Spanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leanR

Spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:13

hallo bokker!

nu hebben we een probleempje.
i.v.b met school rijdt ik vaak 's avonds. Het word kouder en bij ons
is het al een paar dagen mistig.
Als ik 's avonds ga rijden vind Balou het zo spannend. Ze begint te snuiven en bij een
tikje of iemand die een stal deur dicht doet schikt ze al,terwijl ze die geluiden overdag
ook gewoon hoort.
Dan krijg ik haar na een paar rondjes rennen pas weer terug. Dit is natuurlijk vervelend,
en ik dacht wel dat dit na een paar keer over zou gaan. Maar toch blijft die spanning erin en
krijg ik haar niet lekker ontspannen lopen.
Ze vind het vooral bij de raampjes eng en bij de 'grote deur'. En het is ook zo spannend wanneer
iemand langs loopt. ( bij de ingang is een hoekje )

Nu gaat het niet voorbij dus dacht ik, ik vraag het op bokt :P
Dus iemand tips of opmerkingen?

alvast bedankt!

Balou ( vosje , 1.67 , 7 jaar ) :
http://94.100.115.167/1429450001-1429500000/1429456901-1429457000/1429456972_6_KFuf.jpeg

Panimra

Re: Spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:57

dat heeft mijn paard ook :+
ik rij zelf nu met veel licht en dat is al veel beter.. en als ze schrikt meteen proberen haar te laten ontspannen?

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:02

Ja,maar toch blijft het. Het is dat ik zelf niet meer zo schik als zei schikt dus dat is mooi meegenomen.:P Maar ze is zo geconstentreerd naar wat er om haar heen gebeurd en blijft heel gespannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:36

Wat doe jij met je handen als ze gaat rennen? Probeer niet in haar mond te gaan zitten, je maakt het daardoor enger.
Rechtop zitten, houd druk op je beugels, en je lijf ontspannen. Dit helpt bij mij erg goed, doordat ik een rustige energie heb, houdt mijn paard het dan bij een sprong opzij.

sannie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:45

Kan je niet een keer met daglicht gaan oefenen als er iemand langs loopt?
Dan kan je het later in het donker nog proberen.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:51

Zelf probeer ik haar natuurlijk terug te krijgen,niet met constante druk. Ik zet haar op de volte vraag haar terug (vragen&ontspannen) en op mn zit. :j

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:57

Zelf rustig blijven en je paard bezig houden. Ken het probleem, zeker bij 'fris' weer. Moet mijn hoofd er dan ook goed bij houden en zolang ik mij bezig blij houden met hem (en hij dan met mij) gaat het redelijk. (Maar andere tips zijn voor mij ook welkom!)
Om eigen spanning onder controle te houden zou je op je ademhaling kunnen letten.
Succes en laat horen hoe het verder loopt!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:57

sannie123 schreef:

In het weekend rij ik wel gewoon overdag,maar dan is er niks aan de hand.
Zelf vind ik het een beetje appart,kan er iets zijn met haar zicht of iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:04

leanneex schreef:
sannie123 schreef:

In het weekend rij ik wel gewoon overdag,maar dan is er niks aan de hand.
Zelf vind ik het een beetje appart,kan er iets zijn met haar zicht of iets?

Nee hoor. Ze is een paard. In het donker zien dingen er anders uit, en is het in haar beleving héél iets anders. De ogen van het paard zitten veel meer aan de zijkant, en daarom kan het dat een paard ergens linksom langs komt, er van schrikt, en dan besluit dat het niet eng is, en dan rechtsom reageren alsof ze het nog nooit gezien heeft. Dit klopt ook.
Net als een mens heeft een paard 2 hersenhelften, en wordt het beeld van beide ogen apart geregistreerd, en daarom reageert ze zo. Het is in dat deel nog niet opgeslagen.
Dat werkt hetzelfde met licht en donker, in haar beleving ís het ook iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:08

leanneex schreef:
Zelf probeer ik haar natuurlijk terug te krijgen,niet met constante druk. Ik zet haar op de volte vraag haar terug (vragen&ontspannen) en op mn zit. :j

Dat werkt dan denk ik niet, omdat je paard nog een paar rondes blijft rennen. Probeer eens door te rijden alsof er niks gebeurd is, gewoon zitten en rijden? Dus niet vragen en loslaten (wat imo je paard in de mond pesten is, als je dat bij mijn merrie probeert, ook als het rustig is, ga je de hele bak zien, dat pikt zij niet), maar gewoon licht contact, zachte billen, benen los en lang, tenen in de beugel en rechtop zitten. En ontspannen in je hele lijf.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 22:16

