nieuwe aanwinst heaven@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

nieuwe aanwinst heaven@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 10:16

Hierbij wil ik jullie mijn nieuwe paard voorstellen, het is een bwp merrie van 4 jaar, ong 1.70 hoog, een klein jaar zadelmak, we zijn elkaar nog wat aan het leren kennen maar het gaat naar mijn gevoel super goed, enkele werkpunten om aan te werken bij heaven zijn de ontspanning in de overgangen, voorwaarts en actief blijven in alle gangen, conditie, 'hangen' op de teugels als ze moe wordt, werkpunten voor mij zijn de teugels niet te lang laten worden, paard attenter maken op been (minder gebruik van spoor), hielen laag houden, rechtop zitten (val soms naar voor)

andere tips zijn welkom

foto's staan niet op correcte volgorde, fotograaf was niet aanwezig bij het inrijden

commentaar op tok mag achterwegen blijven, normaal rijd ik nooit zonder tok, maar deze keer was ik hem thuis vergeten en had geen mogelijk om terug te rijden ivm vervoer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PS ik ben vroeger altijd dressuurruiter geweest maar was sinds 4 jaar overgestapt op western pleasure, maar sinds 2 maanden ben ik terug gebeten door de dressuurmicrobe mede door Heaven :)
Laatst bijgewerkt door BritHittepit op 16-11-11 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:28

Ik vind het er persoonlijk helemaal niet fijn uitzien. Je prikt haar constant met de sporen, dat zie je duidelijk op de foto's.
Je geeft zelf aan dat je je paard attenter wil maken op het been, dan kun je beter je sporen uitdoen.

Verder geef je je andere punten al zelf aan. Vind je wel vriendelijk met je handen.
Leuk paard!

BritHittepit
BatmanBrit

Re: nieuwe aanwinst heaven@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 10:36

ja ze is echt 'lui' ik vind het zelf ook niet leuk om haar te prikken maar als ik geen sporen aan heb moet ik ze echt stampen en dan reageert ze echt niet .. dat is echt echt een werkpunt!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:38

_Hackney_ schreef:
Ik vind het er persoonlijk helemaal niet fijn uitzien. Je prikt haar constant met de sporen, dat zie je duidelijk op de foto's.
Je geeft zelf aan dat je je paard attenter wil maken op het been, dan kun je beter je sporen uitdoen.

Verder geef je je andere punten al zelf aan. Vind je wel vriendelijk met je handen.
Leuk paard!

hier ga ik in mee :j

zeker een leuk en mooi groot paard! past goed bij elkaar.
mooi handgebruik.

misschien een zweepje gebruik om de achterhand erbij tehouden wanneer het nodig is. ipv. sporen? :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:40

Wanneer je paard niet aan het been is, kun je daar beter les in nemen, heb je ook les? Let er ook op dat ze niet gaat opkrullen en probeer je been lang te houden. Wat ik overigens niet snap: waarom maak je een paard van deze grootte op driejarige leeftijd al zadelmak?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:49

Kay_Kim schreef:
ja ze is echt 'lui' ik vind het zelf ook niet leuk om haar te prikken maar als ik geen sporen aan heb moet ik ze echt stampen en dan reageert ze echt niet .. dat is echt echt een werkpunt!

Dan pak je een zweepje.
Been geven, geen reactie? Nog een keertje harder, nog geen reactie? Been met tikje.
Zo moet je het haar toch leren, en veeeel overgangen rijden, en wendingen daar word ze lekker actief van aan je been.
En niet tevreden zijn met half werk, ze moet in feite zo alert op je been zijn, dat als je bij wijze van een keertje iets te hard been geeft, dat ze dan aardig vooruit gaat :+.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:51

Kay_Kim schreef:

