hooi , mijn paard pakt sinds een weekje ongeveer zn bit vast op de rechter teugel, nou is het ook nog zo dat ze met twee hele stille handen gereden moet worden want anders gaat ze met dr hoofd schudden. dat lukt mijn nu eindelijk om mn handen mooi stil te houden en liep ze heel fijn! maar als ze rechts vast pakt ga ik dat ook snel doen en is de linker teugel te los en gaat die weer wiebelen! en gaat ze dus weer schudden en zo > heeft iemand een idee waardoor ze die rechterkant los kan laten en ik haar weer recht en met een stille hand kan rijden ? ze valt de laatste tijd ook wel een beetje over de buitenschouder ..... tips zijn dus welkom !
Bovendien; als het paard vasthoudt moet jij niet ook vast gaan houden. Dan moet je hem daar juist geen tegendruk geven. In een trekgevecht met je paard win jij nooit. Wie niet sterk is moet slim zijn.
Dit soort verschijnselen hebben vaak niets met scheefheid of verkeerd rijden te maken, maar alles met het gebit. Het lijkt mij verstandig om daarmee te beginnen bij het uitzoeken waar het probleem vandaan komt.
Jiwa
Geplaatst: 22-11-11 19:50
Je paard is waarschijnlijk scheef. En da's niets raars, want ieder paard is van nature scheef zoals een mens links- of rechtshandig is. Ik heb het met mijn vroegere pony ook gehad, en dit is opgelost door les van toendertijd Antoine de Bodt. Pony was linksgebogen, en hield rechts vast. Zorg ervoor dat het geen touwtrekspelletje wordt, maar zoek een instructrice die je kan helpen bij het rechtrichten van je paard, zodat de scheefheid zich niet gaat overontwikkelen en problemen veroorzaakt.
Meestal heeft het inderdaad met de natuurlijke scheefheid te maken. Maar als ik het goed lees, doet dit paard het pas sinds een week. Dus het zou ook kunnen dat hij nu last heeft van zijn tanden? Of misschien gevallen is oid? Daarvoor had hij het dus niet?
ESSIE70
Geplaatst: 22-11-11 19:53
Is de tandarts al geweest? Eerst moet het gebit in orde zijn en dan kan je het pas rijtechnisch oplossen.
dressuur518
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 22:06
ik heb twee maanden geleden zn gebit nog laten controleren op haken er toen was er niets. toen ze een paar maanden geleden bij mij kwam was ze idd heel erg scheef daar zijn we nu een tijdje mee bezig en het ging tot nu toe redelijk goed ! ze werdt steeds rechter ect. maar het kan daar dus heel goed mee te maken hebben ! ze is trouwens goed met je been te rijden en te sturen ! en ja ik weet het ik vindt het lastig om niet terug te trekken want dan raak ik de verbinding helemaal kwijt .............. maarja donderdag heb ik weer les dus dan kan ik oefenen. ze was trouwens vandaag toen ik haar ging logeren heel moeilijk aan het doen op de linker hand dus ik denk zeker dat het aan haar scheefheid licht ! dus ga ik heel goed druk houden op twee teugels en niet meer terug vechten. ik hoop dat het lukt en anders vraag ik wel weer eens wat !
3uitenbeen
Geplaatst: 24-11-11 13:41
Wanneer het paard scheef was dan is het logisch dat het zijn spieren aan moet passen wanneer hij nu recht moet gaan lopen. Het kan best zo zijn dat zijn spieren pijn doen en daar onderuit wil komen, dan is het logisch dat hij vast pakt. Let er vooral op dat je zelf als reactie daarop ook niet vast pakt, maar juist ook los durft te laten en dit kan best door ophoudingen. Mijn paard heeft het ook tijdelijk gehad, zorg ook dat je duidelijk met je zit rijdt, ik knikte in in mijn heup, het leek alsof ik recht zat, maar mijn gewicht was scheef en daardoor ook de hulp, ik ben daar heel bewust mee aan de slag gegaan en het probleem was verholpen. Een ongelijke druk op de teugels kan ook nog meewerken (zonder dat je dat zelf door hebt). NB. als het probleem wisselt, boek je vooruitgang!!
Collie2008
Geplaatst: 24-11-11 13:43
Albert schreef:
Dit soort verschijnselen hebben vaak niets met scheefheid of verkeerd rijden te maken, maar alles met het gebit. Het lijkt mij verstandig om daarmee te beginnen bij het uitzoeken waar het probleem vandaan komt.
Ik heb precies hetzelfde probleem en mijn paard is wel scheef
Is je binnenbeen wel ontspannen? Het is belangrijk dat je paard voldoende schoudervrijheid heeft. Dit wordt niet alleen bepaald door je zadel, maat ook door jouw been. Ook inknikken in je heup kan een gevoel van scheefheid veroorzaken, daarmee belemmer je het buigen in de schouder en de rug. Verder kan het ook nog zijn dat je teveel aan.de binnenteugel zit (eigenlijk mag je alleen maar je hand opzij en naar voren brengen, nooit naar achteren) daarmee blokkeer je het binnenachterbeen. Als dat het allemaal niet is, kan het scheefheid zijn, of een gebitsprobleem.
Je paard pakt rechts niet vast, maar neemt links niet aan... dit zei een een instructrice van AtB eens, en heeft bij mij me ogen geopend. Probleem: Je paard is scheef, hoe stil je je handen ook houd. Een paard is van nature altijd scheef. Zoek een instructrice die je kan helpen met het rechtrichten
Eerst de ruiter leren het paard niet in de weg te zitten...... en dan zal het je nog verbazen. Veel paarden zijn dan helemaal niet zó scheef.
dressuur518
Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-11 16:13
mijn paard is idd erg scheef nu moest ik stelling vragen naar rechts en rechtrechten maar nu pakt ze de linkerkant van het bit weer vast ! dus nu moet ik weer andersom ?!
hoe kan ik zorgen dat straks niet weer rechts gaat was pakken ?
een paard dat je gymnastiseert en waarbij je teveel op 1 kant focussed kan van gebogenheid wisselen (de ene periode dus linksom goed en enkele weken later rechtsom weer beter). Dus de oplossing, nooit te lang op 1 kant focussen op tijd afwisselen en rechtstellen. Af en toe zowel binnen als buitenstelling vragen op een grote volte om de lossigheid in de kaak te controleren en te bevorderen