pony hangt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esprit4

pony hangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 00:48

hee,,

ik rij op de manege een pony op zich een heel leuke pony
alleen wil hij nog wel een zich aanstellen en dan bijvoorbeeld van een blaadje dat er drie rondjes geleden ook al lag
ineens heel hard van schrikken of een deur die er echt al jaaren zit en nog niet eens opengaat er totaal niet meer
langs willen zo is er wel meer maar dan word het een hele waslijst :')
het probleem is dus dat hij als je hij in de aanleuning loopt heel erg gaat hangen vooral in de galop duikt hij op de voorhand en gallopeert als een plank
en dan nog moeilijk controleerbaar is op momenten dat hij schrikt en dan maar gewoon zijn hoofd in de lucht gooit en rennen maar
de pony is overbouwd en hij word gereden met een pessoa-bit op het eerste ringetje vanaf het grote ringetje waar het mondstuk dan zit
hij is er gewoon heel moeilijk door te krijgen en is zo stijf als wat maar als hij dan losser word kan die ook wl fijn lopen :)
heeft iemand tips om hem toch meer op de achterhand te krijgen en wat losser te worden?

midgie

Re: pony hangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:52

Les nemen b.v ?
De pony stelt zich niet aan , jij ben geen goede leider op dat moment.
Een bit moet niet de oplossing mogen zijn .
Het stijve kun je op lossen door te gaan gymmen met de pony en galop zal hij heel erg moeilijk vinden en voelt dus als een plank omdat hij zijn spieren vast zet wat erg slecht is,
Dus het probleem ligt niet bij de pony maar op de manier hoe hij gereden word, dit kun je via bokt niet oplossen maar door goed les te nemen en te gaan lezen over de theoretische kant van het paard, hoe beweegt een paard b.v , wat is zijn natuurlijke reactie ? maar zo is er nog een hele waslijst;-)

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 09:24

ik heb les met de pony
ik rij ook in de les met hem
en het is wel zeker dat de pony zich echt wel aanstelt hij is ook tijden bang geweest voor blauwe balken en wou nooit springen maar toen hij in de wei stond met een blessure is hij ook gewoon over het hek gesprongen .
ik ben zeker 3 kwartier bezig om hem een beetje los te krijgen door veel wendingen enzo te rijden
de pony werd eerst met een gewoon bitje gereden dan gaat hij nog erger hangen en is het gewoon niet te doen en dit schrikken heeft hij altijd al gedaan de ene les kan hij super braaf zijn dat het net een lam beest lijk en de andere keer is hij gewoon zo gestresst dat er weinig mee te beginnen is

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:28

Ik denk toch dat meer naar jezelf moet kijken. Blijkbaar heeft het paard iets om te hangen. Dus dat moet je hem niet geven.
Verder zul je tegen het hangen ook veel meer voorwaarts moeten rijden. En ik vermoed dat het "schrikachtige" meer mee te maken heeft dat je toch te weinig bezig bent met het paard en het paard teveel zelf dingen moet gaan doen. Ik zou hem meer aan het werk gaan zetten.
Persoonlijk denk ik dat een paard zoals deze er veel baat bij heeft om een aantal keer per week door een zeer ervaren ruiter te laten rijden die hem rijtechnisch goed kan rijden en daar zal het paard ook veel baat bij hebben in de lessen die hij loopt.

Wat zegt de instructrice wat je moet doen?
Rijdt je in een groepsles? Anders eens wat privé lessen met dit paard nemen als het mogelijk is.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 11:33

ik rij hem in een groepsles en rij ook vaak gewoon alleen met hem dan is hij wel wat braver
mijn instructrice zegt ook dat ik hem aan het werk moet zetten maar als ik dat doe laat hij zich op de voorkant vallen en hangt hij dus heel erg in mijn handen ik ben een van de enige die erop wil rijden omdat hij dus zo hangt en bog wel wil schrikken

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:15

Als de pony zo zwaar op de voorhand is, dan kan hij onmogelijk in aanleuning lopen. Een pony kan alleen hangen als er iets is om op te gaan hangen. Oftewel kan dat alleen als jij je handen te star houdt.

Ga lekker figuren rijden, goed opletten dat hij voorwaarts blijft en lekker wenden en buigen. Ook overgangen wil wel helpen om hem meer op de achterhand te laten lopen, waardoor hij minder gaat hangen. Voel je teveel gewicht op je handen? Ophouding maken en weer door rijden. Als je dat iedere keer doet, zal hij gaan begrijpen dat hij niet op je handen mag hangen en leer je zelf om dat niet toe te laten.

Verder heb ik even in je profiel gekeken en zag ik dat je 17 bent... Dan zijn wat hoofdletters en leestekens toch ook wel erg op zijn plaats in je teksten :)

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:31

Ik moet hem vast houden omdat als ik hem los laat hij 'spoken' gaat zien, en dan geeoon niet te houden is.
ik ben niet bang om te vallen maar het moet toch niet te gek gaan worden doordat hij mij verrast door ineens een paard in de andere bak te zien die er al de hele les loopt en er dus aflanceert . dat doet hij dus vooral als ik hem losser laat voor . maar ik ga het toch proberen met jullie tips wat te doen :).

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:35

Los laten wil ook niet zeggen dat je je teugels in bogen moet gaan hangen. Er zit nog heel veel tussen helemaal los en zo vast dat hij kan gaan hangen. Ook voor pony's die spoken zien geldt dat ze flink aan het werk moeten met wendingen en overgangen. Zorgen dat hij op jou let ipv op de omgeving.

