Daphne @ HAW first time

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Daphne @ HAW first time

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:13

Na lang twijfelen zet ik toch mijn foto's van afgelopen zomer een keer toch maar op bokt :+

Een vriendin was mee om foto's te maken, en moet zeggen dat Daphne eigenlijk best lekker liep op dat moment.
Ze heeft een ontzettende buik, omdat ik met mijn opa nogal een 'ruzie' heb over het voer en gras dat ze mag hebben, maar dat terzijde. Foto's zijn gemaakt rond eind augustus trouwens.
Ik reed op het moment van de foto's nog met martingaal, die is er inmiddels af en we rijden zonder andere hulpmiddelen. Ik heb 1 keer in de week les en dit helpt ons heel goed.
Ik wilde nog iets zeggen maar weet het niet meer :+

Daphne
14 jaar
Merrie
Gelders x Arabier
Ik start B met haar

Het zadel ligt dus niet ideaal op haar rug, en ligt te ver naar voren. Ook ben ik bezig met een nieuw zadel zoeken.
Waar ik op moet letten:
- pianohandjes
- onderbeen iets meer naar achteren
- been aansluiten
- handen niet te streng

be nice ;D

1. Mijn mooie meisje!
Afbeelding

2. Handen mogen meer rechtop
Afbeelding

3. Hier mag ze iets langer/lager
Afbeelding

4. Schouders wat meer naar achteren
Afbeelding

5. Hand is hier iets streng, en mag ze meer zakken
Afbeelding

6. Mag iets actiever? En mijn handen |(
Afbeelding

7. Zo liep mevrouw toen ik haar kreeg, is 2,5 jaar geleden.
Afbeelding

8. hotterd
Afbeelding

LauraSaskia

Re: Daphne @ HAW first time

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:16

wauw, dan is ze echt gegroeid! jij ook trouwens hihi. ziet er netjes uit, maar je mag wat meer naar voren kijken en minder naar beneden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:25

@horsecookie dankjewel ^^ haha, ja inderdaad. wil alleen te graag naar dat leuke koppie kijken denk ik

@noviceh dankjewel, ben er ook nog steeds heel blij mee ;D

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:30

Ik zie dat je in de stoel zit zit. En zie ook dat je je voeten op verschillende manieren weg drukt. Daarom denk ik ook dat je houding een stuk zal verbeteren als je je beugels +- 2 gaatjes langer zou doen! Dat zou gewoon wennen zijn, want je houding veranderd erdoor. Maar ik denk dat je daardoor je paard een stuk beter nog kan aanrijden. Omdat je houding dan ook rustiger word, en dat voelt je paard!

Wil er wel bij zeggen dat ik je een leuke combi vind zo samen!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:35

@pubelia langer? haha, heb echt het idee dat ze nu al super lang zijn. zal eens met mijn instructrice overleggen. mijn houding is inderdaad niet bepaald rustig, dus hoop dat het helpt :) dankje!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:37

Ik denk dat je haar van voren meer los mag laten. Je houd haar nu erg tegen met je handen (wat je zelf ook deels aangeeft), dat zie je ook terug op de foto's. Van voren slechts ondersteunen en met je zit lekker van achteren activeren :j

Het is makkelijker gezegd dan gedaan hoor, en zeker nu jullie nog niet zo heel lang van de hulpmiddelen af zijn :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:38

@Anne. bedankt, herken wel wat in wat je zegt ja. Zal vragen of mijn vader zaterdag foto's wil maken van de les, ben nu inderdaad meer bezig met het loslaten en minder in mijn handen hebben. Dank je voor je commentaar (:

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:40

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:42

@pubelia ja ik ziet het. zal je tip eens uitvoeren, kijken of het helpt! :D ik heb ook schuin lopende blokken in mijn beugels, kan het ook daar door komen?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:47

Dat zou inderdaad ook wel kunnen! Maar je kan altijd proberen! Je hebt ze zo weer terug gehangen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:33

