Archy & Cammy aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Archy & Cammy aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:33

Archibald is mijn momenteel erg uitproberende, exploderende, puberende 7 jarige Fjorden ruin. Hij is voorlopig modelruin en ik moet met hem over een dikke week weer de ABOP proeven afleggen om hem hopelijk nu een keer echt model te krijgen!!! Archy heb ik vanaf dat hij 8 maand oud is, heb hem overgenomen van oude bejaarde man van 88 bij ons in het dorp, die hem achter zijn bejaarden woning onder niet al te best omstandigheden hield..Met hem rij ik dressuur wedstrijden tussen de paarden en zijn L1+6. Het laatste halfjaar ging het niet echt lekker met rijden, nu heb ik sinds een week van een nieuwe instructie privé les en ik merk nu gewoon al dat het stukken beter weer gaat! Met archy heb ik toch als doel om zo hoog mogelijk proberen te komen in de dressuur.

Cameron is mijn 14 jarige nep fries ruin,. Ik heb hem gekocht toen hij 4 jaar oud was en weinig vertrouwen had in mensen en hij wist dat hij zijn 600 kilo kon gebruiken om misbruik van mij of anderen te maken. Hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen dat ik hem zou moeten verkopen, omdat hij gevaarlijk en onvoorspelbaar was volgens anderen (had gewoon eigen wil) Des te meer had ikzelf zoiets van ik laat wel zien dat wij het samen kunnen. We hadden al zoveel tegenslagen gehad, rijden wou nooit, cammy heeft ernstig ongeluk gehad waarvan ik echt mazzel heb dat ik hem nog heb, trailer laden was altijd gigantisch probleem. Maar 4 jaar geleden toch maar een start kaart aangevraagd ook meer om het stukje dat velen mij vertelden dat ik nooit een winstpunt zou halen in de B dressuur. Het heeft 3 jaar geduurd, zolang heb ik dus in de B rondgehobbeld voordat ik mijn eerst winspunt begin vorig jaar haalde, eind vorig jaar ging het snel en hebben we in 6 wedstrijden 9 wp gehaald en aardig wat prijzen en ben dus gelijk over gegaan naar het L1. Inmiddels zijn we L1+7 en hoop ik nu toch wel ooit het L2 te halen....

Archy met de longeerhulp aan het werk en Cammy onder het zadel!
Eerst ff lekker zelf de beentjes kunnen strekken en de wereld kunnen bewonderen! :D foto's zijn met mobiel gemaakt...
Afbeelding
En toen aan het werk met de longeerhulp! In alle hulp teugels met longeren gaat hij hangen, tot met de snuit in het zand, maar hiermee gaat het een stuk beter!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier kreeg hij net een jollige bui!
Afbeelding

Nu mijn andere paard Cameron onder het zadel!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als afsluiting mocht hij nog ff de benen strekken :P

Afbeelding
Bedankt voor het kijken alvast!!!! :)
Laatst bijgewerkt door Leo op 15-11-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Info toegevoegd

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:52

Ik vind die hulp bij de fjord een beeje eng :\ Is het touw(wat ik wel denk) of elastiek?
Dan zou ik heb eerder een singeltje omdoen en dan aan de zijkanten bijzetten.
Laatst bijgewerkt door Mariska85 op 15-11-11 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Re: Archy & Cammy aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:53

Misschien is het handig mariska85 om eerst even op te zoeken wat voor hulpteugel dat is voordat je er een mening over geeft.

Maar ziet er goed uit, leuke fjord :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:58

Wat heeft je fjord om zijn benen heen?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:11

Mariska85 schreef:
Ik vind die hulp bij de fjord een beeje eng :\ Is het touw(wat ik wel denk) of elastiek?
Dan zou ik heb eerder een singeltje omdoen en dan aan de zijkanten bijzetten.

Indd eerst verder infomeren/kijken voordat je je mening klaar hebt staan :)

Cynthiaaapje schreef:
Wat heeft je fjord om zijn benen heen?