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:25

Eens met Tigra! Een pony kan alleen aan je hand gaan hangen als jij vasthoud, ook denk ik dat je er meer aan moet rijden en eventuele gevaarlijke blaadjes oid compleet negeren, hoe meer jij reageert hoe grappiger het is en hoeft hij niet aan het werk. Ook eens met PriscaZ om veel figuren te rijden, dat helpt vaak ook! Dus aan het werk en handen loslaten! Succes!

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:06

met hem is het probleem dat hijn aan het begin heel fijn aan kan voelen en dan ook heel fijn loopt,en als hij dan 1 keer iets heeft gezien en dan is het van zijn en van mijn kant spanning.
er word voordat hij de bak in gaat al alles wat kan bewegen opvliegen enzo van de bakrand afgehaald.
die pony zorgt ook bij de andere paarden voor veel stress.
maar gisteren was die heel rustig en was er ook niks mee aan de hand liet zich makkelijk rijden en was totaal niet onder de indruk van dingen die rondom de bak gebeurden . hij is gewoon zo wisselvallig

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:07

Probeer die spanning van jezelf direct weer los te laten. En laat ook vooral de pony losser. Hoe krampachtiger jij bent en zit en je pony vast wil houden. Hoe meer de spanning opbouwt. Probeer los te laten, relax. Al moet je even de teugels in een boogje laten hangen en haal diep en rustig adem. Stel dat hij er dan toch vandoor gaat blijf rustig en pak je teugels dan weer op maat en probeer hem op zit terug te krijgen. Of beter nog laat hem even uitrazen. Laat die spanning eruit gaan. Let it go. Werkt echt ontzettend goed, loslaten.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:28

Paarden gaan meestal zo rondkijken en 'schrikken' wanneer ze daar de kans toe krijgen, dus wanneer ze zich vervelen of zelf beslissingen gaan nemen omdat de ruiter niet genoeg leiding geeft. Op een gegeven moment kan dit ook een ingesleten gewoonte worden, en dat moet je dan zien te doorbreken.
Probeer hem dus eens aan het werk te houden, dat kun je mooi meteen combineren met losrijden waardoor hij zich ook wat beter leert ontspannen in de hals. Achtjes rijden, voltes rijden, pasje wijken, overgangen rijden. Als je hem actief houdt en je niet te vast in de hand houdt (lees: contact houden, maar geen druk geven), kan hij niet gaan hangen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:50

Esprit4 schreef:
met hem is het probleem dat hijn aan het begin heel fijn aan kan voelen en dan ook heel fijn loopt,en als hij dan 1 keer iets heeft gezien en dan is het van zijn en van mijn kant spanning.
er word voordat hij de bak in gaat al alles wat kan bewegen opvliegen enzo van de bakrand afgehaald.
die pony zorgt ook bij de andere paarden voor veel stress.
maar gisteren was die heel rustig en was er ook niks mee aan de hand liet zich makkelijk rijden en was totaal niet onder de indruk van dingen die rondom de bak gebeurden . hij is gewoon zo wisselvallig

Het probleem ligt echt bij de ruiter dus in dit geval bij jezelf, miss ben je zelf wel onzeker , angst voor dat hij ergens voor kan schrikken,
Miss moet je meer prive les gaan nemen en ook wat meer gaan lezen over het gedrag van paarden van hun reacties waar ze niets aan kunnen doen omdat het hun instinct is en ook maneges pony`s hebben dat nog, wees blij dat het geen hersens dood dier is wat je zoveel ziet op maneges ,
Dus ga aan het werk met jezelf en geef niet de pony de schuld

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:30

Mijn tip is (net als hierboven genoemd trouwens) houdt hem bezig. Laat hem maar voltes, slalommen, achtjes, gebroken lijnen, stelling, een beetje schouderbinnenwaarts (als jullie dat allebei kunnen) doen.
Als hij dan gaat hangen, heeft hij blijkbaar ook iets om in te hangen, dat wil zeggen dat jij je handen (waarschijnlijk, ik zeg niet dat het echt zo is, maar dat gevoel krijg ik bij je uitleg) vastzet.
Heb je ook wel eens het gevoel dat hij heel zwaar is in je handen en dat je er bijna kramp van krijgt?
Als dat namelijk zo is, hou je vast en kan dit paard ook ergens in hangen.
Ik heb dat bij een merrie ook gehad; ze bleef maar hangen en trekken (en het hoofd steeds verder naar beneden doen, de teugels bijna uit mijn handen trekkend). Ik kreeg toen als tip om, eenmalig!!, eens opeens los te laten als ze begon te trekken. Dan loopt ze nog niet zo op de voorhand, dus is de kans dat ze echt uit balans raakt heel klein, maar het heeft wel het gewenste effect: dat ze schrikken dat er niks is om in te hangen. Ze was er na die keer ook helemaal klaar mee, hing niet meer. Ze was nog wel lekker aan de teugel te rijden en lekker ontspannen. maar die ene keer was voldoende.

Verder zou ik hem lekker voorwaarts houden, van achteren naar voren rijden. Als ze met de achterhand lopen kunnen ze niet op de voorhand vallen.
Maar dan nog kunnen ze wel trekken als ze op de achterhand lopen (zoals bovenstaande merrie) ;)

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:48

dooie dieren hebben we op de manege zeker niet :')
voor mijn gevoel(omdat hij overbouwd is en veel op de voorhand loopt) lijkt het dat als ik hem losser laat dan echt de grond in gaat lopen.
ik heb hem gisteren ook gereden en hij was weer zeer gespannen heb veel overgangen en wendingen gereden maar hij bleef lager met zijn hoofd gaan om toch in mijn handen te gaan hangen

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:22

Geen tegendruk geven en hem heel erg voorwaarts vragen is toch de eerste tip die ik zou geven om het tegen te gaan.