paard motiveren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MysticMagic

paard motiveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 07:19

Hallo,
Ik rij een 4 jarige pony, die van zichzelf nogal flegmatisch is.
Nu rijden we zowel in de bak als in de bossen. In de bossen is ze uiteraard veel fanatieker en kan ze een fantastische rengalop weggeven. In de bak is het bijna mishandeling zo vooruit moet ik haar schoppen. En dan gaat ze pas na een flinke bok es een keer iets harder maar nog lang niet lekker voluit. Ze reageert verder wel goed op been in die zin dat ze meteen sneller gaat, maar wel altijd na een paar passen weer terugzakt. Ik wil niet continu aan het drijven zijn, maar hoe krijg ik mijn paard zo gemotiveerd dat ze vooruit wil?

meganx

Re: paard motiveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:35

mss moet je wat praten tegen je paard?
helpt veel ! :D
bij mij toch

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:40

Niet te lang rijden maar steeds kort en krachtig. In stap al beginnen om aan je been te zetten. En wat ook helpt is om direct na het instappen lekker voorwaarts te galopperen en pas daarna te draven. Ook tussendoor steeds stukjes wegrijden in draf en galop. Blijf je paard verrassen en doe steeds iets anders, dan weer een volte, dan weer een overgang, dan weer wegrijden enz. Zo houd je zijn koppie erbij.
Praten heeft helaas geen zin.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:16

Wat doe je allemaal in de bak? Probeer daar eens meerdere verschillende dingen te doen :j Daar wordt mijn paard altijd blij van :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:34

heb je les!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:11

Door zelf gemotiveerd te werk gaan en geduld te hebben en voorlopig even in zijn basis tempo werken en daar mee gaan schakelen met jou intentie en niet met de zweep, het dier zal voor jou moeten willen werken en dat krijg je alleen voor mekaar door met geduld en respect te werken met zo`n dier, van harde hand worden ze alleen maar meer flegmatiek en vooral doods voor je hulpen.
Werk idd ook kort, leer te voelen wanneer en waarom het mis gaat, train eens met brokjes b.v haal hem uit zijn eigen wereld door vrolijk te werken en als je voelt dat je gefrustreerd raakt dan gelijk stoppen en morgen weer een dag.

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:22

Ik lees even mee. Wat ik in de les als oefening kreeg, was tempowisselingen rijden en veel overgangen, zodat hij alerter werd op je been. Niet te veel drijven en 2x geen reactie betekent 3e x tikje met je zweep net achter je kuit erbij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:46

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MysticMagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:15

Dus eigenlijk als jullie zeggen vanuit zn basistempo te rijden, dat je dan geen echte middendraf rijdt maar gewoon een normaal tempo, wat voor hem dus al erg snel is ? Dus eigenlijk genoegen nemen met wat ie aanbiedt?
Hij is ook erg koppig in zn karakter, dus als ik em een keer goed aanpak, dus het er niet bij laat zitten maar pas stop met drijven als ie een lekker tempo heeft, dan ligt zijn basistempo daarna gelijk een stuk hoger. Alsof ie zich dan gewonnen geef.
Als ie in vrijheid in de bak is, issie vaak ook lekker rustig, maar af en toe komt er een mega uitspatting, dan kan ie echt ZO hard! Ik bedoel, zo hard zou ie nooit hoeven gaan, maar gewoon iets harder dan nu zou al mooi zijn. In galop is het bijna zo'n draaimolen paard; hij gaat eerder omhoog en omlaag dan vooruit... Als ik em uitstap (en ie zn eigen tempo laat bepalen) dan valt ie bijna om zo traag gaat ie. Heeft ie dan gewoon van zichzelf een laag basistempo en moet ik me daarbij neerleggen?
Vind het zo moeilijk, ben vaak wel te lief voor em, maar als ik em hard aanpak voel ik me daar gewoon niet goed bij.
Wat is kort en krachtig? Ik rij nooit langer dan een half uur. Eerst instappen, voltes, tempowisselingen, soms schouder binnen en schouder buiten, daarna wat draven en dan de galop. Vooral de linkergalop oefenen we veel want 9 van de 10 keer springt ie verkeerd aan.
Hoe bedoel je Midgie met brokjes trainen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 08:49

Het verkeerd aanspringen duid op een nalans probleem en dat kan ook gelijk de oorzaak zijn van het niet willen lopen, de een stop voor geen balans de ander gaat er voor rennen om zijn eigen op te vangen.