Dat zijn speciale ringen. Dit geeft een paard een extra impuls zodat hij zijn benen net iets meer heft :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:16

Wat voor impuls? Schrik of pijn lijkt mij?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:23

Nee geen schrik of pijn hoor haha. _/-\o_ Die ringen klingelen (net een arreslee _O- ) En dat geeft dus meer impuls. Ik had ze puur om omdat archy normaal altijd letterlijk met zijn snuit in het zand loopt en ik dacht maybe word ie dan gek (grapje hoor!) van het geklingel van die ringen en loopt ie wat hoger met zijn hoofd en dat werkte. haha en hij begon er nog super van te lopen ook! Vandaag met rijden merkte ik echt verschil! Heerlijk voorwaarts neerwaarts en niks in handen.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:25

marjan1986 schreef:
Indd eerst verder infomeren/kijken voordat je je mening klaar hebt staan :)

Daarom vraag ik ook of het elastiek of touw is ;)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:27

Is van een heel zacht soort touw gemaakt. :) Verkrijgbaar in de ruitersport winkel. Schuurt totaal niet, longeersingel, onderlegger etc is hierbij niet nodig. ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:33

Leuke paarden!

Verder schrik ik een beetje van het feit dat je je pony 'ringen' om de benen doet zodat hij beter gaat lopen..
Zijn dat geen kluisterkettingen?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:36

moelly schreef:
Leuke paarden!

Verder schrik ik een beetje van het feit dat je je pony 'ringen' om de benen doet zodat hij beter gaat lopen..

Mensen het woord ringen niet te letterlijk nemen A.u.b...
Bind hem geen ijzeren ringen om de benen..... Weegt nix meer dan een peesbeschermer.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:39

marjan1986 schreef:
moelly schreef:
Leuke paarden!

Bind hem geen ijzeren ringen om de benen..... Weegt nix meer dan een peesbeschermer.

Nee dat snap ik, heb ze ook wel vaker gezien, lijkt wat op een longeersingel maar dan in het (piep)klein.
Heb mensen deze dingen vaker zien gebruiken bij hun merries als ze gedekt werden, dan worden er touwtjes tussen vast gemaakt, zodat de merrie de hengst niet kan trappen.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:41

die ringen worden ook gebruikt bij tuigpaarden dacht ik. voor meer impuls in de benen ofzo, maar hier is al een topic over geweest, het is in ieder geval niet zielig, of slecht of pijnlijk enz.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:42

Citaat:

Bind hem geen ijzeren ringen om de benen..... Weegt nix meer dan een peesbeschermer.[/quote]

Nee dat snap ik, heb ze ook wel vaker gezien, lijkt wat op een longeersingel maar dan in het (piep)klein.
Heb mensen deze dingen vaker zien gebruiken bij hun merries als ze gedekt werden, dan worden er touwtjes tussen vast gemaakt, zodat de merrie de hengst niet kan trappen.[/quote]

Dat is hierbij echt onmogelijk hoor!!! Denk dat je in de war bent met kluisters!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:43

zoofje schreef:
die ringen worden ook gebruikt bij tuigpaarden dacht ik. voor meer impuls in de benen ofzo, maar hier is al een topic over geweest, het is in ieder geval niet zielig, of slecht of pijnlijk enz.

Klopt indd! haha. Heb zelf eerst ook goed om heen geinformeerd en dit is totaal niet schadelijk... Er zijn altijd wel ergens mensen die het weer zielig vinden of weet ik veel wat. Maar oordeel pas als je weet wat het is :P

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:44

marjan1986 schreef:
Is van een heel zacht soort touw gemaakt. :) Verkrijgbaar in de ruitersport winkel. Schuurt totaal niet, longeersingel, onderlegger etc is hierbij niet nodig. ;)

Ok dan mijn excuses voor het snelle beoordelen

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:44

Als zij die ringen om wilt doen.. lekker laten doen toch?
Wat we allemaal wel niet om de benen van een paard doen.. bandages, peeskappen, springschoenen, en dit is dan raar? Omdat het geluid maakt? De combi zadel+laarzen piepen ook evenals de ringen op een longeersingel die geluidjes maken..

