Problemen met het rijden op mijn 19-jarige pony.. Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Problemen met het rijden op mijn 19-jarige pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 22:39

Hoi,

De titel zegt eigenlijk al een beetje wat mijn probleem is. Ik zal het hieronder even uitleggen:

Ik heb mijn pony sinds augustus 2001; we waren toen allebei 9 jaar oud. Inmiddels is ze dus alweer zo'n 10 jaar in mijn bezit en zijn we nu dus beide 19.
Omdat mijn pony maar 1.36 m meet, werd ik vanzelfsprekend te groot voor haar. We waren altijd erg succesvol op wedstrijden, maar door mijn lengte zijn we hiermee gestopt toen we 13 waren. Het plaatje was gewoon niet meer zo mooi en dat begon ik te merken aan mijn punten, maar omdat ze in geen enkel opzicht last van mij had, ben ik gewoon doorgegaan met trainen. Ze was in topvorm en ik heb haar nog een aantal jaar fanatiek gereden en zelfs in training nog naar hoger niveau gebracht. Later werd dat iets minder fanatiek, omdat ik een HBO-opleiding ging doen waar ik het al vanaf het begin erg druk mee had, maar ik bleef haar toch 3/4 keer in de week rijden.

Op dit moment is de situatie nog steeds hetzelfde; ik rijd haar 3/4 keer in de week en dan voornamelijk basis. Af en toe pakken we nog wat oefeningetjes mee, omdat ze nog steeds erg werkwillig is en het duidelijk nog leuk vindt, maar het belangrijkste vind ik dat ze soepel is en lekker in haar vel zit.
Mijn pony is ontzettend sterk en stevig gebouwd, maar ik heb er altijd rekening mee gehouden dat ik wel eens te zwaar zou kunnen worden voor haar naarmate ze ouder zou worden en een slechtere rug zou krijgen.
Omdat het al een tijdje niet meer zo lekker gaat met rijden, ben ik bang dat het moment waar ik zo altijd zo tegenop zag nu aangebroken is. Ze heeft meer moeite met ontspannen en buigen, is onrustiger in de aanleuning, minder voorwaarts en zweet ook snel zonder dat ik haar echt aan het werk heb gezet. Het gaat gewoon duidelijk allemaal wat moeilijker, maar het is niet zo dat het heel slecht gaat. Ik wil niet doorrijden tot ze niet meer kan, vandaar dat ik het goed in de gaten hou. Maar het is erg moeilijk om te beslissen wanneer het goede moment is en vooral: wat ga ik met haar doen als ik haar zelf niet meer (regelmatig) kan rijden?

Je zou zeggen dat de slimste en meest voor de hand liggende optie is om een jong meisje te zoeken die haar kan rijden. Omdat het een C-pony is, moet het dus wel echt een meisje zijn die een stuk kleiner en lichter is dan mij, anders kan ik haar net zo goed zelf blijven rijden. Dan kom je dus bij een meisje van 11/12 jaar uit.
Het probleem is alleen dat mijn pony een lastig karakter heeft, eenkennig is en ontzettend pittig kan zijn, dus het moet ook iemand zijn die haar kan aanpakken. Als je haar niet de baas bent, neemt ze een loopje met je. Toen ik zelf jong was, lag ik er elke dag naast en ben ik na 200 keer (of meer) zandhappen met een gebroken been in het ziekenhuis beland. Ik wil niet dat dat bij een bijrijdstertje gebeurd..
Ik wil ook graag dat ze soepel gehouden wordt (ze is immers 'pas' 19 en kan en wil echt nog wel werken) en voldoende aan het werk gezet wordt om haar energie kwijt te kunnen, maar daarvoor heb je dus wel enige ervaring voor nodig. Hoeveel meisjes van 11/12 hebben deze ervaring? Heel weinig vrees ik. Natuurlijk zal ik, mocht ik echt een bijrijdster gaan zoeken, diegene in het begin wel begeleiden, maar ik heb niet genoeg tijd om iemand te leren hoe je een pony los, nageeflijk en over de rug rijdt.
Met pensioen is echt GEEN optie voor mijn pony, dan kwijnt ze weg. Als ik bijvoorbeeld even weinig tot niks met haar gedaan heb ivm ziekte, is ze al zeer chaggerijnig. Het doet haar goed om te mogen werken (onder het zadel, aan de longe of wat dan ook) en daarna is ze altijd vrolijk en tevreden. Ze is fysiek nog prima in orde en ziet er super uit, dus het zou zonde zijn om haar helemaal stil te zetten. Daar wordt ze gewoon echt niet vrolijk van.