Je zou b.v aan de hand kunnen werken en als hij het heel goed doet een brokje geven , dat heeft mij heel erg geholpen met een paard wat echt niet wilde lopen, hij kwam daar door uit zijn eigen wereld en loopt nu een stuk beter , let wel dat je de beloning op het juiste moment gaat geven want anders krijg je een bedelaar.

Ga vanuit zijn basis tempo langzamer en weer terug naar zijn basis tempo doe dat niet met been hulp maar met je zit , want te veel been heeft geen zin bij dit soort paarden en als je been geeft doe het dan op het juiste moment, als je zomaar gaat zitten duwen met je been of zomaar met de zweep gaat tikken dan komen ze er tegen in maar op het juiste moment kun je de benen sturen en je zal toch moeten gaan werken aan balans en zijn spieren juist trainen zodat hij meet naar voren kan stappen en als het voorwaartse beter gaat zal het tempo ook hoger komen, maar hou er bovenal rekening mee dat de pony nog maar 4 is en 4 en dan al zo in zichzelf daar zou ik toch heel voorzichtig mee zijn je wil tenslotte dat de pony ook een fijn leven onder de ruiter heeft lijkt me en niet alleen voor je eigen plezier er op ga zitten??

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 08:59

Ik beloon mijn (weliswaar erg werkwillige) vierjarige erg veel tijdens het rijden. Ik merk dat hij daar enorm veel motivatie van krijgt. Gewoon op stem, maar een aai door de manen of even lange teugel als hij zich goed inzet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:34

Vraag ook eens aan je instructeur of je misschien zelf per ongeluk blokkeert in je zit.
(of test het uit)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:40

Urielle schreef:
Vraag ook eens aan je instructeur of je misschien zelf per ongeluk blokkeert in je zit.
(of test het uit)

Ik zat het zelfde te denken. Het gebeurt vaker, heb ook een leerling die een remmende werking heeft in haar zit. Zeker als ze been geeft verkrampt ze en gaat het paard eigenlijk alleen maar langzamer. Dus veel zitlessen. Leren goed te zitten en je hulpen kunnen geven op het juiste moment, balans, spierspanning, etc..
TS rijd er ook wel eens iemand anders op? Zo ja hoe loopt hij dan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:34

Zeker bij een jong dier die reageert van nature al op een zware zit daarom staan gelijk stil, ideaal om dat er in te houden je wil natuurlijk dat ze op je zit gaan reageren , blijf dus zeker uit de rug zitten zoek de balans eens in je boven benen.

MysticMagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 17:02

Als er iemand anders op zit is ie de koppigheid zelve. In het begin had ie dat ook wel bij mij maar nu niet meer. Bij een ander dus nog wel. Vooral links willen als ie rechts moet en dat soort streken. (en dan kon je begrenzen wat je wilde maar hij liep overal doorheen, ook bij mijn instructrice, het enige wat hielp was streng zijn).
Met longeren is ie ook niet al te snel maar wel veel vlotter. Springen los in de bak vind ie leuk dan wil ie wel es een snelle galop laten zien. Helaas ben ik niet zo'n springfan, dus dat doe ik onder het zadel eigenlijk nooit.
Misschien dat ik wat vaker zonder zadel moet rijden zodat ik een betere zit krijg? Denk niet dat mn zit bar slecht is, maar altijd goed om jezelf daarin te blijven controleren.
Meer vanuit zit en minder met been is zowieso een erg goeie tip! Daar ga ik aan werken!
Ik wil zeker dat het voor mijn paard ook leuk blijft!

MysticMagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 17:04

Oh ja als ik zelf in de bak zit er er zit iemand anders op zn rug dan wil ie steeds bij mij staan te koekeloeren. Dus dan is het voor degene die erop zit al lastig om em over de hoefslag te laten gaan. ALs ik erzelf opzit is dat geen enkel probleem.
Balans had ie in t begin veel moeite mee, maar dat wordt steeds beter. Ook wassie int begin sterk rechts gebogen, ook dat is nu al veel beter.