Schuine blokjes uit je beugel, dwingen je alleen maar in een verkeerde houding (wat je terug ziet op de foto's). Beugels niet langer, je zit lang genoeg. Waar jij aan moet gaan werken is je balans. Gooi de teugels eens los, kun je zonder teugels blijven staan in verlichte zit? Zo nee, ga naar je balans zoeken. Je instructrice moet je ook echt op je houding gaan wijzen, en anders als de sodemieter een goede gaan zoeken.. Anders is het zonde van je tijd en geld.. (weet niet wat je instructrice allemaal uitlegt en nog belanrijker, hoe..).

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 17:52

ZusJacobs schreef:
Schuine blokjes uit je beugel, dwingen je alleen maar in een verkeerde houding (wat je terug ziet op de foto's). Beugels niet langer, je zit lang genoeg. Waar jij aan moet gaan werken is je balans. Gooi de teugels eens los, kun je zonder teugels blijven staan in verlichte zit? Zo nee, ga naar je balans zoeken. Je instructrice moet je ook echt op je houding gaan wijzen, en anders als de sodemieter een goede gaan zoeken.. Anders is het zonde van je tijd en geld.. (weet niet wat je instructrice allemaal uitlegt en nog belanrijker, hoe..).

Ben nu wel benieuwd hoe je die conclusies uit de foto trekt? :) Wat is volgens jou verkeerd aan mijn houding? :)
ben nu gewoon nieuwschierig hoor :9

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:59

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:41

ZusJacobs schreef:
Geef me een foto recht van de zijkant genomen en ik laat het je duidelijk zien. Verder ook heel simpel, zelf gaan vergelijken:
http://www.horses.nl/images/user/vraage ... 02c851.jpg
Als jij dit plaatje bekijkt, zie je dan verschil?

Been ligt wat meer naar achteren misschien, schouders rechter, maar hoe bedoel je dan met balans?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:06

Ik moet zeggen dat je een super leuk paardje onder je hebt ;-), denk alleen aan je handen nou kantel je ze waardoor er automatisch spanning op komt te staan, deze spanning zal je paard ook gelijk voelen en daarom gaat ze ook op sommige foto's kantelen met haar hoofd en is er nergens echt ontspanning in de hoofd halshouding, probeer je handen netjes naast elkaar rechtop te houden en je zal al verschil merken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:33

Citaat:
Je moet het zuivere evenwicht behouden. Dat wil zeggen de balans bewaren die je ook hebt als je op de grond staat. Het paard moet bij wijze van spreken zo onder je weg kunnen lopen.

Anne muller (Akasha Rijkunst).

Simpeler is balans niet uit te leggen wat mij betreft.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 17:17

@ZusJacobs heb gisteren toevallig geprobeerd, stappen draven en galopperen met teugels los, maar over het algemeen ging dat eigenlijk goed.. hoe zou ik dit volgens jou kunnen verbeteren dan? :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:56

Ik kan je een heleboel informatie geven, maar dat is allemaal theoretisch. Ga les nemen bij iemand die heel goed zicht heeft op jou houding/zit en je daar alles bij kan uitleggen.. Er zijn een aantal zit en houding coaches van Akasha Rijkunst (is echt een aanrader). Even Googelen en dan weet je snel meer.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:58

Leuk paardje heb je zeg! Ik vind het rijden er niet slecht uit zien hoor!
Probeer wel op je beenligging te letten, je hebt je onderbenen te veel naar voren...dit kan ook door je zadel komen hoor dat je in een soort 'stoelzit' wordt gedwongen. Het lijkt of je zadel misschien ook iets te veel naar voren ligt? Op de schouder van je paard...maar dit kan ook door de hoek waaruit de foto's zijn genomen alleen zo lijken en niet zo zijn.
Probeer je paard meer te laten ontspannen in zijn rug..nu is haar hoofd/halshouding wat hoog waardoor ze haar spieren in de rug niet helemaal ontspannen kan gebruiken.
Veel plezier nog met je mooie paardje!