Ja, maar ze is nog zó jong...en nu al niet goed aan het been...Kan je beter even helemaal overnieuw beginnen.
Spoortjes uit en aan de slag. Het heeft even tijd nodig maar dat gaat zeker lukken.
Hoe zie je t voor je als ze dalijk helemaal niet meer reageerd? Wat ga je dan gebruiken? :)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 10:51

ik heb 2 maal per week les, mijn lesgever heeft me ook gezegd om een zweepje te nemen en dit ga ik nu ook doen en dan samen zoeken naar een oplossing om ze 'wakker' te maken voor het been! overgangen rijden ben ik nu al mee bezig en hier reageert ze goed op! bedankt voor de tip!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:54

misschien helpt longeren ook wel, soort van opnieuw beginnen, en met stemhulp!
dus dat ze vanaf de grond eerst al voorwarts word. hooo, stappen, drrrrrrrraf, galop! noem maar op.
en dan heb je de longeer zweep erbij als hulp dan kan je leren draf, is draf. en dan ook doordraven. en niet sloom sukkelen :D

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:07

meningen verschillen daarin.. :j het kan geen kwaad om 3 x per week te rijden op een paard van 4,5.
en wij weten ook niet hoe het inrijden is gedaan, misschien was dat 2 x per week 20 minuten in dat hele jaar dusja ;)

maar zullen we stoppen hierover praten/discusseren :P is niet leuk voor het topic! en het is ook off topic.
excuus ;) :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:13

Je zou eventueel ook wat balkjes/cavalettiwerk mee kunnen gaan pakken. Dit kan zowel aan de longe als al een beetje onder het zadel. Paard is namelijk niet alleen niet aan het been maar mist naar mijn idee ook gewoon nog een hoop kracht in de achterhand. Niet gek voor een jonkie, maar door balkjes te gaan lopen, en wat cavaletti's zo nu en dan, kan hier vaak een hoop verbetering in geven! En vaak vinden ze het leuk om te doen waardoor ze van zichzelf al wakkerder en actiever raken.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:16

Ik ga met Laura-power mee
Daar ik nu een 3.5 jarige onder het zadel heb en deze is ook 170 en rijd ik drie keer in de week 20 minuten per keer en de rest van de wek heeft ze vakantie
zonder sporen en zweep.
Vindt het een leuk paard alleen jammer van het sporen gebruik.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:22

Mooi vosje!!!
Zou hem hoger instellen, of eigenlijk een tijdje helemaal niet instellen van voren, gaat ie vast beter reageren op je been(zonder spoor).
Je kunt een paard niet rondrijden en verwachten dat ie voorwaarts is, hij moet zien waar ie naar toegaat, dan worden ze niet geremd en dus veel voorwaartser.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:59

Misschien is het ook een idee om af en toe iets tussendoor te doen wat je merrie leuk vind? Wat ik aan mijn bijrijdpaard in ieder geval merk is dat hij voorwaartser wordt als hij er meer plezier in heeft.

Wat ook helpt bij hem om hem wakkerder te maken is veel overgangen rijden en bijvoorbeeld vanuit stap in galop springen, maar dat kan natuurlijk pas als je paard er klaar voor is.

In ieder geval, niet alleen maar serieus rijden ook leuke dingen tussen door doen (aan dit topic kan ik natuurlijk niet beoordelen of je dit al doet met haar..)

Maar wel een mooi paard! Jullie zien er goed uit samen :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:15

In mijn ogen kan het geen kwaad om een 4 jarige rustig wat aan het werk te zetten hoor. Wel ga ik met de rest mee, ze is echt veeeel te traag aan het been. Wees heel consequent in het rijden. Been --> geen reactie = net zo lang vooruit "schoppen" tot je wel reactie op je been krijgt. Dan opvangen en overgang overnieuw maken. Als je zelf maar consequent genoeg ben heb je ze binnen een paar dagen scherp op het been. Scherp maken dmv een zweep ben ik zelf niet zo voor, een paard hoort voorwaarts te gaan op je been, niet op een zweep.