Archy is echt heel knap <3 , en wat een beweging heeft Cameron!!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:45

Macs schreef:
Als zij die ringen om wilt doen.. lekker laten doen toch?
Wat we allemaal wel niet om de benen van een paard doen.. bandages, peeskappen, springschoenen, en dit is dan raar? Omdat het geluid maakt? De combi zadel+laarzen piepen ook evenals de ringen op een longeersingel die geluidjes maken..

Archy is echt heel knap <3 , en wat een beweging heeft Cameron!!

Thnx!! Ja Cammy is dan ook een 50%......... _O-

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:54

Oke.. Heb ze nog nooit gebruikt of gezien dat ze gebruikt werden, vandaar mijn zorgen..

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:59

Zoals jij beschrijft dat je nep friese paard zo moeilijk te rijden was en onhandelbaar, dan vind ik wat ik op deze foto's zie toch wel erg knap! het ziet er goed uit. Zoals jij dat paardje rijd en het geduld er voor hebt kom je zeker wel in de L2 en misschien wel verder....
Veel succes met je paarden! :)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:04

Davina21 schreef:
Zoals jij beschrijft dat je nep friese paard zo moeilijk te rijden was en onhandelbaar, dan vind ik wat ik op deze foto's zie toch wel erg knap! het ziet er goed uit. Zoals jij dat paardje rijd en het geduld er voor hebt kom je zeker wel in de L2 en misschien wel verder....

Thnx! :o
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 15-11-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:20

Cynthiaaapje schreef:
Oke.. Heb ze nog nooit gebruikt of gezien dat ze gebruikt werden, vandaar mijn zorgen..

Maakt niet uit! Zorgen zijn altijd goed! ;) Zou bij mijn paarden nooit iets gebruiken als ik weet dat 't met pijn gepaart gaat.

marjan1986 schreef:
Davina21 schreef:

Thnx! :o Voor diegenen die benieuwd zijn wat Cameron allemaal meegemaakt heeft. Het staat op dit topic
Kan je niet tegen verwondingen en bloed dan niet kijken
[RIJ-ITP] Cameron vanaf ongeluk 2005 tot nu 2010/2011

Ps leeftijd beleerd voor sulky 2 jaar moet 1 jaar zijn. Dus met 2 is hij al beleerd onder het zadel! Want ben er maand geleden achtergekomen dat zijn geboorte jaar in het paspoort ook niet klopt!!!! ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:44

Cameron staat er mooi op hoor! Zo heb je 'm mooi lopen, zondag ook maar even of niet?!

Over je fjord: Ik heb die longeerhulp (gewoon te verkrijgen via Epple Jeck) ook en het werkt prima. Het is zoals ook al gezegd een heel zacht touw.. http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2280009

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 22:37

Mirr89 schreef:
Oe ik ben fan van je paard ! leuk beestje zeg =)
dank je wel! :o
berdien85 schreef:
Cameron staat er mooi op hoor! Zo heb je 'm mooi lopen, zondag ook maar even of niet?!

Over je fjord: Ik heb die longeerhulp (gewoon te verkrijgen via Epple Jeck) ook en het werkt prima. Het is zoals ook al gezegd een heel zacht touw.. http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2280009
dank je wel berdien! Je we gaan maar ff alle drie 1ste worden. Is miranda en mij in oenkerk helaas niet gelukt. Maar nu gewoon weer poging wagen. Ha ha :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:26

vind zelf de longeerhulp niets, het is een vaste constructie dus hij kan er een ondernek mee kweken door naar boven te trekken,een meegevende hand is dus geen sprake van, het is gewoon vastbinden...
Zou zelf eerder kiezen voor dubbele lijnen met singel en de lijnen door hoge ringen laten lopen.
Belletjes zijn jouw keuze, het is niet zielig of slecht, nerveuze paarden orden er vaak kalmer door, maar tragere paarden worden er vaak nog trager van eens ze eraan gewend zijn, het leidt af van het werken zeg maar.