Het is een beetje een lang verhaal geworden zie ik, mijn excuses hiervoor en alvast bedankt voor het lezen :) Ik vraag me af of er iemand is die een goed idee of tips heeft en misschien hetzelfde dilemma heeft gehad. Ik denk dat ik het nu nog even aankijk hoe het gaat met rijden, hopelijk is het 'gewoon' een dipje.. Maar het is volgens mij zeker niet slecht om erover na te denken wat ik met haar ga doen als ik haar niet meer kan rijden, mocht het binnenkort echt niet verbeteren. Ik hoop van harte dat dat wel het geval zal zijn, omdat ik na 10 jaar nog steeds erg veel plezier beleef aan het rijden op haar. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat ze het zelf ook nog prettig vindt.

Bij voorbaat dank!

Liefs Michelle
Laatst bijgewerkt door GummyBear op 17-11-11 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:43

misschien een stomme vraag, maar kan ze niet voor de kar samen met een andere pony?

ik denk trouwens dat er vast en zeker een leuk ruitertje voor haar te vinden is
Laatst bijgewerkt door boku op 17-11-11 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:44

ik heb een beetje hetzelfde probleem, mijn pony is alleen 22.
Ik heb nu mensen gevonden kleine kinderen hadden die wilden leren rijden. Dus zo wordt er niet teveel meegedaan maar ze blijft wel in beweging Mijn pony is daar braaf genoeg voor.
In jou geval zou ik toch een pittig ruitertje zoeken. Ik denk dat die wel te vinden zijn, vantevoren wel natuurlijk vertellen dat ze pittig kan zijn.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:49

Sinds wanneer is dit aan de gang?
Ik merk dat mijn 20 jarige pony nu het een behoorlijk stuk frisser is buiten, behoorlijke opstart probleempjes heeft en dus ook extra lang en goed ingestapt moet worden en natuurlijk ook uitstappem. Misschien dat jou oudje nu ook gewoon wat strammer is door het weer?

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:01

@ boku: is helemaal geen stomme vraag hoor :) Ik ben zelfs een tijdje geleden begonnen met beleren voor de kar, wat mijn pony erg leuk vond. Alleen heeft de man die mij begeleidde toen zijn elleboog verbrijzeld en kon mij dus niet meer helpen. Daarna hebben we het eigenlijk niet meer opgepakt. Het leek mij leuk voor erbij, om eens in de twee weken een keer de weg op te gaan met het karretje. Maar alleen voor de kar en verder niks is geen optie, omdat mennen in de bak bij ons op stal niet toegestaan is. En om nou 4 keer per week met de kar te weg op te gaan is een beetje veel..

@ miepietjuh: wat goed dat je een passende oplossing hebt gevonden voor jouw pony :) Als mijn pony ook braaf was geweest, had dat al veel verschil gemaakt haha. Ik hoop dat ik, als de tijd daar is, idd een pittig ruitertje kan vinden die niet bang voor haar is. De kinderen die bij ons op stal lopen vinden haar allemaal zo schattig, maar weten dondersgoed hoe ze in elkaar zit. Ik heb gewoon een evil pony ~~}>

@ roxiie: daar heb ik idd ook over nagedacht, dat het door de kou kan komen. Ik weet niet meer precies wanneer het begonnen is, maar voor mijn gevoel ging het al minder voordat het kouder werd. Ik wil het sowieso nog even aankijken, want ik heb wel vaker dipjes gehad met haar. Ze is twee weken geleden ook nog eens verplaatst naar een buitenstal waar het dus een stukje kouder is, dus ik hoop dat ze niet nog stijver wordt.. Anders moet ze echt weer naar een binnenstal. Ik was het sowieso al niet eens met die verhuizing

Mindfields

Re: Problemen met het rijden op mijn 19-jarige pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:04

Is vrijheidsdressuur en werken aan de dubbele longe en lange teugelen niet een leuke optie voor jezelf? Dubbele longe om haar soepel te houden, vrijheidsdressuur voor de geestelijke uitdaging en lange teugelen voor allebei?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:26

Hoe groot ben jij? En hoeveel weeg je?