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:17

Je rijd heel netjes, maar het lijkt alsof je op de ene teugel meer druk hebt dan op de andere doordat je handen niet gelijkt hebt.
En het is belangrijk dat je je handen goed voor je houd en niet als het ware terug werkt.
succes

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:37

Mooi paardje!
Je ziet vanaf de foto's dat zij zich opkropt, ze kan haar energie niet kwijt van voren omdat je haar tegen houd, daardoor maakt ze haar pas niet af en lijkt ze zelfs te telgangen.
Laat de teugels maar even los, en van haar op als ze je hang opzoekt. Zo gaat ze haar schouder leren los te laten en leert ze dat ze op de hand kan vertrouwen en haar mond daar als het ware in kan leggen.
Laat de voorkant dus maar even voor wat het is. Lekker veel overgangen en wendingen rijden, dan komt die voorkant vanzelf wel, en bied dan ook contact aan. Zo krijg je een lichte constante contact teugel.
Succes met je leuke paard!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:34

Opzich ziet het er niet verkeerd uit, alleen rijd je je paard net verkeerd om. van voor naar achter ipv achter naar voren.

Als je naar de voorkant kijkt lijkt het opzich leuk, maar de achterhand zet ze er niet goed onder dus krijg je vanuit daar ook geen nagevelijkheid :)
Je rijd niet met gelijke druk op de teugels, vaak is het rechts die hoger staat dan links, laat die eens los dan zal je zien dat ze dan dus in onbalans raakt, pak dus wat meer met links en rijd op 2 teugels Dus je rijd een scheef paard alleen maar schever :).
Je moet eigenlijk wat gaan schakelen met je teugeldruk, en zodra je op beide teugels gelijke druk hebt ophouden en ontspannen!

Je houding zit in de welbekende stoelzit, je onderbeen moet je iets meer naar achteren leggen. (is ook mijn issue met rijden hoor!)

Ontspan je armen/schouders en houd je handen mooi rechtop iets hoger (niet te hoog, anders kruipen ze achter de teugel)

Zodra jij dus recht zit, en op je zit rijd zal je merken datj e paard van achter wegkomt en zo hartstikke makkelijk zal nageven :j

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:53

Ik zou de neusriem 1 gaatje hoger doen en 1 gaatje strakker. De sperriem moet 2 gaatjes losser.

Je houding is een heel stuk beter geworden. Maar ik mis bij je paard nu wel de ruimte in het voorbeen die ze vroeger had. De foto van vroeger vind ik misschien wel beter, afgezien van jouw houding want daar heb jij echt goed aan gewerkt.
Let er op dat je voldoende voorwaarts blijft rijden en durf van voren ook los te laten!

Robinn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:55

Leuk paardje hoor. Kritiek:

bij foto 7 staat: 7. Zo liep mevrouw toen ik haar kreeg, is 2,5 jaar geleden

Ik vind dat het paardje daar eigenlijk niets verkeerd doet jij hangt voorover en hebt veel te veel druk in je binnenhand die ook nog eens veel te ver naar binnen en omlaag staat. De reactie die je paardje daar geeft vind ik eigenlijk heel normaal.

Je handen mogen idd wat meer rechtop, en ik denk dat je benen wat beter gaan liggen als je je nieuwe zadel hebt!

Je bovenlichaamshouding is wel erg veel verbeterd sinds die ene foto van 2,5 jaar geleden!

succes

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:17

dankjewel allemaal! Ik zal zeker nieuwe foto's laten maken, want wat ik lees herken ik wel, haar buik was gewoon té dik afgelopen zomer, daarom ligt het zadel ook zo naar voren. Ik haal morgen de schuine blokken uit mijn stijgbeugels, en ik ga werken aan de punten die jullie aangaven :D