Klein probleempje, links is schrikachtig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kuzznathalie

Klein probleempje, links is schrikachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:50

Hoi :D

Ik hoop dat het hier goed staat, want ik heb een probleempje.
Mijn 4 jarige Tinker is nu 3 maanden onder het zadel, vanaf dag 1 gaat het hartstikke super, ze is hartstikke braaf en we hebben nu al heel erg veel lol samen. We rijden alleen maar buiten, dus recreatief. Maar nu heeft ze ook vanaf het begin eigenlijk, dat ze van veel dingen aan de linkerkant 'schrikt' (lees: stapje opzij zetten/schrik-schokje) en dat ze met haar hoofd af en toe naar links loopt. Nu weet ik dus eigenlijk niet of dat door de twee-hersenhelften komt, of, omdat ze in haar linkeroog een klein stukje blauw heeft (maanoog). Nou weet ik dat het niet per sé door de maanoog hoeft te komen, maar kan het ook zijn dat ze met dat oog gewoon iets minder ziet?
Ik heb ook nog een haflinger, als ik samen met een vriendin een buitenrit maak, moet ik altijd aan de linkerkant lopen, omdat, als ik aan de rechterkant loop, ze de haflinger aan de linkerkant heeft (snap je het nog?) en dan loopt ze helemaal 'paniekerig' en scheef.
Of is het toch gewoon een kwestie van rijden??
Ik heb haar toch vanaf dat ze 1 is, maar dit is me verder nog nooit opgevallen.
Binnenkort komt de DA sowieso langs voor inenting, dus die wou ik ook nog even vragen.
Ik hoop dat julie misschien een idee, of suggestie hebben!
Alvast bedankt!

Wesco

Re: Klein probleempje, links is schrikachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:53

Paarden hebben 2 hersenhelften dus daar kan het ook door komen, of ze is je aan het uitproberen.
Maar weet je zeker dat ze 100% ziet met dat oog?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:56

Nee, dat weet ik dus niet. Vandaar dat ik de DA ook wou vragen. Maar het is me nooit eerder opgevallen, nu sinds ze onder het zadel is, valt het op dat ze links zo doet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:35

Ik denk inderdaad dat ze niet 100% ziet. We doen de meeste dingen van links, dus een paard zou daaraan juist gewend moeten zijn.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:37

Dit heeft niks met de ogen te maken in de meeste gevallen maar wijst eigenlijk altijd op ongemak, meestal in de schouder van de kant waarvan ze proberen weg te lopen.
Heb je gekeken naar de scheefheid in het lijf van het paard? Het kan bijna niet anders dan dat je een behoorlijk linksgebogen paard hebt.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:49

Het is niet dat ze constant met haar hoofd naar links loopt. Alleen als ze 'iets' denkt te zien. O ja en als ik in het land uitstap of even inrijdt, doet ze het niet.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:52

Jij denkt dat het is op momenten waarvan jij denkt dat het paard dan iets ziet. Dit hoeft niet zo te zijn. Inrijden in het land is geen belasting, uitstappen ook niet, vergeet dat niet.
Ik heb meerdere paarden dit gedrag zien vertonen en die mankeerden allemaal iets in hun lijf terwijl aan de ogen niets mankeerde.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:56

Nee het is echt op momenten dat ik zeker weet dat ze denkt dat ze wat ziet. Maar goed, ik zal de DA sowieso ook nog om advies vragen en ik heb een hele fijne hoefsmid die ook aardig wat kennis heeft met dit soort dingen en die komt ook volgende week, dus ik zal flink wat informatie inwinnen.

Edit. Ik neem jouw bevindingen zeker mee hoor, maar ik dacht eerder aan wel iets met de ogen omdat ze ook gewoon liever niet een ander paard links van zich heeft lopen.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:46

O ja, en het 'inrijden' in het land, is meer voor mezelf, want ik rij dan precies hetzelfde als wanneer ik naar buiten ga. Gewoon relaxed, 'lange' teugel en niet intensief.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:09

het kan wel zijn dat er met die ogen iets mis zou zijn, maar dat is zeker niet de reden van dit ongemak.
je hebt een groen paard, dat moet wel de basis leren, en vermits jij het wil opleren, moet je dat dus wel kunnen aanleren.
En de basis aanleren is niet er gewoon opzitten, paard is braaf, ok lang teugeltje en wat rondshokken buiten, nee das echt een flinke vooruit, achteruit, voorhand verzetten, achterhand verzetten, wijken voor het been, schouder binnenwaarts, travers, en niet te vergeten een goeie stop en daar bedoel ik echt een stop mee nu dadelijk en dus niet een meter verder. Dit alles is basis werk voor het paard, het is aan jou nu dit klaar te krijgen, mis je daar de kennis en kunde , tjaaaa dan krijg je gewoon een braaf paard dat de basis nooit of te nimmer goed zal leren, en dat voel je dan zijn hele verdere leven, want om de moeilijkere dingen aan te kunnen leren is die basis nodig om op terug te kunnen vallen, mis je die dan kan je het vergeten.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:11

Zover had ik niet gekeken, Aeolus. Ik ga er altijd van uit dat mensen die jonge paarden inrijden, weten wat ze doen, hoe ze het doen en waarom ze het doen. Maar hier dus niet, begrijp ik nav jouw post.
Ik ben het helemaal met jou eens.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 14:47

Oké, ik zat al goed te twijfelen om dit probleem hier voor te leggen. Misschien was het beter geweest om inderdaad toch gewoon alleen de DA te vragen. Ik begrijp niet waarom hier nou uit opgemaakt wordt dat ik niet weet wat ik doe.

Die knopjes die jij noemt aeolusnr1, die zitten er op. Hier wordt ze ook in doorgereden. Ik had misschien wat meer informatie in de OP moeten zetten.
We rijden veel buiten, en dan gewoon relaxed, omdat ik niet van racen of netjes door het bos rijden houdt. Maar 1x in de week rijden we serieus, niet buiten dus, en werken we aan deze knoppen. En wat ik in een eerdere post al zei; in het land (waar ik rijd want ik heb geen bak) heeft ze geen last van het links-schrikachtige.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 09:36

Even een schopje, volgende week komen de DA én de hoefsmid, ik zal hun beide ook vragen!