wij hebben een probleempje, wij hebben een pony van 8 jaar oud, het is een kruising tussen een haflinger en een arabier. toen we dr hadden gekocht hadden we nergen problemen mee, ze was met rijden super braaf en niet gemeen. we zijn ook met dr naar buiten geweest en ging eigenlijk super goed,
ze vluchte soms onder het zadel maar we hadden geen idee waar door dat kwam, het vluchtgedrag werd eigenlijk alleen maar erger en is niet meer overgegaan, we hebben haar een jaar stil laten staan en hebben het sinds een paar weken weer opgepakt met longeren, en we hadden het idee dat ze een stuk minder stijf liep, we zijn er daarom ook weer opgegaan, maar nu blijkt dat het gedrag alleen maar erger is geworden,
als je er op zit alleen maar hard willen lopen, en er zit nu ook amper meer een stuur op, heeft iemand een idee hoe het kan? of herkent iemand het gedrag?
ik hoop dat iemand mij kan helpen! groetjes.
pleiada
Geplaatst: 21-11-11 18:39
Dat ze stijf liep/loopt zegt eigenlijk al genoeg,ik heb het idee dat het paardje ergens last van heeft..
laurabeens
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-11 18:43
jaa dat ze ergens last van heeft, dat blijkt ook uit haar gedrag, maar waar heeft ze dan last van? iemand nog meeer opties?
Poiuytrewq
Geplaatst: 21-11-11 18:46
Daarom rijd ik met barebackpad, geen gezeik met zadels enzo.
Heb je haar rug wel eens laten nakijken sinds dit gedrag? Wat doen jullie voordat (en tijdens) het vluchten? Zijn jullie er zo wat ineenkeer opgesprongen vanuit het stilstaan of heb je je ook een tijdje gericht op het spieren sterk maken voornamelijk in haar rug?
Heb je er al iemand bij gehaald? Heb je les en is de pony wel beleerd, dus snapt het dier wat je van hem wil?
pleiada
Geplaatst: 21-11-11 18:50
Is ze dan al nagekeken?Ze kan last van haar benen hebben maar ook van haar rug bijvoorbeeld..Je kan de dierenarts naar de benen laten kijken en misschien een osteophaat naar de rug??
laurabeens
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-11 18:51
ze is al een paar jaar onder het zadel en ze kent alles ook, dus daar ligt het niet aan ,er is ooit een keer een fysio bij geweest,
Poiuytrewq
Geplaatst: 21-11-11 18:53
is dat 'ooit' bezoek recent gedaan? kan je verbazen hoe snel een paard ergens last van kan krijgen hoor!
laurabeens
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-11 18:53
en we hebben haar een poosje gelongeerd, maar we kunnen dr verder helemaal niks mee, je kan niet met haar langs de weg om lange stukken te draven want in ze kan niet eens normaal stappen of draven wwant dan wordt ze helemaal gek, het is gewoon net alsof er een knop in haar omgaat, maar ze bokt of stijgert niet
Meteen na laten kijken door een dierenarts, het liefst nog naar de kliniek om foto's te laten maken. Dit gedrag duidt op een (ernstig) probleem, ik gok in de rug. Paarden kunnen extreem zijn in hun gedrag wanneer ze pijn hebben.
Poiuytrewq
Geplaatst: 21-11-11 19:02
oh dat heb ik ook gehad met mijn paard, bij het inrijden. bleek achteraf dat ze me niet begreep door het weinige contact met het zadel en omdat ze een beetje apart in haar hoofd is, hierbij ging ze ook niet steigeren of bokken, echt alleen rennen. en hard!! (en ongecontroleerd, gekke is dat een bit bij haar niets te zeggen heeft, maar een touwhalster oid wel). het is bij mij opgelost met een vrouw die centred riding lessen geeft. zij heeft ons geholpen met veel grondwerkles te geven en vertrouwen in elkaar te vinden. ook om de schrikreactie 'vluchten' om te zetten naar stilstaan (dat was heel handig ).
ik raad je gewoon aan om nog eens iemand (andere dan fysio afgelopen keer) te laten kijken naar van je paard, en als daar niets uitkomt kun je nog altijd iemand zoeken die jullie samen een stuk vooruit helpt met lessen.
delerium
Geplaatst: 21-11-11 19:03
Aangezien dit een dubbeltopic is en je het vooral medisch lijkt te zoeken hier een slotje. in het topic op MD kan verder gereageerd worden