Angel aan het werk in heerlijk herfstzonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Angel aan het werk in heerlijk herfstzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:28

Goededag!

Het was zo heerlijk vandaag dat ik in een trui paard kon rijden in plaats van in een super dikke jas.
Ik heb niet zo'n zin om een heel verhaal te vertellen, dus hier de punten waar Angel en ik aan werken:

Waar werk ik met Angel aan:
- Recht lopen over de hoefslag
- Goede stelling
- Mooie ronde volte
- Constanter nageeflijk in draf (vandaag 2 rondjes over de hoefslag, dus een record haha)
- Netjes aanspringen in galop
- Stiltaan op teugeldruk en niet op stemgeluid
- Bit niet vastpakken
- Niet inknikken

Mijn punten
- Hakken laag
- Benen op plaats
- Schouders laag
- Ontspannen

Zo dat is nogal wat haha, maar we gaan steeds beter :). Afgelopen donderdag is Kim (Olympus_) hierheen gekomen en heeft ook op Angel gereden. Heb van haar een paar nuttige tips gekregen!

Linksom volte, nog warmrijden
Afbeelding

Indraven, lekker met koppie omhoog nog
Afbeelding

Zo stond Angel eigelijk altijd stil
Afbeelding

Dankzij Kim ken ik nu de juiste hulpen om haar zo te laten staan
Afbeelding

Fijn linksom een volte! Angel heeft moeite om afgebogen een volte te maken, zowiezo om een mooie ronde volte met juiste stelling te maken.
Afbeelding

Charmant sta moment :') Ik zit in ieder geval wel op het juiste been haha. Angel gaat steeds meer beenactie vertonen.
Afbeelding

Net iets achter de loodlijn
Afbeelding

Galop linksom, sprong netjes aan. Linksom is ook haar makkelijke kant. Ze valt alleen nog wel eens van de hoefslag af en lange stukken zijn moeilijk
Afbeelding

Fijn beeld :)
Afbeelding

Galop rechts, haar moeilijke kant. Ze trok echt naar de fotograaf in het midden.
Afbeelding

Angel wil nog wel eens onder me vandaan rennen als het moeilijk word, dus niet de bedoeling.
Afbeelding

Fijn! Zelfs rechtsom ontspannen. Iets meer teugelcontact.
Afbeelding

Een groot probleem van ons. Angel gaat scheef lopen over de hoefslag en ik weet niet hoe ik het moet oplossen (met buitenteugel begrenzen en terugsturen naar binnen lukt het niet zo)
Afbeelding

Volte met juiste stelling en ronding
Afbeelding

Nog een keer stilstaan. Dit keer tegen de draad aan, Angel heeft de neiging om door teugelcontact heen te lopen van stap naar stilstand.
Afbeelding

Tips en commentaar zijn zeer welkom!

Elise95

Re: Angel aan het werk in heerlijk herfstzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:34

Ziet er erg goed uit!
Je bent je erg bewust van wat je aan het doen bent en dat is alleen maar goed.

Wat ook een goede oefening is om een paard recht te richten (waardoor het recht over de hoefslag ook makkelijker wordt) is om stukjes binnen hoefslag te rijden.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:40

Ik vind het een fijn beeld geven. Alleen je zegt moeite te hebben met dat ze soms door je hand heen loopt, hoe los je dat op? Dat kun je het beste doen met been, want wat er namelijk gebeurd is dat als ze sterk worden, ze de achterhand niet mee hebben, als je been geeft moeten ze achter activeren en worden ze lichter van voren. Dus als je een overgang terug wilt, ga je zitten en sluit je hand en druk je been tegelijk aan. Wanneer hij sterk wordt van voren hou je je hand hetzelfde maar druk je je been door en maak je jezelf nog zwaarder in je zit. Mocht ie niet reageren, sluit dan door met je hand, niet door te trekken maar door even los te laten en weer opnieuw een ophouding te maken, dus weer been en zit en hand tegelijk. Je mag ook dan weer wat strenger worden met je hand te sluiten als je been altijd maar meer is zodat hij achter actief blijft.
Succes ermee :)

Als hij scheef wordt kun je beter het rechtlopen op de 2e hoefslag oefenen, dan kan hij niet met zijn voor-of achterhand tegen de kant aan plakken en leert hij beter op zijn eigen benen lopen.
Als hij scheef wordt begrens hem dan juist met je been, hoe meer je van voren gaat corrigeren hoe meer je gaat slingeren. Dus van voren rechtstellen in de hals en druk hem met je benen de goede richting in.