sanne_winnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:29

om haar actiever voor het been te maken werkt het goed om overgangen te rijden. als je voorkeur hebt om met sporen te rijden probeer dan met een plat been te drijven zodat je haar niet constant aan het prikken bent. als ze niet reageert kan je dr best een prikje geven maar doe dit niet de hele tijd. met overgangen bedoel ik: stap-draf-stap of in draf naar stap en dan net voordat ze wil stappen doordraven (schijnovergang) en natuurlijk in draf stukje middendraf en weer terug naar je normale tempo. door te schakelen worden actief voor het been gemaakt. word de achterhand ook sterk van.

probeer haar te rijden zoals foto1 maar dat dr hals nog iets laten zakken zodat ze goed door haar lijf kan lopen. op foto 4 heb je dr wat te kort in dr hals waardoor een een knik in dr hals krijgt. ze heeft van zichzelf een hele mooie bespiering in haar hals dus kijk hiervoor uit.

veel plezier verder met je mooie merrie!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:23

mooi paard heb je hoor!
Wat me gelijk opviel waren je hakken. Je moet ze uidrukken. Inderdaad, sporen af en een zweepje gebruiken. Als ze niet reageert op je been een tikje met de zweep achter je been.
Paard gebruikt de achterhand nog niet genoeg, loopt wat op de voorhand. Probeer veel tempowisselingen te rijden.
Een paard van vier is niet te jong hoor, je kunt beter wat vaker, maar dan niet zo lang, rijden.

Enne, kom je uit Belgie (heb je profiel niet bekeken)? Hier bedoelen ze met een tok zo'n beschermding voor op de edele delen van de mannen, haha!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:29

max66 schreef:
mooi paard heb je hoor!
Wat me gelijk opviel waren je hakken. Je moet ze uidrukken. Inderdaad, sporen af en een zweepje gebruiken. Als ze niet reageert op je been een tikje met de zweep achter je been.
Paard gebruikt de achterhand nog niet genoeg, loopt wat op de voorhand. Probeer veel tempowisselingen te rijden.
Een paard van vier is niet te jong hoor, je kunt beter wat vaker, maar dan niet zo lang, rijden.

Enne, kom je uit Belgie (heb je profiel niet bekeken)? Hier bedoelen ze met een tok zo'n beschermding voor op de edele delen van de mannen, haha!

ja het is dus de cap die ik bedoel :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:34

Mooi paard hoor! :j
Lekker groot al!

En ik vind het onzin om m stil te zetten! Slaat nergens op, je kunt best 2-3x per week rijden. Misschien zelfs wel vaker, ligt eraan wat je vraagt/doet.

De sporen zie je erg goed inderdaad, dat is wel jammer.
Ik denk dat als je nu al zo hard aan je sporen moet trekken, hij straks alleen maar luier voor het been wordt.
Kun je geen zweepje gebruiken?

Je kunt ook de sporen ter ondersteuning van de zweep gebruiken, maar dan wel minder hard zoals je nu doet ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:45

Moderatoropmerking:
Off topic reacties verwijderd.
Hou er aub rekening mee dat het op HAW alleen is toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.
Herhalingen van wat de TS zelf al heeft aangegeven of een ander al heeft aangegeven en off topic reacties zijn niet toegestaan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:09

Ik vind het een heel mooi paard!
T is geen RT topic, maar toch nog even een opmerkinkje.
Mij is altijd geleerd dat je je paard met je been naar je hand moet rijden waardoor hij/zij gaat nageven.
Je paard loopt wel netjes aan de teugel maar voorwaards is het dus niet.
Dus ik ga eigenlijk een beetje mee met freeride, en de reacties om even eens tapje terug te doen.
Rijd haar met je been naar je hand. Ze moet eerst voorwaards en aan je been staan voordat ze kan nageven.
Hier is het andersom.
Succes!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:22

heb net een super lesje gehad, ik heb even een zweepje erbij genomen en het vastnemen was genoeg, haar tempo was heel goed en ik hoefde niet bij elke pas te drijven met mijn been! we hebben veel overgangen gereden van stap naar draf en terug naar stap maar ook naar middendraf, dit ging nu stukken beter, hopelijk blijft het zo doorgaan, en kunnen jullie de evolutie volgen van mij en heaven, verdere tips zijn nog steeds welkom :d

