Probleem in rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Probleem in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:38

Mijn huidige paard heb ik nu bijna twee jaar. In het begin hebben we niet veel aan de galop geoefend, omdat het evenwicht nog niet helemaal top was.
Nu we wat verder zijn, ben ik ook begonnen aan de galop. Hiermee gaan we goed vooruit als we galopperen op de linkerhand. Maar op de rechterhand is dit totaal anders. Ik kan hem met moeite op een grote volte houden tussen E en B doordat hij zo naar binnen valt. In stap en draf gaat de stelling goed, maar dus in de galop heb ik moeite met rechtrichten.
Wat is een goede oefening om hem recht te laten lopen in de galop?

Jiwa

Re: Probleem in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:58

Hoe doet hij het op de lange zijde, zonder stelling?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:34

Ik krijg hem moeilijk op de lange zijde, doordat hij eigenlijk alleen maar op de grote volte tussen E en B kan galopperen rechtsom. Dus het is moeilijk om dat te proberen.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:00

Ik zou toch eens werken aan het galloperen op de lange zijde (en dan binnenhoefslag) om te kijken hoe zijn balans daarin is, omdat hij dan recht móet lopen. :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:29

Ik ga het zeker proberen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:31

Longeer je hem ook regelmatig? Dit kan hem helpen om zelfstandig zijn evenwicht te vinden op beide handen. Wat je kunt doen wanneer je erop zit is, wanneer je de mogelijkheid hebt, buiten rijden. Op lange zandpaden kun je lang galopperen en moet hij wel op eigen benen lopen want er is geen bakrand waaraan hij kan gaan kleven.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:32

Petite schreef:
Longeer je hem ook regelmatig? Dit kan hem helpen om zelfstandig zijn evenwicht te vinden op beide handen. Wat je kunt doen wanneer je erop zit is, wanneer je de mogelijkheid hebt, buiten rijden. Op lange zandpaden kun je lang galopperen en moet hij wel op eigen benen lopen want er is geen bakrand waaraan hij kan gaan kleven.

Ben ik met je eens, maar wanneer het maar 1 galoprichting is waar hij moeite mee heeft, zal het ook moeilijk zijn om dit buiten te trainen. (hij zal dan waarschijnlijk zijn makkelijkste galop kiezen.)
Vanwaar mijn tip om ter voorkoming van het bakrand-kleven, binnenhoefslag te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:34

Dat is zo Jiwa, dat wordt dan lang oefenen om hem in de goede galop te krijgen en te houden. Wanneer je een veld tot je beschikking hebt zou je ook in een volte kunnen beginnen met galopperen, wat hij makkelijk vindt en dan door rechtuit het zandpad op. Maar goed hij kan ook overspringen, dat wordt dan corrigeren.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:35

Ik heb geprobeerd te longeren met hem, maar daar ben ik mee gestopt na een aantal brandwonden op mijn handen. De eerste rondjes gaan goed en daarna gaat hij er vandoor en kan ik hem niet houden. Maar de keren dat het lukte, lukte de rechtergalop ook wel. Je blijft wel duidelijk zien dat het zijn slechte kant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:38

Hoe kan het dat de galop zo slecht gaat, hoe galoppeert hij op de wei? Zit er iets vast? Hoe oud is hij?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:40

Hij is vijf jaar en galoppeert inderdaad ook gewoon op de wei of in de paddock. Dat is 's ochtends vaak zijn rondje als hij de stal uit komt. Ik heb er alleen niet op gelet of hij dan ook alleen maar in de linkergalop zit.
Een enkele keer jaag ik hem op in de bak en dan heeft hij ook een voorkeur voor linksom gaan. Maar hij kan het wel in de rechtergalop.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:42

Heb je al eens gedacht aan rechtrichten?

Paarden zijn van nature scheef, zoals mensen lnks- of rechtshandig zijn. Dit betekent dat daardoor aan de ene kant de bespiering ook sterker is dan aan de andere, en dat hij dus daardoor moeite zou kunnen hebben met het galloperen op de rechterhand. Met goed rechtrichten (onder begeleiding) kun je dit oplossen, info erover kun je vinden op www.hoefkatrol.com en www.rechtrichten.com.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:05

Ik wist inderdaad dat paarden ook een voorkeur hebben naar een kant :)
Maar bedankt voor de informatie en ik zal me er eens in verdiepen!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:35

Wat je ook kan doen is veel overgangen rijden naar galop-draf. Zo word het ook makkelijker. Het klinkt een beetje vreemd maar mijn paard heeft precies dit probleem. Veel ondersteunen en veel oefenen.
Longeren is indd ook een goed idee. :j

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:18

op de volte en dan de volte steeds groter rijden

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:43

Ik heb gisteren wat geoefend met het aanspringen in galop en veel overgangen gemaakt. Linksom ging het inderdaad weer goed en rechtsom was in het begin gewoon hetzelfde. De laatste keer dat ik aansprong in galop hebben we een paar passen recht gegaloppeerd! Dus dat gaan we eventjes oefenen, aangezien het aanspringen in galop oefenen ook geen kwaad kan! :)