Probeer verder in de galop meer zelf te ontspannen, zitten op je kont en je hand iets minder streng, dan moet het snel beter gaan, succes :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:56

Stilstaan begint bij zit niet bij hand, verder wanneer ze met haar schouder naar binnen valt, probeer je met je binnenhand die schouder te begrenzen en niet haar hoofd de ''goede'' kant op trekken. Juist stelling naar binnen nemen en zo die schouder terug plaatsen (ook met binnenbeen). Eventueel met de zweep aan de binnenkant begrenzen kan helpen!

Ziet er echt al zoooooo goed uit vergeleken de eerste foto's die ik van jullie heb gezien! Echt héél mooi!

Edit: Met zweep begrenzen op de binnenschouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:12

Ik ben het eigenlijk eens met je eigen punten, maar op de 3e en 4e foto heb je hak heel mooi naar beneden. Je hebt je ellebogen ook mooi in een knikje, maar je lijkt inderdaad wel wat gespannen. Heeft dat een reden of weet je eigenlijk niet waarom?
Misschien proberen iets meer naar achteren te zitten? ( niet te erg natuurlijk want ik bedoel niet dat je erg naar voren zit ) maar dat helpt misschien ook om je hakken meer naar beneden te houden?
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:45

Ziet er super uit ! ik vind jou en mijn angel zo veel op elkaar lijken hahah :P

met dat niet langs de kant willen heb ik ook vaak. ik geef druk met mijn binnen been en doe eigenlijk alsof ik wijk. wilt dat echt niet werken begrens ik met een zweepje.

het ziet er iig helemaal niet gespannen uit ! op sommige foto's mis ik wel hier en daar beetje teugelcontact. probeer contact te houden met je teugels ! laat ze niet in een boogje hangen :)

jullie zijn super leuk samen

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:42

Wouw!!!

Ik kom een hele tijd niet op HAW en wat ziet mijn oog nu.. Angel die nageeft <<)
Wouw, wat een enorme verbetering zeg!
Ik herrinner me een (te dikke) Angel die rustig rondhopste op een stuk weiland, en daar zat nog iemand op ook!
Nu word het een ware dressuur Krack!
Wees maar trots op wat je al heb bereikt, ik begon er spontaan van te glimlachen. *D

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:16

Joolien ; Ik maakte voorheen vaak een ophouding met een hand. Als ik dan aanspoor of mijn been aanleg gaat ze alleen maar harder, aangezien zij denkt been = voorwaarts (wat deels ook wel klopt). De vorige keer legde ik op de hoefslag ook mijn binnenbeen aan en toen ging ze keihard naar de binnenhoefslag (dus door het been heenlopen). Dus ik ben bang dat als ik haar scheeflopen ga corrigeren met mn been, dat ze helemaal de verkeerde kant op gaat. Maar het klopt dat ze inderdaad nog meer gaat slingeren ja :').

TessaKaizoku; Ik heb 'in het dagelijks leven' ook altijd mn schouders wat gespannen. Het klinkt misschien dom, maar als ik op de fiets zit let ik nu extra op mijn schouders (dus ontspannen en laag laten hangen) en op het paard gaat het nu dus ook al beter.

