Oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_Juul

Oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:28

Hee Hallo,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Ik hoop dat jullie mijn probleempje serieus nemen en niet alleen maar roepen dat ik les moet nemen, ik ben namelijk dringend op zoek naar een goede instructeur.
Ik rijd sinds kort een 5-jarige pony voor een wat oudere man die bij mij in de buurt woont. Zijn buurmeisje heeft die pony altijd gereden maar doordat zij ging studeren is zij gestopt met deze pony. Nu heb ik het geluk om deze pony te rijden. Hij is opzich keurig doorgereden, hij loopt wel lekker door, hij kan pasjes wijken, je kan lekker schakelen, hij laat 3 mooie gangen zien en het is gewoon een ontzettend leuk beestje. Alleen aan de hoofdhouding is nogal wat aan te merken. Hij ontspant wel alleen hij richt zich niet op. Hij blijft met zijn hoofd in een lange lijn, hij buigt niet af. Ik heb al van alles geprobeerd om de achterhand er meer onder te zetten: cavaletti lopen, ontzettend veel overgangen, schakelen alles heb ik al geprobeerd maar het haalt niets uit. Hij loopt dus op zich wel ontspannen, maar hij loopt veel te lang in zijn nek. Medische problemen zijn uitgesloten. Ik hoop dat iemand tips heeft waardoor ik verder met hem aan de slag kan, want ik zou in de toekomst graag met hem starten en wat bereiken.
Laatst bijgewerkt door Marieke_Juul op 20-11-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:32

Hij is vier en richt zich niet op? Lijkt me niet zo vreemd, oprichting komt pas veel later in de training aan bod.

Ik betwijfel of jij je theoretische kennis wel voldoende op orde hebt. Nageven, afbuigen en oprichten zijn drie compleet verschillende dingen, jij gebruikt ze in een zin met een vierjarige als context. Probeer je probleem eens wat duidelijker en met de juiste terminologie uit te leggen?

Edit: Zie net dat je het nu ineens hebt over ontspannen ipv nageven, post gewijzigd of heb ik verkeerd gelezen?

Marieke_Juul

Re: Oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:35

Nee ik heb de post gewijzigd, had inderdaad de verkeerde bewoording gebruikt. Hij is trouwens ook 5 jaar (maakt niet veel uit, maar 't is toch een typfoutje) :)

shirleyp
Blogger

Re: Oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:40

Ook voor de meeste vijfjarige paarden is de oprichting nog lang niet binnen bereik. Wat is exact het probleem? Bedoel je niet de nageeflijkheid of aanleuning ipv oprichting? Een ontspannen paard dat zich lang en recht houdt zal eerst moeten leren nageven een aanleuning gaan zoeken. Pas wanneer alle voorwaarden goed voor elkaar zijn ga je naar de oprichting toe, dat wordt in de basissport eigenlijk alleen in de hoge klasses gevraagd.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:49

Ik heb op http://www.paardenbegrijpen.nl mijn instructrice gevonden en ben er heeeel tevreden mee. Ik leer opnieuw paardrijden (Ja en ik neem al 13 jaar trouw les, bij verschillende instructeurs. Maar niemand heeft mij ooit verteld wat zij allemaal vertelt)
Mij lijkt het slim om eerst je paardje wat mee flexibel in zijn lijf te krijgen. Zorgen voor lengtebuigen, dan voorwaarts neerwaarts en dan ondertreden. Je paard moet zowel op links als op rechts correct nageven van neus tot staart.
Om tot een goed oprichting te komen moet het paard als het ware meer gaan zitten: meer buigen door de achterbenen. Dit is zoals gezegd voor jouw paardje, op deze leeftijd nog helemaal niet aan de orde. Een goede oprichting is een losse onderhals en meer buiging in de achterbenen (en dus ni wat je vaak ziet een paard dat helemaal omhoog getrokken loopt met zijn nek en zijn onderhals 1 en al spierbundel.)
Balkjes op de grond vind ik eigenlijk niet zo'n goede oefening. Het is meer een oefening van stuwen dan van dragen.