Yamcha schreef:
leanneex schreef:

Dat werkt dan denk ik niet, omdat je paard nog een paar rondes blijft rennen. Probeer eens door te rijden alsof er niks gebeurd is, gewoon zitten en rijden? Dus niet vragen en loslaten (wat imo je paard in de mond pesten is, als je dat bij mijn merrie probeert, ook als het rustig is, ga je de hele bak zien, dat pikt zij niet), maar gewoon licht contact, zachte billen, benen los en lang, tenen in de beugel en rechtop zitten. En ontspannen in je hele lijf.

Oke,dit ga ik zeker proberen. Best interessant eigenlijk de informatie die je gaf in je vorige reactie. weer wat geleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:21

Ik ben heel benieuwd of het werkt :)

Ja, die info, ook graag gedaan. Ik weet niet meer wie het mij heeft uitgelegd, maar ik heb er erg veel aangehad. Ik begrijp nu bepaalde reacties van mijn paard, waar ik vroeger boos om zou zijn geworden, omdat ik het zag als aanstellerij. Nu begrijp ik het beter, zij is gewoon heel anders als ik :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:37

Ik heb dit probleem op het moment ook heel erg met mn paard.
Het lastige is dat hij onder me uit wil lopen en behoorlijk over zn tempo gaat.
Ik moet hem zowat continue terug rijden en krijg hem dan kleine stukjes ontspannen.
vervolgens is er een afleiding en begint het weer van voren af aan.
Moeilijk vind ik dat.
Heb ook erg het idee dat hij na een uur nog zn energie niet kwijt is.
(wat wel klopt, want ik rij hem veel in het bos, dus hij heeft een goede conditie)

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 03:09

zelf heb ik altijd geleerd dat je moet tonen aan je paard dat jij te vertrouwen bent in zo'n situaties. als je paard leert dat hij veilig is bij je, zal hij ook minder snel schrikken.
en dat kun je doen door, als hij schrikt, gewoon door te rijden en te doen alsof er niets aan de hand is. rustig blijven in je adegemhaling, niet gaan opspannen, en met je stem kalmeren, en ook belonen als hij kalmeert en luistert.

als je zelf in z'n mond gaat zeulen, en heel gespannen gaat zitten, vererger je die reactie omdat je bevestigt dat er iets is om bang voor te zijn en hem ook ongewild "dwingt" om kalm te zijn. als jij bang bent wordt je toch ook enkel banger als iemand je probeert te beletten van weg te lopen? dat zorgt er enkel voor dat je die persoon zelf niet meer vertrouwt op correct handelen in enge situaties.

als je zelf een goede energie uitstraalt en dus rustig bent, zal je paard beseffen, en jou erop vertrouwen dat er dus helemaal niets is om bang voor te zijn en dat jij hem juist begeleid in zo'n situaties.

hoop dat dit kan helpen =)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 10:06

boku schreef:
zelf heb ik altijd geleerd dat je moet tonen aan je paard dat jij te vertrouwen bent in zo'n situaties. als je paard leert dat hij veilig is bij je, zal hij ook minder snel schrikken.
en dat kun je doen door, als hij schrikt, gewoon door te rijden en te doen alsof er niets aan de hand is. rustig blijven in je adegemhaling, niet gaan opspannen, en met je stem kalmeren, en ook belonen als hij kalmeert en luistert.

als je zelf in z'n mond gaat zeulen, en heel gespannen gaat zitten, vererger je die reactie omdat je bevestigt dat er iets is om bang voor te zijn en hem ook ongewild "dwingt" om kalm te zijn. als jij bang bent wordt je toch ook enkel banger als iemand je probeert te beletten van weg te lopen? dat zorgt er enkel voor dat je die persoon zelf niet meer vertrouwt op correct handelen in enge situaties.

als je zelf een goede energie uitstraalt en dus rustig bent, zal je paard beseffen, en jou erop vertrouwen dat er dus helemaal niets is om bang voor te zijn en dat jij hem juist begeleid in zo'n situaties.

hoop dat dit kan helpen =)

Ja precies. :j

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 10:47

even tussendoor: heb besloten om vanavond ook maar 's avonds te gaan rijden zodat ik dit kan oefenen,ik ga er vanmiddag wel lekker poetsen etc. Of is dit geen goed plan? :o