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:18

Oke goed om te lezen! Probeer idd zuinig te zijn met je hulpen. Als ze beter voorwaarts is, probeer dan je beugels onder de bal van je voet te houden en je hakken laag te houden. Daarbij je handen dragen en over je paard heen kijken. Daar wordt je hele houding rechter van en ziet het er rustiger uit.
Heel veel succes, je hebt een leuk paard!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:26

Aukelizzy schreef:
Been --> geen reactie = net zo lang vooruit "schoppen" tot je wel reactie op je been krijgt. Dan opvangen en overgang overnieuw maken (...) Scherp maken dmv een zweep ben ik zelf niet zo voor, een paard hoort voorwaarts te gaan op je been, niet op een zweep.

:? >;)
Dus dan maar 100x schoppen, zodat ze uiteindelijk nóg luier aan het been worden?! Want als ze slecht aan het been zijn (en dat worden ze niet zomaar...) Dan gaan ze bij 100x schoppen toch niet ineens wonderbaarlijk vlug aan het been worden? Tenzij je ze zó hard schopt dat ze uit angst wegrennen voor je been. Misschien een instructeur je eens uit laten leggen waarom een zweepje niet zielig HOEFT te zijn?

Edit; zag dat je zelf ORUN instructeur bent, dan snap ik je reactie nog minder..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:38

Diane_Basje schreef:
Aukelizzy schreef:
Been --> geen reactie = net zo lang vooruit "schoppen" tot je wel reactie op je been krijgt. Dan opvangen en overgang overnieuw maken (...) Scherp maken dmv een zweep ben ik zelf niet zo voor, een paard hoort voorwaarts te gaan op je been, niet op een zweep.

:? >;)
Dus dan maar 100x schoppen, zodat ze uiteindelijk nóg luier aan het been worden?! Want als ze slecht aan het been zijn (en dat worden ze niet zomaar...) Dan gaan ze bij 100x schoppen toch niet ineens wonderbaarlijk vlug aan het been worden? Tenzij je ze zó hard schopt dat ze uit angst wegrennen voor je been. Misschien een instructeur je eens uit laten leggen waarom een zweepje niet zielig HOEFT te zijn?

Edit; zag dat je zelf ORUN instructeur bent, dan snap ik je reactie nog minder..

Nou jij hebt er duidelijk ook geen kaas van gegeten zeg...

Als jij been geeft wil je dat je paard hier direct reactie op geeft, doet hij dit niet geef je een keer harder been en rijdt je flink naar voren. Op die manier leert je paard dat hij op jou eerste been meteen reactie moet geven. Maar als je dat al niet eens begrijpt heb ik niet eens zin om het uit te leggen... Ik rijd heel veel paarden per dag, geef hartstikke veel les en ik heb er geen 1 die traag aan het been is...

Ohh en ik zeg toch nergens dat een zweep zielig is, tjee lezen is ook een kunst hoor. Ik zeg alleen maar dat een paard voorwaarts moet gaan op je been niet op een zweep. Heb hier geen instructeur voor nodig hoor, die mij uitlegt dat een zweep niet zielig is haha :+ Ik ben gewoon handig genoeg om dit met mijn been op te lossen, wat voor een hoop andere ruiters schijnbaar nogal lastig is. ;)

Overigens heb ik "schoppen" niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet. Hiermee bedoel ik dus dat je doorzet totdat je wel een voorwaartse reactie op je been krijgt, niet dat je vrolijk door blijft schoppen als hij wel voorwaarts gaat.