig hier iets over te zeggen. Let gewoon goed op wat hij doet, zou het graag eens horen. bv; drukt hij zijn rug weg, versneld pas of juist vertragen, ben je bezig met stelling vragen als hij het doet?

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:21

ziet er ontspannen uit! probeer je handen niet zoo laag neer te zetten, maar net iets boven de schoft.

cassandra92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:35

Hij pakt vooral het bit vast als ik hem wil oppakken dit doe ik door voorwaarts neerwaarts te rijden, dan begint hij versnellen en drukt zijn rug weg.
Bij stelling vragen houd hij zich eigenlijk vast door zijn hele lichaam hiervoor rijd ik veel kleine voltes en 8jes.
Ik heb het idee dat hij het doet om onder het werk uit te komen.

Als hij het bit vast pakt ga ik meer gespannen zitten, maar blijf hem wel redelijk voorwaarts rijden.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:18

Erg leuk dier! Je moet inderdaad een stuk meer vertrouwen uitstralen en gewoon gaan rijden. (soms makkelijker gezegd dan gedaan :P )
Verder zou ik toch eerst zonder spoor gaan rijden.
En als je ze wel omhoudt, in ieder geval een stuk lager doen.
(je benen zijn kort zat om z'n buik te raken)
Succes!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:29

Leuk paard, moet je toch even aan wennen zo te zien. Regelmatig laten filmen als je gaat rijden wil wel eens heel leerzaam zijn, zeker omdat je blijkbaar wel weet hoe het moet maar je doet het alleen niet.
Je onderarmen moeten één lijn vormen met de teugels, als je daar heel consequent op let dan heb je denk ik een heel stuk houding al verbetert. Dan nog de hakken uitdrukken en je schouders naar achteren. En vooral niet vergeten te genieten +:)+

cassandra92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 16:13

Dat is het ook ik weet het allemaal wel, maar bij jezelf wil het er nog wel eens bij insluipen of je hebt het gewoon niet door dat je het weer doet.

Dat genieten komt zeker goed met z'n leuk paard :)

Nog tips voor het probleem van het bit vasthouden ?
Bij voorwaarts rijden blijft hij ook vasthouden. Pas als ik mijn teugels in boogjes doe laat hij los, pak ik ze weer op houd hij meteen weer vast eigenlijk pas als hij moe begint te worden geeft hij op.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:38

Paard houdt vast omdat jij vasthoud. Klinkt heel simpel en dat is het ook. Jij hebt je armen en handen in een heel starre houding, ga die lijn met de teugels maar eens oefenen en zorg dat je je paard kunt aanvoelen. Desnoods eens met je ogen dicht rijden, dat werkt vaak goed om beter te voelen wat je doet.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:44

Misschien verkeerd spiergebruik of spieren die vast zitten oid? Kan ook zijn dat hij zich dan juist weg gaat drukken zodra hij de 'goeie' spieren moet gaan gebruiken omdat dat dan onprettig voelt voor hem. Maar dat is inderdaad maar een gokje. Die voltes zijn daar in ieder geval in de goeie richting dan om hem los te krijgen. Als je zeker van bent dat het geen medische oorzaak heeft zou ik proberen om wat met hem te gymnastieken (zowel onder het zadel als ernaast). En inderdaad gewoon voorwaarts blijven rijden, laat hem maar zien dat het geen nut heeft om dat bit vast te pakken en gewoen goed op je benen en je zit blijven rijden. Wat 'TJolieke' zegt inderdaad ook, goed op jou zit/houding en ontspanning letten en die proberen over te geven aan je paard.

cassandra92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 16:55

Het heeft geen medische oorzaak en aan zijn tanden ligt het ook niet. Verder denk ik inderdaad dat het ontspannen al een stuk wilt gaan helpen.

Wat voor gymnastiek zou ik met hem kunnen doen ?
Doe nu veel slangenvoltes, 8 jes, kleine voltes in stap draf en galop en heel veel verruimen in de gangen en weer terug rijden en op mijn zit proberen terug te rijden.

Het paard is altijd erg stijf van achter geweest dit is naar mijn idee al wat minder maar zou het vasthouden hier ook mee te maken kunnen hebben?
Zo vind hij het bijvoorbeeld ook erg moeilijk om heel verzameld te galopperen, eigenlijk alles waarbij hij veel kracht vanuit zijn achterhand moet leveren vind hij moeilijk.

De teugels in een lijn hoe kan ik deze het beste creeeren ? Door mijn armen wat meer te buigen en mijn handen wat hoger te zetten ?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:07

Inderdaad je ellebogen buigen. Dus je bovenarmen hangen gewoon omlaag, ellebogen blijven dicht bij je lijf, je onderarmen richt je naar de mond van je paard en je handen houd je rechtop dus losse vuisten met de duimen omhoog. Zo kun je met je ringvingers een beetje spelen met de teugels zonder je hele armen te bewegen en kun je vrij makkelijk je handen openen (ontspannen) en sluiten (aanspannen). Je handen hoef je niet hoger te houden, net boven of nog net naast de schoft is prima, zolang je ze maar voor het zadel houdt.

cassandra92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:10

Oke dankje ga er morgen mee aan de slag :)