Heel erg bedankt allemaal! Ik vind dat we ook al een stuk vooruit zijn gegaan. We zijn er nog lang niet, maar een begin is er. Als het goed is ga ik deze week met mn vader langs een manege en ga ik kijken of een instructeur op locatie (in deze bak dus) les kan geven. Dan krijg ik met Angel onze eerst les samen haha :)!. (ik heb nu al 4 jaar geen les meer ongeveer, daarvoor alleen les op manege gehad)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:07

Ik las dit:
Citaat:
Een groot probleem van ons. Angel gaat scheef lopen over de hoefslag en ik weet niet hoe ik het moet oplossen (met buitenteugel begrenzen en terugsturen naar binnen lukt het niet zo)

Ik begrijp alleen niet wat jij op de foto aan het doen bent.
Jouw buitenhand houje ter hoogte van je bovenbeen en je hele lijf is naar buiten gedraaid.

Wat je moet doen: buitenteugel tegen de hals binenteugel vraagt lichte stelling, binnenbeen op de singel en drijft het paard naar buitenhand toe.Wanneer je pony nageeft kun je een volte afdraaien.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:05

Het is wel een heel leuk paardje hoor, er zitten ook echt mooie stukken tussen!
Je kan wel zien dat ze links veel stijver is, dat kun je wel verbeteren met longeren en heel goed aan het been zetten.
Je kunt best een paar passen gaan wijken zodat je haar meer attent maakt op je been, eerst in stap, zweepje erbij zodat ze op lichte hulp van je been opzij gaat, daarna ook in draf, daarvan zal ze stukken beter de bocht om kunnen!
Succes!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 17:37

Abacab schreef:
Ik las dit:
Citaat:

Ik begrijp alleen niet wat jij op de foto aan het doen bent.
Jouw buitenhand houje ter hoogte van je bovenbeen en je hele lijf is naar buiten gedraaid.

Wat je moet doen: buitenteugel tegen de hals binenteugel vraagt lichte stelling, binnenbeen op de singel en drijft het paard naar buitenhand toe.Wanneer je pony nageeft kun je een volte afdraaien.

Ik faal een beetje daar inderdaad en het erge is nog dat het totaal onbewust gaat. Als Angel zo uitwijkt heb ik de neiging 'haar terug te trekken' (hand verplaatsen zodat ze die kant opgaat) wat natuurlijk niet werkt. En ik zie dat ik met haar beweging mee ga zitten (of misschien ging ik wel eerst zo zitten waardoor zij zo ging lopen..)
Wat ik eerder had als ik mijn been aanlegde, dat ze daar dus doorheen loopt en ik haar daarmee dus (nog) niet mee terug kan drijven.

Isabella90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:47

Ik zou proberen hem iets meer gedrevener te krijgen. Maar ziet er lekker los uit in zn nek

LVallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:52

probeer op de hoefslag de contrastelling te krijgen!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:39

Shinedown schreef:
Ik faal een beetje daar inderdaad en het erge is nog dat het totaal onbewust gaat. Als Angel zo uitwijkt heb ik de neiging 'haar terug te trekken' (hand verplaatsen zodat ze die kant opgaat) wat natuurlijk niet werkt. En ik zie dat ik met haar beweging mee ga zitten (of misschien ging ik wel eerst zo zitten waardoor zij zo ging lopen..)
Wat ik eerder had als ik mijn been aanlegde, dat ze daar dus doorheen loopt en ik haar daarmee dus (nog) niet mee terug kan drijven.

zweepje in je binnenhand houden scheelt ook al heel veel.
succes!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:40

LVallen schreef:
probeer op de hoefslag de contrastelling te krijgen!

Contrastelling? Waarom zou je dat willen??

Dat zou ik juist niet doen. Ik zou de stelling juist naar de binnenkant nemen en het paard met je binnenbeen en je binnenteugel begrenzen. Dus binnenteugel tegen de hals en iets meer spanning op je binnenteugel in plaats van op je buitenteugel.

Daarnaast zou ik ook zo min mogelijk op de hoefslag rijden. Probeer veel voltes te rijden en ook veel rechte lijnen naast de hoefslag. Het paard moet daarbij precies lopen waar jij wil, daar moet je goed op letten.
De kans bestaat dat ze over haar buitenschouder wegloopt, dat vang je op met je buitenteugel. Als ze niet opzij wil voor je binnenbeen dan geef je een keer een tik vlak achter je binnenbeen. Wel opletten dat je daarbij je binnenhand ontspant zodat de opzij kan naar buiten.

