Kyliam @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

Kyliam @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 13:59

Vandaag maar eens foto`s gemaakt.
Misschien even introductie. Kyliam is een 5,5 jarige arabier. Een jaar geleden ongeveer zijn we begonnen met rechtrichten aan de hand omdat hij heel veel probemen had en rijden onmogelijk was geworden. Sinds een paar maanden zijn we nu weer aan het rijden. Vandaag heb ik voor het eerst weer gegalopeerd met hem in de bak.
Ik rij hem op kaptoom en sinds kort kandare.
We werken nog heel erg aan het ondertreden (LVO), achterhand zakken en nu ook wat meer opwaards en voorwaards rijden.
We hebben om de paar weken priveles van iemand die geschoold is door Marijke de Jong. Deze methode werkt wel voor ons.
Ik moet nog veel werken aan mijn zit. Ik zit nog te veel naar achteren en niet genoeg in balans (vind ik zelf vooral) en mijn benen zijn soms nog te ongecontroleerd.
Maar desalnietemin waren er wel een paar leuke foto`s tussen. De kleur is wat flets door de zon die in de camera scheen. Volgende keer toch vanuit een andere hoek foto`s maken.
Reacties zijn altijd welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt om te kijken!

Groetjes
Danielle en Kyliam

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:04

ik heb de afgelopen paar jaar ofzo jullie hier en daar voorbij zien komen ( ook op het avs forum geloof ik ) en je kan duidelijk zien dat hij vooruitgegaan is!

ik zie de je in de eerste foto's wat voorover valt en in elkaar zakt in de (scherpere) wendingen. zorg dat je ook daar goed op je zitbeenknobbels blijft zitten en rechtop blijft. ik heb zelf ook wel eens de neiging in wendingen wat voorover te vallen, ik heb dan het gevoel dat het paard niet voorwaarts is en ik ga dan onbewust naar voren hangen om haar mee te trekken door de wending. dat is fout. ik moet juist rechter blijven zitten en het paard meer aan het been maken, zodat ik in de wendingen een kleine hulp kan geven voor meer impuls. en dat lijkt me een ook een goede tip voor jou, meer aan het been maken en in de wendingen been geven ipv voorover hangen.

ik heb het idee dat je linkerhand wat strenger is dan de rechter, dat je daar iets mee terugwerkt. ook dat kan je oplossen met meer been. vaak werk je terug omdat je het gevoel hebt dat je paard of tegen je hand in komt of dat je hem moet ondersteunen. maar je moet durven je hand naar voren te brengen enn te begeleiden met je been. een voorwaarts paard zal naar je hand toe willen.
vaak werk je ook terug omdat er iets mis gaat ( stelling/buiging verkeerd, verzet, tegen de hand, terugkomen in tempo, door been heen vallen) maar daarmee maak je het alleen maar erger. vaak als je juist op zo'm moment je hand toestaat en been bij geeft merk je dat het problee zichzelf oplost. je was eigenlijk je paard aan het blokkeren!

ik rij zelf ook een arabiertje en ik herken veel van jou. bovenstaande oplossingen helpen mij heel erg.
het is goed dat je zo op je houding let, je houding heeft enorm veel invloed op hoe je paard loopt en je bewust zijn van je gewichtshulpen is erg belangrijk.

en nog een laatste tip: als je je benen wat stiller wil houden concentreer je dan op de druk in je beugels en zitbeenknobbels. begin in stap met een lichte contactteugel ( mond is niet belangrijk), druk je voeten eens in de beugels, wiebel en schuif totdat je voelt dat je evenveel druk heb op beide beugels. niet gaan staan oid, maar iets zwaardere steun nemen en daarna weer normale steun. als je evenveel gewicht op beide beugels hebt, heb je jezelf al geholpen met je houding, je zal nu al rechter en meer in balans boven je paard zitten. lokaliseer nu je zitbeen knobbels, voel waar en hoe ze in je zadel drukken. als je het moeilijk vind, kan je je handen onder je billen leggen of je benen voor de zweetbladen, dan voel je ze makkelijker. net als je beugels wil je gelijke druk van je zitbeenknobbels hebben. onthou hoe je zit en hoe die positie aanvoelt als je het gevoel hebt dat je gelijke druk hebt. dan mag je je rug rechten. maak je rug eerst maximaal bol en dan maximaal hol, ga dan precies in het midden zitten. dit is de rechtste positie van je rug. blijf controleren dat je gelijke druk hebt. dan mag je je schouders rechten. niet je schouders naar achter trekken, maar juist je ruggengraat rechten. stel je voor ( of vraag dat iemand het echt doet) dat iemand je precies tussen je schouderbladen prikt. dan recht je je rug. het kan ook helpen om eens heeeeel diep in te ademen, dan doe je het ook. onthou deze positie en controleer of al het voorgaandee ook nog klopt. neem dan gelijke druk op je teugels, ook als je het idee hebt dat je daardoor meer aan een kant zit. eerst gelijke druk nemen. nu zit je heel netjes. probeer te onthouden hoe je zit, onthou het gevoel. controleer jezelf altijd van onder naar boven ( beugels, billen, rug, schouders, handen). als je voelt dat je uit balans raakt dan ga je terug naar stap, zoekt het gevoel opnieuw op en draaft dan weer aan.

als je dit lang volhoudt en consequent jezelf controleert, wordt het al snel automatisme ;)

het is een heel verhaal geworden :o maar ik hoop dat je er wat aan hebt :D ik weet dat ik er erg veel aan heb en mijn rijden beter is, mijn paard loopt ook prettiger en kleine storinkjes waar ik tegen aan liep zijn weg sinds ik zoveel aandacht besteed aan mijn houding.

succes!