Ik denk dat het wel moet mogelijk zijn om een iets oudere (en betere) ruiter voor je paard te vinden die gewoon fijn gebouwd is. Ik heb zelf ook altijd met C pony's gereden omdat ik maar 1m60 ben en ongeveer 45 kg weeg (dus de bouw van iemand van 14 jaar) en ik ben wel al 20 ondertussen. Ik weet niet precies tot welk gewicht je kan gaan op jouw pony maar sommige tienermeisjes zijn echt nog klein en smal.

FSincerita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:52

Goed idee van "Mindfields". :j Werk aan de hand, ook wel werk aan de korte teugel genoemd kan ook.

Het stijf zijn kan ook te maken hebben met de sinovia (gewrichtsvloeistof) die op temperatuur moet komen. Zie het als olie van je auto.

Heeft het vermeerderde zweten te maken met conditie verlies denk je? Wellicht is ze dan niet helemaal in goede doen op dit moment. Ik kan niet helemaal opmaken uit je tekst of je pony verhuisd is of op de zelfde locatie op een andere plek staat, maar verhuizen kan ook conditieverlies geven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:00

Tja zou kijken of je een klein volwassen kan vinden ervoor. Ik ben 34 jaar 1.55 en weeg ongeveer 65 kilo (iets te zwaar voor mezelf).

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:55

Mijn paardje van ruim 18 heeft het afgelopen jaar ook een tijdje gehad. Hij werd stijver, leek wel wat lustelozer af en toe en ik merkte gewoon duidelijk aan hem dat hij het zwaarder kreeg met rijden. Ik heb er toen voor gekozen om hem een halfjaartje op het land te zetten. Dat heb ik gedaan, hij is inmiddels weer terug en het gaat super met hem. Hij is van zijn kwaaltjes af (hij had de laatste tijd altijd wel wat) en is supervrolijk. Het rijden gaat ook weer een stuk beter.

Ik rijd hem wel maar 3x per week ongeveer, om het wel rustig weer op te bouwen. Toen hij net terug was uit het land ben ik eerst begonnen met 1 a 2 keer per week een halfuurtje. Maar mijn paardje is er echt goed uitgekomen. Het lijkt echt of hij weer helemaal opnieuw heeft kunnen opladen.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:09

Mij lijkt lange teugelen ook een goede oplossing! Je kan hier eigenlijk alle oefeningen mee doen die je onder het zadel ook doet, maar dan natuurlijk zonder iemand erop :j Ik vind het zelf ook erg leuk om te doen (ik doe het met mijn 14 jarige merrie (die ik nog wel gewoon rijdt natuurlijk))

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:42

@ Mindfiels en Princeps: Lange teugelen lijkt me idd ook leuk om te doen. Toen ik mijn pony wilde gaan beleren voor de kar heb ik dit ook een aantal keer gedaan en ze had er duidelijk plezier in. Heb er verder geen ervaring mee, zal eens op internet gaan snuffelen :)

@ GeekGirl: Ik heb 1.71 en weeg 65 kilo. Ze kon me altijd prima houden, maar de laatste tijd ben ik daar dus wat minder zeker van. Mocht ik zelf stoppen met rijden, dan wil ik idd graag iemand zoals jij omschrijft. Mijn pony is zeker niet de makkelijkste, dus ik durf van te voren wel te zeggen dat een jong kind niet gaat werken. Ik hoop dat ik tegen die tijd een geschikt persoon kan vinden die genoeg rij-ervaring heeft. :)

@ FSincerita: Mijn pony is niet van stal verhuisd, maar is in een andere stal komen te staan. Voorheen stond ze in een schuur met een buitenluik, nu staat ze in een buitenstal. Ze heeft alleen de wanden van haar box als bescherming. Natuurlijk zit er wel een dak boven, maar er zit nog zeker 1.5 meter tussen de wanden van de box en het dak, dus de wind kan zo haar stal in. Nu staat ze redelijk ontspannen, maar ze heeft erg moeten wennen aan haar nieuwe stal en zal zeker ook wat minder goed in haar vel hebben gezeten. Helaas ging het voor haar 'verhuizing' al slechter met rijden, dus dat is niet de oorzaak geweest.