Snap je een beetje wat ik bedoel?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:07

He Ester! Dat ziet er al een stuk beter uit dan eerst, super.
De stelling en buiging is al een stuk verbeterd, en dat in zo'n korte tijd :) ik heb het idee dat je nu meer aan het rijden bent in plaats van meeliften (met alle respect hoor, maar dat weet je). Ik ben het met mijn voorgangers eens dat je meer aan je been moet, maar dat wist je ook al :P Blijf proberen om met je been aan te vullen als ze achter de loodlijn gaat lopen, maar ook dit gaat al een stuk beter!
Contrastelling zou ik nu ook niet aan denken, juist het buigen om je binnenbeen heeft nu aandacht nodig, contrastelling maakt het op dit moment nogal verwarrend voor haar. In een later stadium kan dit wel een fijne oefening zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:26

Nou ... leuk paard en hele leuke amazone die eigenlijk al heel goed door heeft waar het fout gaat!
Je geeft je eigen knelpunten zelf al aan en dat is natuurlijk al verschrikkelijk belangrijk als je dat voelt!
Nu even op zoek naar een instructrice/teur die je kan helpen en dan ga jij de sterren van de hemel af rijden met je sinterklaas paard!!!!!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 10:25

Aurora3 ; Ik snap wat je bedoeld!

Heel erg bedankt voor de tips, kan er zeker wat mee :j. Ben inderdaad bewust van mijn fouten, kun je namelijk alleen maar van leren haha :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:35

Moreno heeft ook nogal eens last van het ''van de hoefslag afvallen''.
Om dit gelijk te kunnen corrigeren doe ik hem altijd begrenzen aan de binnenteugel en buitenteugel openen. Hierdoor valt hij met zijn hoofd in een stelling naar binnen en wijkt hij een paar pasjes, haha.
Zo valt meneer weer terug op de hoefslag en kan ik weer verder rijden.
Het is ook een goed beginsel om het wijken onder de knie te krijgen, maar dat is denk ik wat voor in de toekomst :)

Verder heb ik Angel volgens mij heel veel gezien op horsetycoon vroeger. Kan dat kloppen?
Knap paardje hoor! Echt heel leuk!

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:48

Mooi dier!

Het ziet er allemaal heel beheerst uit, kleine verbeterpuntjes zijn er altijd!
Op foto 9 dacht ik alleen te zien dat je zadel aan de achterkant wat omhoog komt en hij lijkt dan niet meer in balans te liggen/ op de schoft. Kan natuurlijk een momentopname zijn, maar dat viel me bij die foto wel op. Had je dat zelf al gezien?

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:45

Ik vind het er ook allemaal beheerst uit zien, maar mijn oog blijft ook steeds op het zadel liggen...
Misschien omdat hij omhoog komt zoals LesleyLady zegt, of is het zadel wat te groot voor jou?
Fijn dat je je paard lekker de mogelijkheid geeft om los te rijden =) Mooie zit & lang been, been blijft netjes op de plaats =)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 13:15

LesleyLady; Nee dat had ik nog niet gezien. Ik moet wel zeggen dat in het echt het zadel ook wat omhoog staat aan de achterkant. En wat Mirr89 zegt, het zadel is inderdaad wat te groot voor mij. Ik ben nu rustig aan op zoek naar een ander zadel, toendertijd had ik niet het echt geld om een zadel te kopen want mij ook paste. Nu ben ik rustig aan aan het kijken naar een tweede hands (liefst bruin) zadel voor een paardje zonder echt een schoft en voor een ronder type.

Mirr89; Ik vind losrijden ook het belangrijkste. Je kan niet meteen opstappen en je paard naar beneden vragen vind ik, eerst even spieren opwarmen en wat soepel worden haha :)..

Jolindaa; Klopt, heb ik d'r ook wel eens laten zien haha :).