Kyliam

Re: Kyliam @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 11:25

Heel erg bedankt voor je antwoord en de tips. Wat leuk dat je ons "volgt". Ja er is heel veel vooruitgang. Maar ook nog veel werk.
En het klopt wat je benoemd. HIj is nog niet genoeg voor het been. Dat is nu de grootste oefening die we bezig zijn.
Met mijn handen heb ik al een hele weg afgelegd. Ik was eerst veel strenger en onrustiger in mijn handen. Van mijn lesgeefster heb ik daar goede tips voor gekregen. En ik wilde ook pas met kandare gaan rijden als dat voor elkaar was. Maar het kan inderdaad dat ik soms dingen nog te veel met mijn handen wil oplossen ipv mijn been. Bedankt voor de tips.
We blijven zeker oefenen.

Groetjes
Danielle

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:41

ziet er mooi uit, zoals een arabiertje eruit moet zien, sielijk, zelfbewust en liever nog meer publiek:)
Rijdt je met een combi rijhalster? je zit er overigens ook netjes op, let op je buitenhand, probeer die zo nu en dan een beetje te "verzachten".

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:50

Ik vind je houding niet goed, soms druk je jouw gewicht achter in het zadel een ander moment hang je te veel op de boom. Dit is niet prettig voor je paard.

Je paard is niet goed door zijn lijf. Ik weet dat arabieren de staart vaak hoger dragen, maar ik zie dat jouw paard veel te veel spanning in zijn rug heeft, precies achter het zadel. Daardoor kan je paard niet ondertreden en zet het zijn achterbeen niet onder maar juist achter de massa. Hierdoor zie je ook amper ruimte in het voorbeen terug.

Mijn advies zou zijn, gebruik een gewoon vriendelijk bit [dat is zachter en vriendelijker dan de stang en neusbeugel die je nu gebruikt].
Rij je paard voorwaart neerwaarts naar de hand toe. Je zult zien dat je paard daardoor meer elastiek in zijn lijf zal krijgen en dat de rug meer zal gaan ontspannen.

Robinn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:01

leuk paardje hoor. Mag ik vragen waarom je met zo'n bit rijd? ik denk dat je de basis ( dus het recht richten e.d) beter kunt trainen met een normaal bit in jouw geval. Met dit bit wordt ze sneller in een bepaalde houding gedwongen doordat jij nog niet je handhouding onder controle hebt ( linkerhand verder naar je toe) en dit bevordert niet de houding van je paard.

succes

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:11

ik schrik gewoon als ik een 5 jarig paard zie die met zo'n bit wordt gereden. waarom??
dit paardje wordt gewoon gedwongen om in bepaalde houding te lopen.
door je houding en zit en je handhouding houdt je paard erg veel spanning in zijn lijf. ik zie ook een staart die erg onrustig is.
probeer eens een wat vriendelijker bitje en probeer meer aan de ontspanning te werken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:22

Wat ik van deze foto's kan zien (ik vind ze niet echt een heel duidelijk beeld geven) denk ik niet dat je bezig moet zijn met oprichten en achterhand laten zakken, je paardje lijkt me nog niet toe aan verzameling.
Je moet eerst beter gaan zitten, je paard super aan de (zit)hulpen hebben staan en eenvoudiger gaan werken, lang en laag (ontspanning en lengte van de rug is erg belangrijk bij dit type) en ontspanning.
Je kunt wel wijken en volte openen/sluiten en sterker maken van achter zodat hij wat meer ondertreed en niet zo op de voorhand loopt.
Dus veel overgangen maken en figuren rijdenen sterker maken.
Als je nu al met verzamelen gaat beginnen krijg je straks een paardje die heel korte pasjes gaat maken en met een holle rug gaat rondtrippelen, dat lijkt me niet de bedoeling!
Arabjes zijn heel gevoelig dus op het lichtste bit rij je zo'n paardje gemakkelijk rond!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:37

Voor zover ik het zie ben je nog niet toe aan de Kandare. Je LVO is daarvoor onvoldoende bevestigd. Zo loopt hij op sommige foto's te ver in stelling. Ik zou een paar stappen terug zetten, eerst je eigen houding bevestigen. Centreren van je bovenlichaam, goed het verschil tussen linker en rechterzitbeenknobbel en zorgen dat er meer ontspanning in komt. Vandaar kun je verder werken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:06

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je op een positieve wijze opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.
Over het bit is nu voldoende gezegd, dat hoeft niet meer herhaald te worden.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:42

Ik kan de foto's niet zien?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:07

Vanwege het feit dat de foto's niet meer zichtbaar zijn hier een slotje.