@ Justarman: Ik denk dat stilzetten voor mijn pony geen optie is, ook al is het maar voor tijdelijk. Als ik een week niet heb kunnen rijden ivm vakantie is ze al chaggerijnig. ;) Ik denk dat het haar niet veel goeds zal brengen en dat ze dan alleen maar sneller ouder wordt. Mijn gevoel zegt dat ik haar zo soepel mogelijk moet proberen te houden door een paar keer per week te rijden (evt. door een ander als ik er niet meer op kan) en de rest van de week te longeren/lang teugelen/oid. Daarbij is ons probleem denk ik dat ik te zwaar begin te worden voor haar ouder wordende ruggetje en dat los ik niet op door haar een tijdje stil te zetten. Of ik moet zelf 10 kilo afvallen..

Vandaag ging het rijden trouwens wel weer fijn. Ze was alert en voorwaarts en ik had haar al vrij snel losgereden. Aan het eind liep ze lekker op haar bitje te knabbelen. :) Maakt het wel weer lastiger om een keuze te maken, maar ik ben er wel blij mee en ik hoop dat we dit aan kunnen houden.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:45

@gummybear: Ik zeg ook niet dat je dat moet doen hoor, want ik denk dat dat maar in selecte situaties het beste is. Ik hoop voor je dat je gewoon een leuke en pittige ruiter of amazone voor je paardje vindt..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:50

misschien een ouder iemand zoeken met ervaring maar kleiner als jij. zodat ze er beter oppast.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:45

@ Justarman: Ik hoop het ook.. Even aankijken nog. Vandaag ging het weer goed, maar wil natuurlijk niet zeggen dat dat zo blijft. Aan de andere kant denk ik dan: ze kan het blijkbaar nog wel..
Wel fijn dat stilzetten voor jouw paardje wel goed uitgepakt heeft :) Is best riskant denk ik, omdat je ze ook juist stijver terug kunt krijgen, maar iedereen kent zijn of haar eigen paardje natuurlijk het beste.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:47

wordt het toch niet te zwaar voor de pony, gezien ze moeizamer te rijden is (zweten, niet ontspannen, minder voorwaarts)?
Een lichtere ruiter kan de oplossing zijn, ik denk dat er genoeg jongere meisjes zijn die van aanpakken weten!

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:01

Fijn dat het nu weer een stukje beter gaat. Is het niet een idee om alvast iemand te zoeken, in eerste instantie voor 1 of 2 keer per week. Dan kun je m zelf enkele andere dagen weer "in het gareel" rijden, wellicht is het makkelijker voor iemand om m een dag na te rijden dan helemaal zelf los te moeten maken. Ook kan longeren (al dan niet bijgezet) voor het rijden helpen om het hevigste eraf te halen en wat losser te maken. Er zal vast iemand te vinden zijn die wel al heel handig rijd maar nog niet te zwaar is, bijvoorbeeld iemand van een jaar of 14 die al vanaf 7e rijd, die zijn er vast! Succes met de zoektocht naar een oplossing!

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:04

Je kunt je pony wel longeren en anders even voor de kar, als je pony dat leuk vind is het een leuke ervaring. Of vrijspringen als je pony dat leuk vindt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:27

Ik denk wel dat je op de goede weg zit in ieder geval...Ik heb ongeveer jouw lengte en gewicht en kan in theorie wel op een grote C pony rijden (vind het echter niet fijn maar dat is een ander verhaal) maar ik geloof meteen dat ze daar op deze leeftijd moeite mee krijgt, het is gewoon net-aan.

Ik denk dat er best wel leuke ruitertjes te vinden zijn, je moet alleen even weten waar te zoeken. Ik zou eens gaan kijken op de ponyclubs in de buurt of eventueel op wedstrijden. Er rijden daar vast kinderen rond op A/B pony's die daar stiekem een beetje te groot voor worden...Gewoon aanspreken.

Lange teugelen/dubbele longe is echt heel leuk, heb ik zelf ook eens gedaan met een kleinere pony en dan ben je gewoon echt aan het trainen, je zit er enkel niet meer op. Maar je kan gewoon vrijwel alle oefeningen meepakken en dus voldoende afwisseling bieden.

Wat ook leuk kan zijn (afhankelijk van de omgeving en de pony) is fietsen. Halfuurtje lekker draven langs de fiets is heerlijk om het kopje even leeg te maken en gewoon simpel voorwaarts te bewegen.